Recenzia: Black-out - Marc Elsberg

NÁZOV: Black-out (Blackout)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Blanvalet Verlag)
ROK VYDANIA: 2016 (2012)
POČET STRÁN: 500
PREKLAD: Ľubica Henssen

STRHUJÚCI TRILER O HROZBE, KTORÚ SI NIKTO NEUVEDOMUJE!
Európou práve lomcujú februárové mrazy, keď na celom kontinente vypadnú prenosové elektrizačné sústavy a nastane totálna tma. Následky sú katastrofálne. Na neosvetlených cestách dochádzka k dopravným kolíziám, zlyháva centrálne kúrenie, mobilné telefóny sa nedajú dobiť a k internetu nie je prístup. Taliansky informatik Piero Manzano má podozrenie, že ide o útok hackerov. No jeho snahy upovedomiť talianske úrady zostanú bezúspešné. Uverí mu až komisár Europolu François Bollard, ktorý rozbehne pátranie po stopách útočníkov. Krátko nato sa na Manzanovom notebooku objavia záhadné emaily a on sám upadne do podozrenia. Až vtedy pochopí, akí rafinovaní a nemilosrdní sú ich protivníci. Zatiaľ čo Manzano uteká pred políciou a zároveň pátra po pôvodcoch výpadku, Európa a jej obyvatelia prežívajú kruté chvíle a vedú beznádejný boj o holé prežitie. Úspešný román rakúskeho autora Marca Elsberga nastoľuje otázky, na ktoré bude musieť ľudstvo nájsť odpovede čím skôr, pretože zajtra už bude možno neskoro...

Rakúsky spisovateľ Marc Elsberg sa stal celosvetovo známym autorom najmä vďaka jeho knihe Black-out, ktorá bola preložená do niekoľkých svetových jazykov. Okrem tejto knihy má autor na konte niekoľko ďalších trilerov, ako napríklad Zero (recenzia), Helix alebo Greed. Podobne ako Black-out, aj tieto knihy sa stali bestsellermi a získali najmä pozitívne ohlasy zo strany čitateľov.
Black-out je prvá autorova kniha, ktorá sa mi dostala do rúk. Na toto dielo som bol naozaj veľmi zvedavý, pretože jeho anotácia a žáner ma naň okamžite nalákali. Samotná kniha si ma dokonca okamžite získala a jej čítanie som si užíval už od prvých strán. Lenže ako strany plynuli, dielo začalo by čoraz viac prekombinované a dej spomalený, až som s ním nakoniec začal bojovať. A po jeho prečítaní môžem povedať, že je to dielo, ktoré mohlo byť výborné, keby bolo o čosi kratšie.

V knihe Black-out rieši Marc Elsberg tému, ktorá je v dnešnej dobe možno už nepredstaviteľná, napriek tomu stále reálna. Čo všetko sa môže stať, keď v celej Európe vypadne elektrický prúd? Podľa talianskeho informatika Piera Manzana ide o útok hackerov, čo sa aj neskôr potvrdí. Následky ich vyčíňania sú naozaj katastrofálne a krajiny Európy sa musia spojiť, aby hackerov porazili a život priviedli do normálu. Poradí sa im to? A čo ak je už neskoro?

Marc Elsberg napísal dielo, ktoré čitateľa zaujme už od úplne prvých strán. Autor začína príbeh v napínavom momente, keď dochádza k výpadku elektrického prúdu a prostredníctvom hlavnej postavy, ktorou je v tomto prípade informatik Piero Manzano, sa snaží prísť celému problému na kĺb. Síce sa spočiatku môže zdať, že prúd vypadol iba v konkrétnom meste, šíriace sa správy o tom, ako sa podobný scenár odohráva aj v iných krajinách sveta, ho len presvedčí o tom, že to nebude náhoda a ktosi za tým stojí. Od tohto momentu naberá dielo rýchlejší spád, stáva sa akčnejšie a pútavejšie.

Veľmi príjemným oživením diela je to, akým spôsobom sa ho autor rozhodol spracovať. Kniha je rozdelená do niekoľkých kapitol, pričom každá kapitola sleduje jeden deň tohto chaosu. V kapitolách sa dostávame do rôznych krajín sveta, kde súbežne sledujeme to, ako sa tieto krajiny snažia vyrovnať s momentálnou situáciou a neskôr aj následnú spoluprácu medzi nimi, s cieľom vypátrať osoby, ktoré za týmto celým stoja. A napriek tomu, že toto považujem za jedno z plusov samotného diela, zároveň v tom vidím aj jedno veľké negatívum. Tým, že autor skáče z jedného miesta na druhé a častokrát jednu konkrétnu situáciu podáva z viacerých uhlov pohľadu, tak príbeh neskutočne spomaľuje. Dej postupne stráca na svojej dynamickosti a akčnosti, je omnoho pomalší, až sa môže stať, že po čase začne čitateľa nudiť. Ak by autor ubral od jednotlivých pohľadov a do väčšej miery zredukoval počet strán, samotné dielo by tak bolo nielen kratšie, no zároveň by ním autor lepšie vystihol jeho podstatu a omnoho lepšie by sa aj čítalo.

Už od prvých strán je jasné, aká je primárna téma tohto diela. Výpadok elektrického prúdu a následný chaos, ktorý je tým rozpútaný, je naozaj zaujímavá téma, ktorá čitateľa popri čítaní knihy prinúti zamyslieť sa nad tým, ako by sme na podobnú situáciu reagovali v dnešnej dobe my. A toto považujem za jedno veľké plus knihy, pretože autor sa v nej snaží otvárať témy, ktoré v dnešnej dobe väčšina z nás považuje za samozrejmé. Podobne ako v knihe Zero, kde autor hovorí o sile sociálnych sietí, aj v knihe Black-out hovorí o sile moderných výdobytkov. Okrem toho však autor otvára témy ako strach, neistota, smútok či bezmocnosť. Témy, ktoré skvelo dopĺňajú príbeh.

Žánrovo je kniha zaradená k trileru a presne tak je aj napísaná. Autor sa snažil o jednoduchší štýl, ktorému však dominuje opisnosť, ktorá na jednej strane skvelo pomáha čitateľovi predstaviť si prostredie a jednotlivé situácie, no na druhej strane je samotných opisov v diele naozaj veľa, čo do určitej miery taktiež zapríčiňuje pomalšie plynutie deja. V tomto prípade autor podcenil dialógy, ktorých tam jednak nebolo veľmi veľa, zároveň však neboli ani príliš prepracované a miestami boli naozaj strohé. To do určitej miery zapríčinilo to, že ani postavy na čitateľa nedokážu pôsobiť reálnejším dojmom. Zároveň však autor pracuje s napätím a v deji sa mu podarilo vytvoriť ponurú atmosféru, ktorú je z neho naozaj cítiť.

Samotné postavy sú tiež veľmi zaujímavou kapitolou tejto knihy. Bolo ich naozaj veľmi veľa, niektoré na čitateľa pôsobia reálne, čo je najmä Piero Manzano, iné sú zasa dosť ploché a nevytvarované. Pri postavách, ktoré sa v deji vyskytujú len občas, by to nebol taký problém, o čosi horšie je tomu v prípade postáv ako Angströmová, Bollard či Michelsenová, ktoré sa v deji vyskytujú pomerne často. Tieto postavy boli dosť jednotvárne a ak by ich autor vhodil do hraničných situácií, dostalo by sa mu viac priestoru pracovať na ich charakteroch.

Black-out je triler, ktorý bol pre mňa priemerom, no nemusel byť. Ak by autor príbeh zosekal o niekoľko desiatok strán, zredukoval počet pohľadov, spravil ho viac dynamickým a výraznejšie popracoval s postavami, bol by to triler, ku ktorému by som sa raz určite ešte vrátil. Napriek tomu však autor pracuje v knihe s témami, ktoré následne prinútia čitateľa sa nad nimi zamyslieť, čo považujem za veľké plus knihy. Knihu Black-out hodnotím 3/5.