Recenzia: Hotýlek (audiokniha) - Alena Mornštajnová

augusta 05, 2021

AUTOR: Alena Mornštajnová
NÁZOV: Hotýlek
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 57 minút
INTERPRET: Jaromír Doulava

Střídají se režimy, střídají se hosté, něco se ale nemění…
Hotel – vlastně spíš hodinový hotýlek –, který pan Leopold Mánes založil v dobách první republiky, nabízel párům potěšení a rozkoš i za protektorátu a dál fungoval také poté, co ho znárodnili komunisté. V šedesátých letech přebírá vedení Václav, vnuk původního majitele, muž bez jasných názorů i charakteru, který obratně proplouvá komunistickým režimem a stále drží rodinný podnik pohromadě. To má však zničující vliv na vztahy v rodině i na životy lidí, kteří se ocitnou v jeho blízkosti.

Alena Mornštajnová je jedno z najvýraznejších mien súčasnej českej literatúry. Autorka má na konte hneď niekoľko úspešných románov, ktoré si získali tisíce čitateľov, nielen v Česku, no taktiež aj na Slovensku. Autorka debutovala románom Slepá mapa, ktorý je inšpirovaný skutočným príbehom ženy, s ktorou sa autorka jedného dňa spoznala zhodou náhod. Na úspech debutu autorka nadviazala románom Hotýlek, no najväčší úspech zožala až jej tretia kniha Hana (recenzia), ktorá bola preložená do niekoľkých svetových jazykov. Po nej autorka vydala detskú knihu Strašidýlko Stráša a dva romány – Tiché roky a Listopád (recenzia).

Od Aleny Mornštajnovej som mal možnosť si vypočuť dva jej príbehy v audio podobe, pričom oba si ma veľmi získali. Či už to bola Hana, v ktorej sa autorka venuje epidémií týfusu, alebo román Listopád, v ktorom autorka ponúka alternatívnu verziu udalostí po novembri 89. Preto som sa o to viac tešil na to, čo autorka ponúkne vo svojom ďalšom románe. A po vypočutí audioknihy Hotýlek môžem povedať, že Alena Mornštajnová nemá problém rozobrať akúkoľvek tému a vie ju podať s citom a do takej miery, ako si to daná téma zaslúži.

Príbeh knihy Hotýlek sleduje hotel, ktorý vlastní Leopold Mánes. Samotný hotel vznikol ešte v dobe prvej republiky a teraz je považovaný skôr za hodinový hotel. Od svojho vzniku si hotel prešiel zaujímavou históriou, dokonca bol znárodnený a v priebehu 60-tych rokoch ho do vlastníctva preberá Leopoldov vnuk Václav. Aký to však bude mať dopad na Václava a jeho rodinu?

Alena Mornštajnová v dielach ako Hana či Listopád ukázala čitateľom, že sa nebojí púšťať do ťažkých príbehov. A výnimkou nie je ani jej román Hotýlek. Pre romány Aleny Mornštajnovej je typické sledovanie života obyčajného človeka naprieč históriou a podobne je tomu aj v prípade tejto knihy. Na pozadí troch významných historických období – život počas vojny v protektoráte, medzi vojnami a za komunizmu -, autorka sleduje život obyčajného človeka, ktorým je v tomto prípade Václav pochádzajúci z bežnej rodiny. Svet okolo seba nevníma, dotýka sa ho iba vo výnimočných prípadoch. Práve na tejto postave autorka vystavala príbeh, pričom poukazuje na to, čo všetko sa môže stať, ak v jeho všednom živote nastane čo i len malá zmena.

Samotný príbeh autorka začína pozvoľna. Mornštajnová postupne vovádza čitateľa do deja a s plynúcimi stranami začne zakomponovávať prvky ako napätie či nečakané zvraty, vďaka ktorým dej začne naberať rýchlejší spád. Autorka tak v príbehu začne postupne vytvárať temnejšiu atmosféru, ktorú sa jej podarilo skvelo zhmotniť, čo jej dopomáha k tomu, aby o to dôveryhodnejšie podala čitateľovi/poslucháčovi samotný príbeh.

Veľmi zaujímavé je práve prostredie, ktoré si autorka vybrala pre tento príbeh. Väčšina príbehu sa odohráva z prostredia hotela, ktorý autorka sleduje naprieč celou jeho históriou. Od jeho vzniku, cez zoštátnenie, až do momentu, keď ho preberá vnuk pôvodného zakladateľa, a teda hlavná postava diela – Václav. Dielo je tak do istej miery taktiež historické, no odhliadnuc od diel ako Hana či Listopád, nie je to primárny cieľ knihy. Historická časť ide tuná trocha do úzadia a do popredia sa dostávajú postavy, vzťahy medzi nimi a konkrétna rodinná dráma, ktorá sa vďaka hotelu rozpúta. Toto dielo je tak viac vzťahové a psychologické.

Podobne ako aj iné autorkine diela, aj Hotýlek je kniha, ktorá je napísaná jednoduchšie, zároveň však pútavo. Autorka sa nebojí kvetnatých opisov, ktoré nie sú zložité a ktoré miestami dokonca pôsobia umelecky. Alena Mornštajnová sa nebojí pracovať aj s rôznymi prvkami, vďaka čomu omnoho lepšie vykresľuje dramatické situácie a vytvára tak v deji ponurú atmosféru. Preto je samotné čítanie/počúvanie diela jeden veľký zážitok.

Ak sa pozrieme na postavy, tie sa autorke znova podarilo vynikajúco vykresliť. Postavy Aleny Mornštajnovej sú charakteristické tým, že ani jedna z nich nie je výlučne dobrá alebo zlá. Každá z nich v sebe nesie širokú škálu vlastností, a preto pôsobia na čitateľa ľudskejšie. Autorka ich vhadzuje do rôznych hraničných životných situácií, čo jej dopomáha k tomu, aby o to lepšie vykreslila ich vlastnosti, zmýšľanie, pocity, myšlienky či nálady.

O narozprávanie audioknihy sa v tomto prípade postaral Jaromír Doulava. Toto bol môj úplne prvý stret s týmto interpretom, a teda nevedel som, čo od neho ako interpreta môžem očakávať. No v konečnom dôsledku musím uznať, že jeho interpretácia bola naozaj výborná a k tomuto dielu sa skvelo hodila. Doulava aktívne pracoval so svojím hlasom, zvýrazňoval rôzne akcenty či pocity a nálady jednotlivých postáv, čo ešte viac prehĺbilo konečný zážitok z tohto príbehu. Veľmi príjemným plusom sú aj melódie medzi jednotlivými kapitolami.

Hotýlek je jedno z diel Aleny Mornštajnovej, ktoré potvrdzuje autorkine kvality. Ide o výborný príbeh sledujúci jeden hotel na rozmedzí troch výrazných historických udalostí. Autorka dáva do popredia život obyčajného človeka, ktorým je v tomto prípade Václav, a následnú sériu udalostí, ktorá sa rozpúta v momente, keď prevezme hotel. Veľmi príjemné je aj audio spracovanie, ktoré ešte viac prehlbuje konečný zážitok z príbehu. Audioknihu Hotýlek hodnotím 5/5.

Viac článkov s Alenou Mornštajnovou nájdete TU