Recenzia: En ten tulipán - Agatha Christie

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: En ten tulipán (Hickory Dickory Dock)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (William Collins & Sons)
ROK VYDANIA: 2021 (1955)
POČET STRÁN: 176
PREKLAD: Diana Ghaniová

Detektívny román En ten tulipán z roku 1955 vychádza prvý raz v slovenskom preklade, a hoci patrí k menej známym dielam Agathy Christie, milovníci tvorby legendárnej autorky si aj tentoraz prídu na svoje. Popri famóznom Herculovi Poirotovi v nej vystupuje aj detektívova výkonná, takmer dokonalá sekretárka slečna Lemonová.
A je to práve slečna Lemonová, kto upozorní Hercula Poirota na čudné udalosti v študentskom penzióne Tulipán na Hickory Road, ktorý spravuje jej sestra pani Hubbardová. Za normálnych okolností by drobné krádeže sotva vzbudili záujem slávneho detektíva. Keď si však prečíta bizarný zoznam ukradnutých a zničených vecí - vrátane stetoskopu, pudrenky, starých nohavíc, bonboniéry, rozstrihaného ruksaka a diamantového prsteňa, ktorý sa neskôr našiel v polievke -, musí blahoželať pani Hubbardovej k „jedinečnému a úžasnému rébusu“. Zoznam nedáva vôbec žiadny zmysel, no Poirotovi neschádza z mysle: Ak sú to len obyčajné krádeže a páchateľom je neškodný kleptoman, prečo sú potom obyvatelia penziónu takí vystrašení?

Ak máte radi detektívne romány, určite vám neuniklo meno Agatha Christie. Ide o najúspešnejšiu spisovateľku v danom žánri, spomedzi mužov a žien, a zároveň je to tretia najpredávanejšia autorka v histórii literatúry. S počtom predaných kníh, prevyšujúci sumu dve miliardy, ju tak už len predbehol Shakespeare a Biblia. Autorka sa do histórie detektívneho žánru zapísala aj vďaka dvom postavám, ktoré sú už jeho neoddeliteľnou súčasťou. Hercule Poirot a slečna Marplová sú postavy, ktoré pozná väčšina ľudí, či už vďaka autorkiným knihám, alebo filmovým spracovaniam jej príbehov.

En ten tulipán je kniha z roku 1955, v ktorej vystupuje Hercule Poirot. Ide o menej známe autorkine dielo, ktoré sa slovenského prekladu dočkalo prvýkrát až tento rok. Musím sa priznať, že Hercule Poirot mi je o dosť sympatickejší, než slečna Marplová, a aj to je dôvod, pre ktorý sa viac zameriavam práve na knihy s Poirotom. Keď sa mi tento detektívny román dostal do rúk, bol som naozaj veľmi zvedavý, čo v ňom autorka čitateľovi ponúkne. A ako to je pri nej už zvykom, ide znova o príbeh, ktorý obsahuje klasické christieovské prvky, no zároveň sa výrazne líši od iných jej kníh.

Príbeh detektívneho románu En ten tulipán sa odohráva v študentskom penzióne Tulipán, ktorý spravuje pani Hubbardová. Jej sestra, slečna Lemonová, ktorá zhodou okolností pracuje pre Poirota, ho upozorní na to, že sa v hoteli dejú zvláštne veci. Hosťom začnú postupne miznúť ich predmety, čo by spočiatku nebolo nič zvláštne, veď pravdepodobne v hoteli vyčíňa zlodej. Zaujímavé na tom je však to, aké predmety začnú miznúť. Samotný zoznam stratených predmetov zaujme Poirota do takej miery, že sa rozhodne prísť tomuto prípadu na kĺb. Lenže čo sa stane, ak tieto krádeže majú iný dôvod, než sa na prvý pohľad môže zdať? A prečo sa obyvatelia hotela boja o svoje životy?

En ten tulipán je dielo, ktoré sa Agatha Christie rozhodla poňať tak trocha inak. Samotný príbeh začína tým, že v hoteli začnú miznúť predmety, čo spočiatku nikto neberie veľmi vážne a podobne je tomu aj v prípade Poirota. Ako však strany plynú a príbeh sa začne čoraz viac zamotávať, Poirot síce neochotne, no predsa sa rozhodne vycestovať do hotela, kde sa mu do rúk dostáva zoznam vecí, ktoré za ten čas zmizli. Nejde o žiadne cenné veci, ktoré medzi sebou dokonca nemajú ani žiadnu súvislosť, a to je dôvod, pre ktorý sa Poirot rozhodne prípad vyriešiť. Lenže čím viac času trávi v danom hoteli, tým viac zisťuje, že v sebe ukrýva isté tajomstvá. Jeho hostia sa správajú čoraz čudnejšie a boja sa o svoje životy. A to je moment, kedy autorka začína viac pracovať s psychológiou jednotlivých postáv, čo dodáva príbehu zaujímavosť a do istej miery aj napínavosť.

Nič nie je také, ako sa na prvý pohľad môže zdať, a preto s pribúdajúcimi stranami autorka v knihe rozohráva aj klasickú kriminálnu zápletku, ktorá je pre jej tvorbu typická. Čitateľ tak v diele dostáva presne to, na čo je pri jej tvorbe zvyknutý a od tohto momentu príbeh naberá rýchly spád. Agatha Christie pracuje s klasickým vzorcom, kde sa snaží vytvoriť čo najviac podozrivých postáv, aby tak čitateľ mal problém uhádnuť, kto je skutočný páchateľ, čo sa jej do určitej miery aj podarilo. A ako to už býva pri nej zvykom, samotný príbeh je založený na logike, a preto keď sa čitateľ spätne vracia v deji, jednotlivé oporné body, ktoré ho mali k nemu naviesť, začnú dávať zmysel.

V tomto diele sa autorka zároveň venuje aj rôznym témam, ktoré príbehu dodávajú väčšiu dôveryhodnosť. Témy ako láska, súrodenecké vzťahy či iná rasa pomáhajú autorke k tomu, aby o to viac zauzlila zápletku a ponúkla tak o to veľkolepejšie rozuzlenie.

Ak ste niekedy čítali nejakú knihu od Agathy Christie, tak viete, že autorka píše jednoducho, no zároveň sú jej romány veľmi pútavé. Autorka nevyužíva v dielach príliš zložité opisy, no napriek tomu je ich tam pomerne dosť. Prostredníctvom nich tak vie čitateľovi lepšie priblížiť prostredie, postavy, no taktiež aj lepšie vykresliť jednotlivé situácie a zauzliť dej.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené kvalitne. Na čitateľa popri čítaní diela pôsobia reálne, k čomu dopomáha aj to, že v sebe nesú rôznorodú škálu vlastností, prostredníctvom ktorých pôsobia ľudskejšie. Agatha Christie počas celého príbehu intenzívne pracuje s charaktermi postáv, ktoré následne rozvíja, a preto si každý čitateľ nájde v diele postavy, ktoré sa mu zapáčia a ktoré nie.

En ten tulipán je detektívny román, ktorý v sebe nesie typické črty autorkinej tvorby, zároveň je to však dielo, ktoré sa od iných jej kníh výrazne líši a to najmä v spôsobe, akým autorka podala príbeh. Zatiaľ čo spočiatku Hercule Poirot pátra po zlodejovi, ktorý stojí za zmiznutím predmetov, neskôr sa príbeh presunie do klasickej kriminálnej zápletky, aká je pre autorku typická. Knihu En ten tulipán hodnotím 5/5.