Recenzia: Vinný od narodenia (audiokniha) - Trevor Noah

augusta 29, 2021

AUTOR: Trevor Noah
NÁZOV: Vinný od narodenia (Born a Crime)
VYDAVATEĽSTVO: Publixing, Tatran
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 58 minút
INTERPRET: Michal Domonkoš

Trevor Noah sa narodil ako syn juhoafrickej matky z kmeňa Xhosa a švajčiarskeho občana. V čase apartheidu boli vzťahy medzi partnermi odlišnej farby pleti neakceptovateľné a pokladali sa za trestný čin. Trevor bol dieťa, ktoré sa vlastne nemalo narodiť, a tak ho museli skrývať. Zažil chudobu, prejavy rasizmu, ale aj odvážnu vzburu svojich “farboslepých rodičov“, ktorí sa s dôvtipom snažili prekonať etnické a rasové predsudky. Dnes je z neho obľúbený moderátor s vlastnou show, cestuje po celom svete a vystupuje ako stand-up komik pred vypredanými sálami. Jeho rozprávanie sledujeme v navzájom prepojených príbehoch, mnohé sú zábavné či dramatické, iné zasa hlboko dojemné.
Trevorova audiokniha sa pokladá za najúspešnejšiu autobiografiu 21. storočia, keďže nám s dôvtipom a úprimnosťou približuje nezvyčajný svet, na ktorý by sme najradšej zabudli. Spoznávame ťažké detstvo,
keď jeho jedálniček pozostával čisto z húseníc, alebo keď ho pri únose vyhodili z idúceho minibusu. Autor nevynechá ani spomienky na sladké trápenie, čo mu pripravili stredoškolské lásky. Celou audioknihou sa vinie jeho neutíchajúci zmysel pre humor a satiru aj krásne puto k nebojácnej a milujúcej matke. Chránila svojho syna pred kolotočom chudoby, násilia a týrania a ukázala mu cestu k slobode, vzdelaniu a dôstojnému životu.

Biografie a autobiografie sú jedným z obľúbených knižných žánrov, ktoré si už roky udržiavajú významnú pozíciu na knižnom trhu. Diela ako Môj príbeh od Michelle Obama, Divoký kvet od Drew Barrymore či Queen – stručná histórie, sú len malou ochutnávkou toho, čo všetko dokáže tento žáner čitateľovi ponúknuť. Autentické, a častokrát aj silné, príbehy o neľahkých osudoch, ktoré ich sprevádzali na ich ceste za slávou. Tieto príbehy ešte stále dokážu osloviť milióny čitateľov a podobne je tomu aj v prípade diela Vinný od narodenia, ktorého autorom je juhoafrický komik Trevor Noah.
Trevora Noaha som v šoubiznise nikdy zvlášť neregistroval a dalo by sa povedať, že dlhú dobu bol pre mňa jednou veľkou neznámou. Všetko sa to ale zmenilo v momente, keď som siahol po audio spracovaní jeho knihy, v ktorej sa venuje svojmu detstvu, dospievaniu a ceste za slávou. Keďže som Trevora nepoznal, ani moje očakávania od diela neboli veľmi veľké. Dalo by sa povedať, že som po ňom siahol viac-menej zo zvedavosti. A zostal som viac než príjemne prekvapený.

V autobiografickom diele Vinný od narodenia rozpráva Trevor Noah svoj neľahký životný príbeh. Ako syn juhoafrickej matky a švajčiarskeho otca to počas svojho detstva nemal ľahké. Už len jeho narodenie, ako dieťa dvoch ľudí s odlišnou pleťou, bolo považované za trestný čin. Trevor, vinný od narodenia, sa spolu s matkou pretĺka životom, častokrát nemajúc peniaze ani na jedlo. Toto dielo je zmesou vtipných, ale zároveň aj dojímavých príbehov z jeho života, ktoré na seba nadväzujú a poukazujú na to, čo je v živote skutočne najdôležitejšie.

Vinný od narodenia je dielo, v ktorom Trevor Noah do značnej miery odkrýva svoj život pred širokým čitateľským publikom. Autor rozpráva o neľahkých udalostiach, ktorým čelil už od útleho detstva, a ktoré z neho následne vyformovali osobnosť, akou je dnes. Samotné dielo vtiahne čitateľa už od úplného začiatku a vďaka autorovmu príjemnému rozprávačskému štýlu si jeho pozornosť udrží až po koniec. Výraznou črtou diela je práve samotný humor, ktorý je pre Trevora typický, a ktorým nie raz odľahčuje ťažké situácie, o ktorých rozpráva.

Dielo je rozdelené do niekoľkých pomyselných častí, no napriek tomu neplynie chronologicky a výrazne sú preň skoky v časových obdobiach. Autor začína príbeh svojím narodením a ako sa neskôr dozvedáme, v tej dobe bolo jeho narodenie trestným činom. Ako syn rodičov s odlišnou farbou pleti, to bolo v tej dobe čosi nemysliteľné a tento fakt sa s ním vliekol celé jeho detstvo a dospievanie. V každej kapitole tak autor zachytáva rôzne zážitky zo svojho života, ktoré sú navzájom prepojené, a ponúkajú tak čitateľovi/poslucháčovi ucelený príbeh. Niektoré zážitky sú zábavnejšie, iné smutnejšie, zároveň však realisticky odzrkadľujú to, aký je život v Južnej Afrike. Autor vykresľuje chudobu, náboženské či kultúrne zvyky a tradície, ale aj vzťahy medzi jednotlivými členmi rodiny, vďaka čomu poukazuje na to, čo je v živote najdôležitejšie.

Vinný od narodenia nie je len dielo, v ktorom by sa Trevor Noah zaoberal výlučne sebou a svojou minulosťou. Práve naopak. Autor dáva do popredia aj ľudí zo svojho okolia a čitateľ sa tak dozvedá zaujímavé informácie o nich. Najväčšiu pozornosť však dostáva Trevorova matka, ktorej je dokonca venovaná aj celá jedna kapitola. Autor s citom popisuje ich vzťah, ktorý si prechádzal dobrými a zlými obdobiami, no aj napriek tomu obaja pri sebe stáli vždy v tých najhorších situáciách. Okrem toho tu autor popisuje aj svojich spolužiakov alebo aj jeho prvú lásku.

Trevorovo dielo je veľmi silné aj na témy, ktorým sa v nich venuje. Priateľstvo, rôzne formy lásky, chudoba, viera či beznádej, sú len zlomok z toho, čo toto dielo ponúka. Tým, že ide o skutočné príbehy z jeho života, aj tieto témy naberajú úplne iný rozmer. Sú reálnejšie, dôveryhodnejšie a dokážu čitateľa o to viac zachytiť, a preto vie tieto príbehy hlbšie precítiť.

Samotné dielo je napísané jednoducho, zároveň však pútavo, s humorom a citom. Autorov rozprávačských štýl je veľmi príjemný, a preto sa dielo dobre číta, alebo počúva. Dominantou je humor, ktorý miestami dokonca hraničí až so satirou, a ktorým autor naozaj nešetrí a zároveň ním častokrát zjemňuje ťažké situácie, ktoré v diele opisuje.

O audio spracovanie sa postaralo vydavateľstvo Publixing v spolupráci s vydavateľstvom Tatran a odviedli skvelú prácu. Interpretom sa stal Michal Domonkoš, ktorý odviedol výbornú prácu. Jeho hlas sa vynikajúco hodil k tomuto dielu a svojou prácou s ním ešte viac zvýraznil autorov humor, ktorý by v knižnej podobe nebol až tak výrazný.

Vinný od narodenia je jednou z najlepších autobiografií, ak nie rovno najlepšou, ktorá sa ku mne dostala. Síce Trevor Noah bol pre mňa jednou veľkou neznámou, jeho životný príbeh a optimizmus ma dostali. Autor detailne opisuje svoj životný príbeh a na pozadí toho skvelo vykresľuje pomery v krajine, odkiaľ pochádza. Dojemný príbeh popretkávaný autorovým humorom, ktorý ho do určitej miery odľahčuje. Veľmi príjemným plusom je aj audio spracovanie, ktoré ešte viac umocňuje samotný zážitok z diela. Audioknihu Vinný od narodenia hodnotím 5/5.