Recenzia: Muž bez tváře (audiokniha) - Caimh McDonnell

AUTOR: Caimh McDonnell
NÁZOV: Muž bez tváře (A Man with One of Those Faces)
VYDAVATEĽSTVO: Jota, Audiotéka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 11 hodín 17 minút
INTERPRET: Filip Švarc

Můžete být ten nejobyčejnější člověk na světě… a stejně po vás půjdou!
Paul Mulchrone je průměrný, ničím nevynikající mladý muž z irského Dublinu, jenž se – částečně v důsledku těžkého dětství – prokousává životem doslova ze dne na den. Nemá pořádnou práci, partnerku ani světlou budoucnost. Jen tuctovou tvář, díky níž si vydělává (dá-li se to tak nazvat) na nuzné živobytí. Když se ho kdosi pokusí zabít poprvé, jedná se víceméně o náhodu. Podruhé to už však je záměr. Paul se zničehonic ocitá na útěku, přičemž s hrůzou zjišťuje, že jediní lidé, kteří mu můžou pomoci, jsou zdravotní sestra se zálibou (hraničící se závislostí) v krimi románech a velmi nekonvenční policista se sklonem k násilí. Spolu musí vyřešit jeden z nejzáhadnějších zločinů v historii Irska, jinak se stanou další obětí. A to velmi brzy.

V priebehu posledných rokov sa na knižných pultoch objavuje čoraz viac humorných kníh. Samotné humorné knihy zaznamenali veľkú pozornosť najmä po vydaní diela Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol, ktoré medzi čitateľmi zaznamenalo pozoruhodný úspech, a od tej doby sa čoraz viac autorov snaží písať podobné príbehy. Či už je to Evžen Boček so svojou sériou Poslední aristokratka, alebo Richard Osman a jeho dielo Štvrtkový klub detektívov. Medzi týchto autorov sa pridal aj Caimh McDonnell so svojou humornou Dublinskou trilógiou.

Caimh McDonnell je írsky prozaik, ktorý debutoval románom Muž bez tváře, ktorý je zároveň aj prvým dielom jeho Dublinskej trilógie. Tvorbu tohto autora som zaznamenal až s príchodom audio spracovania jeho knihy, pričom samotný titul ma zaujal do takej miery, že som mal nutkanie siahnuť po audioknihe. Odhliadnuc od toho, že humorné knihy veľmi nečítam, pretože zvyčajne mi autorov štýl humoru nesadne, pri tomto diele som sa rozhodol spraviť výnimku. A ako sa mi aj potvrdilo, Muž bez tváře je svetlou výnimkou medzi humornými knihami.

Prvý diel Dublinskej trilógie sleduje Paula Mulchroneho, ktorý na prvý pohľad ničím nevyniká. Žije obyčajný život, ktorým sa viac-menej pretĺka. Nemá priateľku, poriadnu prácu a ani svetlú budúcnosť. Jeho život sa však zmení v jeden deň, keď sa ho niekto pokúsi zabiť, avšak neúspešne. Na prvý pohľad sa to môže javiť ako náhoda, keď sa však o to pokúsi druhýkrát, Paul sa zrazu ocitá na úteku. Pomáha mu zdravotná sestra, ktorá má v obľube detektívne romány a policajt. Kto sa ho snaží zabiť? Nevedno ako, Paul sa snaží vyriešiť jeden z najzáhadnejších prípadov v dejinách Írska skôr, než sa stane jeho ďalšou obeťou.

Caimh McDonnell vytvoril veľmi zaujímavý príbeh s kriminálnou zápletkou, ktorý poteší nielen milovníkov krimi, taktiež aj milovníkov humorných románov. Samotný príbeh autor začína jednoduchšie, pričom sa zameriava na samotného hlavného hrdinu. Predstavuje ho čitateľovi, ktorý sa následne dozvedá, že Paul je jedným z milióna. Obyčajný človek pretĺkajúci sa životom. To sa však zmení v momente, keď sa ho snažia zabiť. Samotný príbeh tak postupne začne naberať na napätí a stáva sa čoraz viac zaujímavejším. Celé to autor následne prepája s humorom, ktorý je najmä situačný, vďaka čomu je dielo plné vtipných situácií a momentov. Aj vďaka tomu možno toto dielo zaradiť práve k oddychovej literatúre, pri ktorej si čitateľ či poslucháč nielen oddýchne, zároveň sa aj zabaví.

Síce sa dielo radí medzi detektívky, kriminálna zápletka nie je v tomto príbehu až tak dôležitá. Autor sa v diele omnoho viac sústreďuje práve na samotný humor, ktorý spracoval veľmi dobre. Ako príbeh následne plynie, autor začína dej čoraz viac zauzľovať, vďaka čomu si udržiava čitateľovu pozornosť, až vyústi do konca, ktorý mne osobne prišiel tak trocha prekombinovaný. Ťažko povedať, či autor chcel o to viac zaujať čitateľa s cieľom, aby siahol po druhom diele, alebo mal problém s ukončením príbehu, podobný výsledok by však docielil aj tým, keby z konca trocha upustil a spravil ho viac voľnejším.

Muž bez tváře je zároveň dielo, ktoré autor oživuje rôznymi témam. McDonnell v príbehu rieši najmä klasické témy ako priateľstvo či láska, no taktiež zachádza aj do tém ako boj o život alebo smrť, ktoré však berie viac s nadhľadom a humoristicky. Tieto témy sú odľahčené, a preto v nich čitateľ nemusí hľadať hlbší význam. Slúžia skôr na oživenie príbehu.

Ako som už spomínal vyššie, Muž bez tváře je kniha, ktorá sa skvelo hodí ako oddychové čítanie a presne tak je aj napísaná. Autor využíva jednoduchý rozprávačský štýl popretkávaný humorom. Opisy prostredia sú jednoduché, svižné a zbytočne nezaťažujú príbeh. Autor v diele viac vsádza na dialógy a napätie, vďaka čomu má dej rýchly spád.

Keď sa pozrieme na postavy, tie boli vykreslené vskutku dobre, no mohli byť vykreslené ešte lepšie. Zatiaľ čo niektoré postavy pôsobia reálnym dojmom, iné sú zasa viac ploché a nevytvarované. Je to možno spôsobené aj tým, že ich autor nedostatočne vhadzuje do rôznych hraničných situácií, čo by mu dopomohlo k lepšiemu vykresleniu charakterov. Odhliadnuc od toho si v diele každý nájde svojich obľúbencov.

Audio spracovanie príbehu hodnotím ako jedno veľké plus. Interpretom diela je Filip Švarc, s ktorým som sa ja osobne stretol úplne prvýkrát. Švarc stojí za nahovorením množstva audiokníh, napríklad audioknihy Království či Lovci hlav od Jo Nesba, a preto aj o to viac rozumiem, prečo po ňom obe vydavateľstvá siahli. Jeho hlas sa k dielu skvelo hodil a práca s ním dopomohla audioknihe k vytvoreniu lepšieho zážitku pre poslucháča. Veľmi kladne hodnotím aj zvučky medzi jednotlivými kapitolami.

Muž bez tváře je veľmi príjemná krimi kniha, ktorá je oživená značnou dávkou humoru. Dielo ponúka zaujímavý príbeh a dobre vykreslené postavy. Za najväčšie plus diela považujem práve audio spracovanie, ktoré mu dodalo úplne nový rozmer a ponúklo tak o to intenzívnejší a príjemnejší zážitok z príbehu. Audioknihu hodnotím 4/5.