Recenzia: Vraždiť je hračka - Agatha Christie

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: Vraždiť je hračka (Murde is Easy)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (William Collins & Sons)
ROK VYDANIA: 2021 (1939)
POČET STRÁN: 168
PREKLAD: Alena Redlingerová

Luke Fitzwilliam sa po rokoch policajnej služby v Indii vracia do rodného Anglicka a vo vlaku do Londýna sa zoznámi so zhovorčivou starou dámou, ktorá mu pripomína milovanú tetu Mildred. Starenka sa mu zdôverí, že má namierené do Scotland Yardu, lebo v mestečku Wychwood sa dejú strašné veci a ona vie, kto ich má na svedomí. Luke ju zo zdvorilosti vypočuje, no neskôr sa dozvie, že jeho spolucestujúca tragicky zahynula – zrazilo ju auto. A vzápätí zomrie aj muž, ktorého označila za ďalšiu obeť záhadného vraha. Luka to zaujme a rozhodne sa vypátrať, čo sa to vlastne v tom malebnom mestečku na anglickom vidieku deje...

Tvorbu Agathy Christie nie je nutné bližšie predstavovať. Ide o najúspešnejšiu autorku detektívnych románov v histórii tohto žánru. Na konte má viac než 2 miliardy predaných výtlačkov, čo z nej robí aj tretiu najpredávanejšiu autorku na svete, ktorú v počte predaných výtlačkov predbehla už len Biblia a Shakespeare. Christie sa do povedomia čitateľov dostala najmä vďaka dvojici nezabudnuteľných postáv, ktoré síce majú už niekoľko desiatok rokov, stále sa však tešia veľkej obľube. Hercule Poirot a slečna Marplová sú už neodmysliteľnou súčasťou detektívneho žánru, ktorí sú zároveň aj inšpiráciou pre iných autorov v tvorbe ich postáv. Agatha Christie však nepísala len príbehy, v ktorých by vystupovala jedna z týchto postáv, zároveň však publikovala aj samostatné príbehy. A jedným z týchto príbehov je aj kniha Vraždiť je hračka.

Musím sa priznať, že samostatné príbehy od Agathy nemám až tak dobre zmapované. Inými slovami, čítal som až jeden príbeh, v ktorom nebola ani jedna z týchto postáv. Šlo o knihu Nakoniec príde smrť, ktorá si ma však okamžite získala a práve vďaka nej som podľahol čaru jej príbehov. O to viac som bol zvedavý, čo si autorka pre čitateľov pripravila v knihe Vraždiť je hračka, ktorá je považovaná za jeden z jej najlepších detektívnych príbehov. Ako je už u mňa zvykom, aj v prípade tejto knihy som sa do čítania pustil s väčšími očakávaniami a po prečítaní knihy môžem povedať, že síce kniha mala isté nedostatky, napriek tomu autorka zas a znova nesklamala.

V knihe Vraždiť je hračka rozpráva Agatha Christie príbeh Luka Fitzwilliama, ktorý sa po rokoch vracia späť do rodného Anglicka. Vo vlaku sa zoznámi so staršou dámou, ktorá mu začne rozprávať o tom, ako sa v mestečku Wychwood dejú strašné veci a ona vie, kto za nimi stojí. Dokonca mu aj povie, kto podľa nej má byť ďalšou obeťou. Keď sa o niekoľko dní nato dozvie, že táto dáma tragicky zahynula a spolu s ňou aj obeť, ktorú predpovedala, Luke sa rozhodne vycestovať do tohto mesta a dopátrať sa pravdy.

Vraždiť je hračka je kniha, v ktorej Agatha Christie ukázala, že nepotrebuje Poirota alebo slečnu Marplovú na to, aby vytvorila kvalitný detektívny príbeh. Samotný príbeh sa podarilo autorke napísať tak dobre, že popri čítaní knihy čitateľ ani nepostrehne absenciu oboch postáv a dokonca mu v tomto príbehu ani nechýbajú. Autorka ich plnohodnotne nahradila novou postavou, ktorou je v tomto prípade Luke a čitateľ si tak k nemu vie veľmi rýchlo vytvoriť vzťah. Spolu s ním tak pátra po tajomstvách, ktoré v sebe ukrýva mestečko Wychwood, vďaka čomu si čítanie knihy užíva.

Dej tohto detektívneho románu autorka začína celkom pozvoľne. Christie cez hlavnú postavu, ktorou je v tomto prípade Luke, zavedie čitateľa do prostredia vlakovej stanice, kde čaká na najbližší spoj do Londýna. Vo vlaku sa následne spoznáva so staršou dámou, ktorá mu porozpráva o udalostiach, ktoré sa odohrávajú v jej mestečku a o niekoľko dní nato zomrie. Postupne tak autorka do deja zapája aj napätie, ktorého tam síce nie je veľmi veľa, napriek tomu však má na svedomí to, že dej začne postupne naberať rýchlejší spád.

Čo je pre toto dielo najzaujímavejšie, je práve samotné prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva. Agathe Christie sa podarilo veľmi reálne a dôveryhodne zachytiť vidiecke mestečko, do ktorého zasadila veľmi zaujímavé postavy. Práve atmosféra, ktorá z príbehu sála, je azda najväčším plusom samotného diela. Popri čítaní knihy má tak čitateľ pocit, ako keby sa reálne nachádzal na danom mieste a vo svojej mysli si vie veľmi detailne predstaviť, ako toto mestečko vyzerá.

V čom ale vidím menší nedostatok knihy, je niekoľko kapitol a scén, ktoré v príbehu vôbec nemuseli byť a ktoré ho do určitej miery brzdili. Ak by ich autorka z príbehu vyškrtla, docielila by tým to, že by bol príbeh dynamickejší. Na druhej strane je ale pochopiteľné, že autorka týmto ťahom chcela čitateľa viac zmiasť, aby sa mu o to ťažšie hľadal samotný vrah.

Podobne ako pri väčšine autorkiných kníh, aj v tomto prípade je kniha napísaná jednoducho, no zároveň veľmi pútavo. Štýl písania Agathy Christie je nezameniteľný a vždy rozoznateľný. Autorka sa nebojí opisnosti a aj v tomto diele je opisov prostredia, postáv či jednotlivých situácií pomerne dosť. Nejde však o zložité opisy, ktoré by príbeh zaťažovali, ale sú to skôr jednoduché opisy, ktoré sú trefné.

Čo sa týka postáv, tie sú vykreslené výborne. Agatha Christie vedela vždy svojim postavám vdýchnuť život a podobne tomu je aj v tomto prípade. Či už je to pán Ellsworthy, slečna Humblebyová alebo lord Whitfield. Každá z týchto postáv v sebe nesie jednak kladné, no zároveň záporné vlastnosti, vďaka čomu nevzbudzujú v čitateľovi len pocit, že sú právom podozrivé, no zároveň pôsobia ľudskejšie.

Vraždiť je hračka je príbeh, v ktorom Agatha Christie dokázala, že za úspechom jej kníh nestojí len Hercule Poirot a slečna Marplová. Sú to práve samotné detektívne zápletky, ktoré čitateľovi ponúkajú presne to, na čo je pri jej tvorbe zvyknutý. Príbeh založený na logike, pri ktorom si čitateľ nielen oddýchne, no zároveň potrápi aj sivé mozgové bunky. Čo mi v prípade tejto knihy trocha vadilo, sú scény či kapitoly, ktoré tam vôbec nemuseli byť. Odhliadnuc od toho je však táto kniha výborné dielo a skalných fanúšikov jej tvorby rozhodne nesklame. Knihu Vraždiť je hračka hodnotím 4/5.