Recenzia: A je tu zas - Timur Vermes

AUTOR: Timur Vermes
NÁZOV: A je tu zas (Er ist wieder da)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Eichborn Verlad)
ROK VYDANIA: 2014 (2012)
POČET STRÁN: 344
PREKLAD: Michal Hvorecký

Adolf Hitler sa jedného dňa prebudí v dnešnom Berlíne a neverí vlastným očiam. Nemecko nielenže naďalej existuje, ale aj prekvitá. Vodca Tretej ríše sa v nových pomeroch rýchlo zorientuje a začína kariéru – tentoraz v televízii a na Facebooku! Drsná satira, ktorá je mimoriadne zábavná, ale aj desivo reálna.
Pol milióna predaných výtlačkov a preklady do dvadsiatich jazykov.
Taký úspech dosiahol strhujúci nemecký debut, ktorý prelomil tabu. Je to dôkaz, že dobrá literatúra môže byť aj čítavá, zábavná, inteligentná a provokatívna.

Nemecký spisovateľ Timur Vermes sa do povedomia čitateľov dostal už svojím debutom A je tu zas, ktorý sa po vydaní stal bestsellerom. Predalo sa ho viac než pol milióna výtlačkov a bol preložený do niekoľkých svetových jazykov. Samotná kniha zožala taký úspech, že na jej motívy vznikol aj rovnomenný film. Okrem tohto diela má však Timur Vermes na konte aj román Hladní a sýti, venujúci sa téme utečeneckej krízy v Európe.

Na tvorbu Timura Verma, a konkrétne na román A je tu zas, som počul veľmi pozitívne ohlasy. Aj to bol dôvod, prečo som po jeho tvorbe začal pokukovať, až som sa nakoniec rozhodol siahnuť po jeho debute, ktorý sa venuje veľmi zaujímavej téme, a to tej, čo by sa stalo, keby sa Hitler prebudil v dnešnej dobe. Do čítania knihy som sa tak pustil so značnými očakávaniami a musím povedať, že román nesklamal. Ide o knihu, v ktorej autor satiricky otvára rôzne témy, ktoré môžu na prvý pohľad vyznieť vtipne, no po zamyslení nad nimi až mrazí.

Dej knihy A je tu zas začína v momente, keď sa Adolf Hitler prebudí v súčasnom Berlíne. Spočiatku zmätený Adolf nevie, čo sa vôkol neho deje, no veľmi rýchlo sa v novom svete zorientuje. Jeho Nemecko je znova na vzostupe a dokonca aj prekvitá. To využije k tomu, aby nanovo rozbehol svoju politickú kariéru, tentokrát však trocha inak, než tomu bolo kedysi. Svoju cestu k moci mu zabezpečujú televízia a sociálne siete. Podarí sa Hitlerovi znova dostať k moci?

Timur Vermes si vo svojom debute pripravil pre čitateľov humorný príbeh o Adolfovi Hitlerovi a jeho ceste k moci, ktorý však zároveň čitateľa mrazí. Samotný dej knihy začína pozvoľna, čo autor využíva k tomu, aby prostredníctvom zmäteného Adolfa, využívajúc ich formu rozprávania, vykreslil súčasné Nemecko. Autor tak už od začiatku výrazne pracuje so psychikou hlavnej postavy. Vykresľuje Adolfovu zmätenosť z toho, že súčasné Nemecko mu nepripomína Nemecko také, aké si pamätal, zároveň však radosť z toho, že sa mu darí. S pribúdajúcimi stranami sa tak Adolf postupne zoznamuje s obyvateľmi mesta, no čo je najviac zarážajúce, nikto ho nespoznáva. Buď je jeho meno častokrát skomolené, alebo ľudia žiadneho Hitlera nepoznajú, prípadne vyhlásia, že sa trocha podobá na Hitlera z minulosti. Autor tuná veľmi humorne vykresľuje tieto situácie, zároveň však dvíha varovný prst nad tým, ako rýchlo dokáže človek zabudnúť na minulosť, najmä, ak nebol jej súčasťou. A v podobnom duchu sa nesie aj zvyšok knihy.

S pribúdajúcimi stranami naberá dej rýchlejší spád, k čomu dopomáha aj jednoduchý rozprávačský štýl, absencia opisov prostredia a omnoho väčšie sústredenie sa na dialógy a prúd myšlienok hlavnej postavy. Autor sa počas celého príbehu, prostredníctvom Hitlera, vracia ku kľúčovým udalostiam z doby, v ktorej žil, a porovnáva ich so súčasnosťou, vďaka čomu dielo pôsobí aj náučne. Nesie v sebe hlbšiu myšlienku a čitateľ si popri jeho čítaní nielen oddýchne, zároveň sa tak dozvie množstvo zaujímavých vecí z Hitlerovho života.

Príbeh knihy plynie vskutku rýchlo a je popretkávaný humorom a najmä satirou, ktorou autor odľahčuje mnohé situácie. Samotné dielo neobsahuje prvky, ako je napríklad napätie, ktoré dopomáhajú k rýchlejšiemu plynutiu deja, ale vynahrádza si to inak. Samotný príbeh následne smeruje do konca, ktorý ani nie je prekvapivý, pretože čitateľ už od začiatku knihy tuší, ako sa to celé skončí, čo mu následne autor aj potvrdzuje. Cieľom diela však nie je ani tak ponúknuť čitateľovi prekvapivý koniec, skôr prinútiť ho zamyslieť sa nad tým, ako málo stačí k tomu, aby sa história opakovala.

A je tu zas je dielo, v ktorom sa autor venuje aj rôznym témam. Téma moci, pomsty či slávy sú len zlomok z tém, ktorými toto dielo disponuje. Autor sa snaží tieto témy rozoberať viac do hĺbky, čo sa mu v konečnom dôsledku aj podarilo. Na prvý pohľad absurdný dej, tak pôsobí realisticky a dôveryhodne. Cez tieto témy tak Timur Vermes bližšie poodkrýva čitateľovi aj Hitlerov súkromný život.

Samotné dielo by mohlo byť zaradené aj k oddychovej literatúre. Je napísané jednoduchým štýlom, k čomu dopomáha aj to, že autor nezaťažuje príbeh zbytočnými opismi a zameriava sa iba na podstatu. Menší kameň úrazu vidím práve v prvej osobe, ktorú si autor pre príbeh zvolil. Spočiatku kniha vzbudzuje pocit, že autor viac-menej bojuje s rozprávaním v prvej osobe a je si v tomto štýle písania menej sebavedomý. Ako však príbeh ďalej plynie, aj jeho rozprávačský štýl sa začína zlepšovať, až je nakoniec uveriteľný.

Ak sa pozrieme na postavy, tie sú vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia reálne a to najmä samotný Hitler, ktorému sa v knihe dostáva najviac priestoru. Postavy v sebe nesú rôznorodé vlastnosti a aj to je častokrát dôsledkom rôznych vtipných situácií.

Ako sa hovorí – história sa opakuje. A aj príbeh tejto knihy na to veľmi rázne upozorňuje. Je naozaj nutné pamätať na to, čo sa kedysi odohralo a aj toto dielo je toho skvelou pripomienkou. Kvalitne spracovaný príbeh, v ktorom autor otvára rôzne témy, ktoré podáva so značnou dávkou satiry, zároveň z nich však mrazí. Menší nedostatok však vidím v prvej osobe, ktorá spočiatku nebola tak dôveryhodná, neskôr sa to ale zlepšilo. Knihu hodnotím 4/5.
E-knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU