Recenzia: Cukrárna v Paříži - Julie Caplin

NÁZOV: Cukrárna v Paříži (The Little Paris Patisserie)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis/Grada (HarperCollins)
ROK VYDANIA: 2019 (2018)
POČET STRÁN: 368
PREKLAD: Anna Křivánková

V Paříži se skrývá jedna malá cukrárna, která má už ale své slavné dny za sebou. Vstupte a ochutnejte některý z dezertů. Třeba zjistíte, že minulost stačí jen oprášit, aby opět získala svůj lesk.
Nině Hadleyové pomalu táhne na třicet. Pracuje jako servírka, ale už zkusila kdeco – učila ve školce, pracovala v zahradnictví, absolvovala také kuchařský kurz. Nic z toho ale nebylo to pravé. Krom toho je pro svou velkou hlučnou rodinu pořád jen malou holčičkou, kterou se všichni snaží chránit. A dobře jí radit. Nina by se ráda osamostatnila, jenže jak přijít na to, co by doopravdy chtěla dělat?
Když na dva měsíce kvůli rekonstrukci zavřou restauraci, kde Nina pracuje, naskytne se jí šance odjet do Paříže. Měla by tam pomáhat s přípravou cukrářských kurzů pro amatéry. Zdá se, že je to přesně ta příležitost, na kterou čekala. Má to však háček. Kurzy vede rodinný přítel Sebastian, velmi úspěšný a také velmi protivný šéfkuchař. Nina se do něj navíc kdysi bláznivě a beznadějně zamilovala. Sebastian ovšem neměl zájem. Dokáže se Nina odpoutat od dřívějších citů a najde v malé pařížské cukrárně to, po čem opravdu touží?

Julie Caplin je britská autorka romantických cestopisov, ktoré sa stali obľúbené medzi čitateľmi po celom svete. Svoju záľubu v cestovanie autorka pretavila do románov, v ktorých sa spája romantika s cestovaním, a ponúka tak čitateľovi príbehy, ktoré ich aspoň na krátky okamih prenesú na iný koniec sveta. Táto autorka má na konte už niekoľko románov, v ktorých navštívila krajiny ako Dánsko, New York, Chorvátsko či Japonsko.

Cukrárna v Paříži je v poradí tretia kniha zo série, v ktorej autorka zostáva verná tradícii predošlých kníh a znova rozpráva príbeh jednej z postáv, ktorá sa objavila už v predošlých dieloch. Samotnú knižnú sériu mám veľmi rád, najmä pre opisy prostredia, ktoré autorka v knihách prináša čitateľom. Aj preto som bol veľmi zvedavý na to, čo ponúkne táto kniha, no v tomto prípade som zostal tak trocha sklamaný.

Cukrárna v Paříži rozpráva príbeh Niny, ktorá pracuje ako servírka, napriek tomu si počas svojho života prešla rôznymi povolaniami. Pracuje v reštaurácii, ktorá momentálne prechádza rekonštrukciou, a s dávnou túžbou osamostatniť sa, využíva jedinečnú príležitosť vycestovať do Paríža. Dostáva sa tak do cukrárne, kde by mala pomáhať s prípravou cukrárskych kurzov pre amatérov. Tam spoznáva Sebastiána, ktorý tieto kurzy vedie, a zamiluje sa doňho. Lenže čo sa stane, keď Sebastián k nej neprechováva rovnaké pocity? Ako sa s tým Nina vyrovná? Dokáže sa od neho odpútať?

Julie Caplin v predošlých dvoch knihách vytvorila veľmi pútavé príbehy, ktoré čitateľa zaujmú od prvej strany, a do istej miery tomu tak bolo aj v prípade tohto diela. Samotný príbeh začína autorka pozvoľna, pričom sa odohráva v Nininej domovine. Čitateľ sa tak postupne oboznamuje s hlavnou postavou a spoznáva jej životný príbeh. Ako strany plynú, autorka výrazne pracuje s charakterom hlavnej postavy a čitateľ sa dozvedá, že Nina už veľmi dlho túži osamostatniť sa a s prvou príležitosťou tak aj spraví. Dej sa tak postupne prenesie do Paríža, kde sa dostávame do malej cukrárne, ktorá má časy najväčšej slávy už dávno za sebou, napriek tomu sa snaží znova dostať na výslnie. Nina tu spoznáva Sebastiána a práve tento moment považujem za prvé mínus príbehu.

Autorka tuná pracuje s rovnakým konceptom príbehu, ako je tomu aj v predošlých dvoch knihách, pričom ho nemá potrebu nejak ozvláštniť. Pohráva sa tuná s neopätovanou láskou, naťahovačkami medzi oboma postavami, ale aj peknými a menej peknými chvíľami v ich vzťahu. Inými slovami, čitateľ dostáva skoro rovnakú kostru príbehu, ako tomu bolo aj pri predchádzajúcich dvoch knihách, len v trocha inom kabáte. Samo o sebe to nemusel byť zlý krok a mohol by fungovať pod podmienkou, že by autorka príbeh trocha upravila. Jednak by tým vytvorila, do určitej miery, originálny príbeh, a jednak by niektorí čitatelia nemali pocit, že vlastne čítajú stále to isté.

Dokonca aj samotná romantická zápletka je v prípade tohto románu prepracovaná o čosi menej, než je u autorky zvykom. Plusom je tuná však to, že táto zápletka nie je až tak presladená a je viac uveriteľná. Ak však hovoríme o knihe len ako o oddychovom čítaní, v tomto prípade príbeh spĺňa všetky požiadavky na to, aby sa čitateľovi páčil. Čitateľ pri ňom zrelaxuje a na istý moment sa prenesie do inej krajiny.

Ak porovnám Cukrárnu s predošlými dvoma knihami, je vidieť, že autorka v príbehu ubrala z opisov prostredia, čo ma tak trocha zamrzelo, špeciálne pre to, že práve samotné opisy sú charakteristickým znakom celej série. Bolo ich o čosi menej, vďaka čomu sa autorke nepodarilo v príbehu vytvoriť až tak reálnu atmosféru, aby čitateľ mal pocit, že sa spolu s postavami živo nachádza na danom mieste. Ak by autorka pridala na opisoch, ktoré by zároveň nemuseli byť príliš detailné, tento efekt by veľmi hravo docielila.

Okrem toho sa autorka v knihe venuje aj viacerý témam, ktoré sa jej poradilo spracovať veľmi dobre. Síce v nich nejde príliš do hĺbky, čo ani nie je cieľom tohto typu literatúry, napriek tomu jednotlivé témy pôsobia na čitateľa do veľkej miery reálne a možno ho aj prinútia sa nad nimi zamyslieť. Témy ako priateľstvo, nenaplnená láska či hľadanie samého seba, sú len zlomok z tém, ktoré Julie Caplin v diele rozoberá.

Podobne ako predošlé knihy, aj Cukrárna v Paříži je kniha napísaná jednoduchým a pútavým štýlom jazyka, a preto sa veľmi dobre a rýchlo číta. Autorka si zakladá najmä na dialogickosti, vďaka čomu má dej rýchly spád, a preto je prečítanie knihy otázkou niekoľkých posedení.

Samotné postavy sú vykreslené pomerne dobre. Na čitateľa pôsobia popri čítaní knihy reálne, čo je pre knihy Julie Caplin už zvykom. Nesú v sebe rôznorodé vlastnosti, pričom každý čitateľ si medzi nimi nájde svojich obľúbencov. Či už je to hlavná postava Nina, šéfkuchár Sebastián, alebo Peter či Jane.

Cukrárna v Paříži je pokračovanie cestopisnej série Julie Caplin, ktoré za predošlými dvoma dielami tak trocha zaostáva. Autorka ponúka čitateľovi príbeh s rovnakou kostrou, ako v prvých dvoch dieloch, len v trocha inom kabáte. Plusom diela sú však dobre vykreslené postavy a témy, ktoré autorka rozoberá. Knihu hodnotím 3/5.