Recenzia: Štvrtkový klub detektívov (audiokniha) - Richard Osman

AUTOR: Richard Osman
NÁZOV: Štvrtkový klub detektívov (The Thursday Murder Club)
VYDAVATEĽSTVO: Publixing, Slovart
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 11 hodín 33 minút
INTERPRET: Eva Matejková

Každý štvrtok sa v Coopers Chase, luxusnom mestečku pre seniorov niekde uprostred kentských lesov, stretávajú amatérski detektívi a venujú sa nevyriešeným vraždám miestnej polície.
Coopers Chase stojí na pozemkoch bývalého kláštora a tamojší developer, arogantný vulgárny muž, majiteľ veľkého červeného klavíra, sa usiluje využiť biele miesto v zmluve, aby na mieste kaplnky a cintorína postavil osem nových bytov. Očividne mu nie je súdený dlhý život, a keď mu niekto pichne smrtiacu injekciu, štvrtkový klub detektívov má pred sebou reálny prípad vraždy. Môže tento amatérsky, ale geniálny klub seniorov chytiť vraha skôr, ako bude neskoro?

Detektívny žáner sa v súčasnosti radí medzi najúspešnejšie žánre, nielen v zahraničí, ale aj u nás. Na knižnom trhu sa každým rokom objavuje množstvo titulov tohto žánru. Výnimkou nie je ani tento rok, keď sa na pulty slovenských kníhkupectiev dostal detektívny román anglického komika Richarda Osmana. Titul Štvrtkový klub detektívov krátko po svojom vydaní zožal veľký úspech nielen vo svete, ale aj u nás. Detektívka s miernym nádychom humoru sa tak u nás dočkala nielen tlačenej a elektronickej podoby, ale taktiež aj audio, o ktorú sa postaralo vydavateľstvo Publixing v spolupráci s vydavateľstvom Slovart.

S týmto dielom sa na sociálnych sieťach stretávam v podstate od momentu, keď vyšlo. Kniha veľmi rýchlo zaplavila sociálne siete, k čomu následne dopomohlo aj to, že bola knihou mesiaca v Čitateľskom klube Martinusu. Napriek tomu, že som tomuto titulu dlho odolával a pôvodne som sa doň ani neplánoval pustiť, práve samotná audiokniha ma presvedčila o tom, aby som tomuto dielu dal šancu. A po vypočutí audioknihy môžem skonštatovať, že je to veľmi príjemná detektívka, pri ktorej si čitateľ/poslucháč nielen oddýchne, no zároveň sa aj zabaví.

Príbeh diela Štvrtkový klub detektívov sa odohráva v mestečku Coopers Chase, kde sledujeme klub seniorov, ktorí sa považujú za amatérskych detektívov a ktorí rozoberajú staré vraždy, ktoré sa miestnej polícii nepodarilo vyriešiť. Samotný klub detektívov sa nachádza na pozemku bývalého kláštora a developer, ktorý tieto pozemky vlastní, ich chce premeniť na byty. Lenže čo sa stane, keď dôjde k vražde developera? Štvrtkový klub detektívov tak stojí pred skutočnou vraždou, ktorú musia vyriešiť skôr, než bude neskoro.

Detektívna literatúra, v ktorej sa miešajú prvky humoru a satiry, je v dnešnej dobe už akosi bežnou. V priebehu posledných rokov sa dostala výrazne do popredia, k čomu dopomohol Jonas Johansson svojimi príbehmi. Od tej doby sa na literárnej scéne roztrhlo vrece s podobnými príbehmi a jedným z nich je aj Štvrtkový klub detektívov. Napriek tomu je to však dielo, ktoré sa od iných kníh tohto žánru v mnohom líši. Richard Osman vytvoril príbeh, v ktorom pracuje s naozaj zaujímavým konceptom. Do popredia príbehu sa dostáva skupina dôchodcov, ktorá sa stretáva každý štvrtok a venuje sa starým prípadom, ktoré sa nikdy nedočkali vyriešenia. Týmto štýlom autor do príbehu nenásilne zahŕňa detektívnu zápletku, ktorá tam pôsobí úplne prirodzene a dôveryhodne. Ako príbeh plynie, autor postupne pritvrdzuje a rozbieha v príbehu skutočnú krimi zápletku, ktorá dej výrazne oživuje, a práve od tohto momentu naberá dej rýchly spád. To celé dáva autor do kontrastu s humorom, ktorý je nenútený, miestami možno až suchý, no je najmä aktuálny a zachytáva súčasnú dobu z pohľadu seniorov. V príbehu tak vzniká kopec vtipných momentov, pri ktorých sa čitateľ/poslucháč reálne zasmeje.

Samotný príbeh možno rozdeliť na akési dve polovice. Na tú pred vraždou a po. Obe dejové línie sú v čomsi zaujímavé a zároveň medzi sebou skvelo kontrastujú. Zatiaľ čo tá prvá je viac pokojnejšia, v tej druhej sa už autor nebojí pracovať aj s napätím, ktorého tam síce nie je veľa, napriek tomu je ho v príbehu cítiť, čo dopomáha k tomu, že má dej rýchly spád a ten následne vyúsťuje do veľmi zaujímavého konca.

V čom je Štvrtkový klub detektívov výnimočný, je to, že to nie je ten typ detektívky, ktorá sa zameriava čisto len na detektívnu líniu. Autor dáva do veľkej miery priestor aj samotným postavám, ktoré v deji pravidelne strieda a čitateľ/poslucháč má tak možnosť oboznámiť sa aj s ich súkromnými životmi, ktoré sú častokrát zaujímavé. Autor sa tak častokrát dostáva aj k zložitejším témam, ktoré však s dávkou humoru odľahčuje. Preto od tohto diela nečakajte akúsi hlbšiu sondu do rôznych tém, ale skôr detektívku, ktorá slúži najmä ako oddychové čítanie.

Samotné dielo je napísané jednoducho, no zároveň pútavo. Je to ten typ literatúry, ktorá možno neobsahuje extrémne veľa opisov, napriek tomu to však čitateľovi nevadí. Autor to celé kompenzuje vtipnými dialógmi, situáciami či samotnou krimi dejovou líniou. Aj samotnú vraždu autor poňal jednoduchšie a vyhýba sa tak brutálnym popisom miesta činu, či dokonca samotnej vraždy. Aj preto samotná detektívka spadá do žánru „cosy crime“, ktorý je týmto typický.

Menšie mínus diela vidím v postavách. Spočiatku je ich v príbehu naozaj veľmi veľa a autor čitateľa doslova zahlcuje informáciami o každej z nich. Trvá istú chvíľu, než sa v nich zorientuje a zvykne si na ne. Samotné postavy sú však vykreslené veľmi dobre a na čitateľa/poslucháča počas deja pôsobia reálnym dojmom. Každý si tak medzi nimi nájde svojich favoritov.

Interpretkou tejto audioknihy je Eva Matejková. Jej hlas a interpretácia mi sadla už od úplného začiatku a aj vďaka nej dostal príbeh úplne inú atmosféru. Jej intonácia, či dokonca zvukové efekty v pozadí dodali príbehu väčšiu autentickosť a príbeh sa tak stal o to pútavejším.

Štvrtkový klub detektívov možno nie je vrchol detektívnej literatúry, zároveň to však nie je ani priemer. Je to veľmi príjemné dielo, v ktorom autor prišiel s príbehom, ktorý funguje. Je detektívny, je vtipný a je pútavý. Samotné audio spracovanie dodalo príbehu o to lepšiu atmosféru a autentickosť. Audioknihu Štvrtkový klub detektívov hodnotím 4/5.