Recenzia: Vojna rodov - Victoria Aveyard

AUTOR: Victoria Aveyard
NÁZOV: Vojna rodov (War Storm)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (HarperCollins)
ROK VYDANIA: 2018 (2018)
POČET STRÁN: 536
PREKLAD: Slavomír Hrivnák

V záverečnej časti bestsellerovej série Červená kráľovná začína Mare Barrow chápať, že ak chce zvíťaziť, bude musieť niečo obetovať. Niečo veľmi cenné. Tentoraz je však odhodlaná ochrániť svoje srdce a zaistiť slobodu pre Červených. Aby to dosiahla, bude musieť raz a navždy zvrhnúť kráľovstvo Norty, a to počnúc korunou na Mavenovej hlave. Žiadnu bitku však nevyhráva jednotlivec a skôr než Červení zjednotene povstanú, musí sa Mare pridať na stranu človeka, ktorý jej zlomil srdce. Len tak môže poraziť toho, kto ju takmer zničil. Calovi Strieborní spojenci spolu s Mare a so Šarlátovou gardou sformujú priam ničivú silu. Maven je však taký zaslepený svojou nehynúcou posadnutosťou, že sa nezastaví pred ničím. Je pevne odhodlaný dostať Mare, aj keď by to malo znamenať, že zničí všetko a všetkých, ktorí mu stoja v ceste.
Vojna sa blíži, a to, za čo Mare bojovala, je zrazu v ohrození. Bude víťazstvo vo vojne stačiť na zničenie Strieborného kráľovstva? Alebo Bleskové dievčatko navždy umlčia jeho nepriatelia?

Victoria Aveyard, autorka fantasy kníh pre mládež, debutovala v roku 2016 knihou Červená kráľovná – prvým dielom z rovnomennej štvordielnej série. V tejto sérii následne pribudli ďalšie knihy, a teda Sklenený meč, Kráľova klietka a ako posledná Vojna rodov, ktorou autorka zakončila túto sériu. K tejto sérii autorka následne vydala aj zbierku noviel nesúcu názov Broken Throne, ktorá sa zatiaľ nedočkala ani slovenského, ani českého prekladu.
Červená kráľovná je séria, ktorá po celom svete zožala medzi čitateľmi veľký úspech. Veľmi často sa vyskytovala na sociálnych sieťach, nielen medzi blogermi, ale aj čitateľmi. Aj to bol dôvod, prečo som si túto sériu chcel prečítať. Prvý diel zo série bol naozaj veľmi dobrý, ba priam až výborný, a preto som sa s istými očakávaniami pustil aj do ďalších dielov. Avšak, každým ďalším dielom samotná séria strácala na zaujímavosti a originalite, ktorú autorka nastavila v prvom diele, a výnimkou nie je ani posledný diel.

V poslednom diele Červenej kráľovnej Mare Barrow pochopí, že ak chce vyhrať, bude musieť niečo obetovať. Napriek tomu, že je to pre ňu veľmi cenná vec, uvedomuje si, že rozpútala vojnu s cieľom, aby oslobodila Červených, a preto svoje rozhodnutie nemení. Mare v spojení so Šarlátovou gardou, Calom a jeho Striebornými spojencami, rozpútajú vojnu proti Mavenovi, ktorý má len jeden cieľ – získať späť Mare, nech to stojí, čo to stojí. Podarí sa Mare oslobodiť Červených a nastoliť v krajine rovnosť? Alebo padne za obeť Mavenovi?

Vojna rodov je kniha, ktorá je oproti predošlému dielu iná. Zatiaľ čo Kráľova klietka bola kniha, ktorá nevynikala akciou ani napätím a bol to skôr diel, ktorý riešil všetko a zároveň nič, v prípade tejto knihy sa to tak trocha mení. Keďže sa posledná kniha venuje finálnej bitke medzi Červenými a Striebornými, autorka sa už od prvých strán snaží v príbehu pracovať s vyššie zmieňovanými prvkami, aby tak vytvorila pútavý príbeh, ktorý si bude držať čitateľovu pozornosť. Problémom tohto dielu je však to, že autorka sa rozhodla rozpísať na 500 strán scénu, ktorá by sa bežne dala úplne v pohode vtesnať do niekoľkých kapitol. Samotný príbeh tak znova obsahuje množstvo vypchávkových kapitol, ktoré tam absolútne nemuseli byť a ktoré by dopomohli k svižnejšiemu plynutiu deja.

Podobne ako pri predošlých dvoch knihách, aj v prípade Vojny rodov autorka do príbehu zahrnula hneď niekoľko pohľadov, či už ide o Mare, Iris, Cala alebo Mavena. Štyri pohľady, ktoré rozprávajú to isté, len z inej perspektívy. Na jednej strane je pochopiteľné, že autorka chcela scény ukázať z pohľadu viacerých postáv a vyobraziť tak ich pocity či myšlienky, ktoré sa im v danej chvíli preháňali hlavou, avšak bolo toho až zbytočne veľa. Ak by autorka zredukovala počet pohľadov, prípadne by ich striedala menej často, príbehu by to dodalo väčšiu dynamiku a čitateľ by sa tak aj omnoho viac tešil na niektorý z pohľadov.

Podobne ako v predošlých knihách série, aj v tejto knihe sa autorka venuje viacerým témam. V popredí je stále téma spoločenskej nerovnosti, ktorá v závere série dosiahla už vrchol. Autorka zároveň pokračuje aj v psychologických témach, ktoré rozbehla v Kráľovej klietke, a snaží sa o ich ďalšie spracovanie. Spôsob, akým autorka v tomto prípade nadviazala na predošlý diel, je veľmi zaujímavý, a teda považujem to za jedno z plusov knihy.

Odhliadnuc od toho, že má kniha cez 500 strán, samotné čítanie knihy je veľmi rýchle. Keďže ide o young adult fantasy knihu, autorka sa nesnaží využívať zložitú štylistiku, a preto sa kniha veľmi dobre a rýchlo číta, hoci obsahuje pomerne slušné množstvo opisov, či už prostredia, postáv alebo jednotlivých scén. A práve to je jedna z vecí, ktorú mám na knihách Victorie Aveyard najradšej. Vie toho opísať veľa, no zároveň tieto opisy čitateľa nezaťažujú, ak ich vie správne vyvážiť akciou.

Čo sa týka postáv, tak tie sú vykreslené veľmi dobre. Toto je jedna z vecí, ktoré autorke naozaj idú, a preto popri čítaní knihy má čitateľ pocit, že postavy na vás pôsobia reálnym dojmom. Každá z nich v sebe nesie jednak kladné, no zároveň aj negatívne vlastnosti, čo dopomáha k tomu, že pôsobia ľudskejšie. Podobne ako pri predošlých knihách zo série, aj v tomto prípade ma najviac zaujala Mare, no zároveň aj Maven.

Červená kráľovná mohla byť skvelá séria, ak by mala len dve časti. Tretí a štvrtý diel sú len akési vypchávkové diely v sérii, a ak by z nich autorka vytiahla len základnú podstatu, tá by sa bez problémov vošla do Skleneného meča. Bola by to tak dvojdielna séria plná akcie, napínavých udalostí a nečakaných zvratov. V prípade Vojny rodov prevládajú skôr negatíva, než pozitíva. Knihu hodnotím 2/5.