Recenzia: Volavka - František Kozmon

júna 21, 2021

AUTOR: František Kozmon
NÁZOV: Volavka
VYDAVATEĽSTVO: Ikar
ROK VYDANIA: 2021
POČET STRÁN: 352

Marek Wolf sa ocitá na mieste činu ešte pred príchodom polície: obeťou vraždy je jeho mama, vražednou zbraňou služobná devina a hlavným podozrivým brat Patrik. Ten ušiel z nápravnovýchovného zariadenia, no Wolf aj napriek dôkazom verí v jeho nevinu. Pátra po bratovi a celkom zabúda na vyšetrovanie, ktoré nestihol uzavrieť. Až kým nenadobudne podozrenie, že prípad Červ s maminou vraždou súvisí.
Karol Lupták, stále mimo služby, hľadá nezvestnú kamarátku svojej dcéry. Stopy ho zavedú do luxusného hotela vo Viedni, z ktorého Laura za záhadných okolností zmizla. Bezpečnostná kamera ju zachytila potácať sa po chodbách, zo záberu sa stratila pri mraziacej miestnosti a na žiadnom ďalšom sa už neobjavila. Lupták je presvedčený, že Laurino zmiznutie súvisí so známou americkou speváčkou, ktorá v tú noc v hoteli organizovala súkromný večierok.
Volavka nadväzuje na predchádzajúcu Kozmonovu knihu Červ. Podľahol Wolf sebaklamu alebo sa dostal na stopu niečoho omnoho väčšieho?

František Kozmon je slovenský autor detektívnych príbehov, ktorý sa na knižnej scéne pohybuje už od roku 2015, keď mu vyšiel jeho debut Posledný prípad kapitána Čontoša – detektívny príbeh, s ktorým autor vyhral knižnú súťaž Detektívka roka 2014. Od roku 2016 sa fanúšikovia autorových kníh majú možnosť každoročne stretávať s vyšetrovateľom Marekom Wolfom, ktorý je hlavnou tvárou tzv. zvieracej série. Potkan, Rosnička, Kukučka, Vlk, Červ a novinka Volavka. Momentálne šesť kníh, ktoré tvoria túto jedinečnú sériu, ktorá medzi ostatnými slovenskými detektívkami výrazne vyniká.

S autorovou tvorbou som sa prvýkrát dostal do kontaktu koncom roka 2018, keď sa mi do rúk dostali prvé tri diely tejto série. Už samotný Potkan si ma okamžite získal svojím nápaditým príbehom a skvelým spracovaním. S každou ďalšou knihou v sérii mi však autor ukázal, že sa stále dokáže vo svojich dielach posúvať míľovými krokmi vpred a vždy tak ponúknuť čitateľovi jedinečný čitateľský zážitok. Či už to bolo v prípade Kukučky, ktorá sa jemne ponáša na severské krimi, či Vlka, ktorého dej sa odohráva za hranicami Slovenska a primárne sa venuje mafii a jej fungovaniu. Keď však na jeseň minulého roka uzrela svetlo sveta kniha Červ, autor prišiel s novým konceptom príbehu – jeden veľký prípad rozložil do dvoch kníh, ktoré na seba nadväzujú a zároveň tak rozprávajú jeden komplexný príbeh. Autorova novinka Volavka je pokračovaním prípadu Červ, v ktorom František Kozmon uzatvára tento prípad a ako je preňho známe, spravil to zas a znova tak, že kniha čitateľom vyrazí dych.

Vo Volavke, pokračovaní detektívneho románu Červ, sa Marek Wolf dostáva do veľmi zložitej situácie. Nachádza sa na mieste činu, po jeho bratovi začne pátrať polícia ako po hlavnom podozrivom a on v snahe očistiť jeho meno úplne zabúda na prípad, ktorý síce uzavrel, no predsa len mu čosi na ňom nesedí. Čoskoro však príde na to, že smrť jeho mamy môže byť prepojená s prípadom Červ.
Na druhej strane vystupuje Karol Lupták, ktorý stále pátra po stratenej kamarátke jeho dcéry – Laure. Stopy ho zavedú do viedenského hotela, kde dôjde k presvedčeniu, že Laurino zmiznutie je úzko späté s návštevou známej americkej speváčky. Aká je teda pravda? A kto reálne stojí za vraždami a zmiznutím Laury? A je vôbec Laura ešte nažive?

Potkan, Rosnička či Vlk. Všetky tieto knihy spojuje jedna vec a tou je kvalitná zápletka. Knihy Františka Kozmona sú známe najmä vďaka tomu, že autor sa v každej jednej knihe snaží prísť vždy s niečím novým, vďaka čomu možno povedať, že každá z týchto kníh je v sérii jedinečná a zastáva tam dôležité miesto. Zatiaľ čo v Potkanovi nás autor uvádza do tejto série a oboznamuje nás s novými postavami a prostredím, v Rosničke sa zasa čitateľ snaží spolu s Marekom vyriešiť prípad vraždy jeho priateľky a v takom Vlkovi zasa Marek pátra po svojom otcovi.
V prípade Červa a Volavky sa autor rozhodol pre menší experiment, a to rozdeliť jeden veľký prípad do dvoch kníh, ktoré na seba nadväzujú. Zatiaľ čo v Červovi autor načrtol daný prípad a knihu zakončil v tom najnapínavejšom momente, vo Volavke autor následne nadväzuje na koniec Červa, postupuje v gradácii príbehu a celý tento veľký dvojdielny príbeh zakončuje tak, ako by to nikto nečakal. Samotný koniec knihy je veľmi dojímavý a najviac zasiahne práve čitateľov, ktorí čítali všetky knihy zo série.

Volavka je kniha napínavá už od samotného začiatku. Podobne ako pri Červovi, aj Volavka začína napínavým prológom, ktorý si čitateľa okamžite získa a núti ho tak pokračovať v príbehu. Ako strany postupne plynú, autor aj naďalej aktívne pracuje s napätím, ktoré ešte viac graduje a vhadzuje tak svoje postavy do hraničných situácií, prostredníctvom ktorých omnoho lepšie vykresľuje ich charaktery a momentálne pocity, myšlienky a nálady. Čitateľ sa tak dokáže omnoho lepšie s nimi stotožniť, ba dokonca k ním dokáže prechovávať isté city. Pocity ako strach, smútok, zlosť či panika sa stávajú o to viac reálnymi.

Ako však príbeh plynie, autor postupne uberá na napätí a príbeh sa tak v istých momentoch stáva pokojnejším. A práve v týchto momentoch sa do popredia dostávajú súkromné životy jednotlivých postáv, ktoré autor aj naďalej popri vyšetrovaní prípadu rozvíja. A presne to je jednou z vecí, vďaka ktorým sa tvorba Františka Kozmona líši od iných slovenských detektívok. Autor nekladie dôraz len na samotný prípad, ale rovnako dôležité sú preňho aj životy postáv, čo možno nie je v prípade tohto žánru tak úplne typické, ale v prípade Františka Kozmona áno.

Podobne ako v predošlých knihách zo série, aj v tomto prípade obsahuje kniha viacero dejových liniek, ktoré sú navzájom poprepletané a vytvárajú tak jeden komplexný príbeh. Vo Volavke sa tak stretávame s Marekom, ktorý sa snaží očistiť bratovo meno, Karolom Luptákom, ktorý pátra po nezvestnej Laure, no miestami však zároveň dostáva svoj priestor aj Petra spolu s Denisou, či dokonca postavy z prológu a epilógu Červa. Kniha je vďaka tomu dejovo veľmi pestrá a zaujímavá.

Napriek tomu, že je Volavka pokračovaním Červa, nemusíte sa obávať toho, že ak ste čítali Červa už dávnejšie, tak sa budete vo Volavke strácať. Autor na to popri písaní Volavky myslel a v úvode sa pravidelne vracia k udalostiam z predošlej knihy, na ktoré následne nadväzuje. Čitateľ si preto oživí spomienky a môže plnohodnotne pokračovať v novom príbehu.

Volavka je taktiež aj kniha, v ktorej sa autor venuje viacerým témam, ktoré príbehu dodávajú o to väčšiu reálnosť a robia ho zaujímavejším. V knihe sa František Kozmon aj naďalej venuje vzťahu medzi Marekom a jeho matkou a do toho rozoberá témy ako obchod s ľudskými orgánmi, únos či operácie načierno, no zároveň sa vracia k tradičným témam tejto série, akými sú priateľstvo, láska, alkoholizmus alebo strata blízkej osoby. Témy, ktoré skvelo dotvárajú príbeh a cez ktoré sa tak autor omnoho lepšie realizuje.

František Kozmon má veľmi špecifický štýl písania, vďaka ktorému je jeho rukopis veľmi ľahko rozpoznateľný. S každou ďalšou knihou je však vidieť, ako na sebe autor pracuje a jeho rozprávačský štýl sa cibrí. Najviac je to vidieť na opisoch, ktoré sú čoraz viac detailnejšie a pomáhajú tak čitateľovi si omnoho lepšie predstaviť danú situáciu. Zároveň však autor kladie rovnaký dôraz aj na dialógy, vďaka ktorým je dej svižný a rýchlo plynie.

Čo sa týka postáv, tie sú zas a znova vykreslené výborne. Autor vie svojim postavám veľmi ľahko vdýchnuť život, a preto na čitateľa popri čítaní knihy pôsobia skutočne a dôveryhodne. Či už hovoríme o stálici postáv, medzi ktoré patrí Marek Wolf, Karol Lupták, Petra Siváková či Denisa Krajčírová, alebo o Luptákovej dcére či Marekovom strýkovi a otcovi. Čitateľ si tak medzi nimi určite nájde svojich obľúbencov, ktorí ho budú sprevádzať po zvyšok knihy.

Volavka je dôkazom toho, že František Kozmon dokáže svojimi knihami stále prekvapiť, samozrejme v pozitívnom zmysle slova. Volavkou autor perfektne nadviazal na predošlú knihu zo série a ponúkol tak čitateľom plnohodnotný príbeh, v ktorom sa venuje množstvu tém. Ako som už viackrát spomínal, detektívky Františka Kozmona považujem za to najlepšie, čo som v rámci slovenskej detektívnej literatúry kedy prečítal a ani tentokrát tomu nie je inak. Skvelý námet na príbeh, ešte lepšie spracovanie a k tomu dôveryhodne vykreslené postavy. Presne takto si ja osobne predstavujem kvalitnú detektívku. Knihu Volavka hodnotím 5/5.
Za poskytnutie e-knihy ďakujem samotnému autorovi.