Recenzia: Nemecké dievča neplače - Michaela Ella Hajduková

júna 11, 2021

AUTOR: Michaela Ella Hajduková
NÁZOV: Nemecké dievča neplače
ROK VYDANIA: 2021
POČET STRÁN: 224

Ľudia sú ako domy. Majú veľa svetlých aj tmavých kútov, zatvorených dverí a svoju trinástu komnatu. Príbeh o tom, čo sa stane, keď sa rozhodneme niektoré dokorán otvoriť.
Marco a Viktória vyzerajú navonok ako bežný zaľúbený pár. Pracujú však pre tajnú organizáciu, ktorá vznikla po vojne ako pocta súrodencom Schollovcom (Die Weiße Rose – Biela ruža). Organizácia odhaľuje vojnové zločiny a zločincov. Narazia na veľmi dôležitý objav, ale zároveň odhalia inú organizáciu, ktorá je nebezpečná a chce zostať utajená. Všetky stopy vedú k Lebensbornu – nacistami vytvorenému projektu, ktorého cieľom bolo, na základe nacistickej ideológie o rasovej hygiene, zvýšiť počet árijských detí vrátane detí pochádzajúcich z mimomanželských zväzkov. Lenže tam sa ciele nekončili. Svetlovlasé a modrooké deti v nacistami okupovaných krajinách neunikli záujmu a chápadlám vznikajúcej Tretej ríše. Za mnohé odhalenia sa však platí životom a čas môže ukryť všetko, čo sa kedy stalo. Stopy minulosti sa ale nikdy nedajú celkom vymazať, a preto pokojný život Slovenky Lucie naruší nečakané rodinné tajomstvo. Ako veľmi zmení jej život pátranie po pravých rodičoch? Nájde to, čo hľadá?

Michaela Ella Hajduková je slovenská autorka, ktorá má na konte viac než desiatku kníh. Autorka debutovala v roku 2012 románom Všetky moje tváre a od tej doby sa jej tvorba rozrástla o ďalších štrnásť titulov rôznych žánrov. Či už je to eroticko-mysteriózna dilógia Rekviem pre anjela, young adult kniha Netopierka, alebo vojnové romány ako Berlínske hviezdy či ZlatovláSSka.
Nemecké dievča neplače je pôvodne štvrtá autorkina kniha a zároveň aj druhý vojnový román z jej pera, ktorý bol niekoľko rokov beznádejne vypredaný. Na podnet zo strany autorkiných čitateľov sa teda vydavateľstvo Motýľ rozhodlo tento román vydať znova, v novom vydaní a s novou obálkou. Keďže od autorky mám prečítané skoro všetky knihy, správa, že Nemecké dievča neplače vyjde v novom vydaní, ma veľmi potešila. Do čítania knihy som sa teda pustil so značnými očakávaniami a po jej prečítaní môžem povedať, že autorka znova nesklamala. Aj Nemecké dievča neplače je skvelé dielo, ktoré určite poteší fanúšikov autorkinej tvorby.

Nemecké dievča neplače rozpráva príbeh Marca a Viktórie, ktorí pracujú pre tajnú organizáciu, ktorej cieľom je odhaľovať zločiny, ktoré sa diali počas druhej svetovej vojny. Obaja sa tak dostávajú k projektu Lebensborn, ktoré sa snažilo o to, aby počet árijských detí bol čoraz väčší. Kam toto pátranie zavedie obe postavy? A čo sa stane, ak týmto otvoria v obetiach staré rany?

Nemecké dievča neplače je dielo, ktoré stojí za vašu pozornosť. Je úplne iné, než väčšina vojnových románov z autorkinho pera, a práve to ho robí o to výnimočnejším. Už od samotného počiatku príbehu autorka vovádza čitateľa do nového prostredia, ktoré mu postupne predstavuje. Ako strany plynú, tak sa aj dej stáva viac napínavým a emotívnym. Samotné strany plynú naozaj rýchlo, dej sa stáva viac dynamickým, až nakoniec vyústi do veľmi zaujímavého konca.

Samotná kniha je rozdelená do dvoch častí, a taktiež aj do dvoch dejových línii. Tá prvá sa odohráva v pomyselnej súčasnosti a sleduje Marca a Viktóriu, ktorí sa postupne oboznamujú s projektom Lebensborn a pátrajú po rôznych zápiskoch a dokumentoch, ktoré majú usvedčiť zločincov z čias vojny. Tá druhá dejová línia sa odohráva v minulosti a sleduje dievča, ktorej príbeh je vyrozprávaný prostredníctvom zápiskov v denníku.

Zatiaľ čo prvá dejová línia je viac pokojná a autorka sa v nej zameriava na hľadanie rôznych dokumentov o tomto projekte a zároveň aj popisuje prostredie, v ktorom sa obe postavy nachádzajú, v tej druhej sa do popredia dostáva prostredie vojny. Prostredníctvom zápiskov českého dievčaťa, ktoré bolo v tomto prostredí prevychované a posunuté do nemeckej rodiny, Hajduková vykresľuje krutosť a surovosť, ktorá v tej dobe panovala. Samotné zápisky sú viac osobné, aj preto, že autorka dáva do popredia pocity hlavnej postavy a jej dezorientovanosť v novom svete, v ktorom sa zrazu ocitla. Obe dejové línie sa veľmi dobre dopĺňajú a vytvárajú tak veľmi zaujímavý príbeh.

Podobne ako aj v iných autorkiných knihách, aj v tejto sa Michaela Ella Hajduková venuje viacerým témam. Ako to už pri vojnových románoch býva zvykom, aj v tomto prípade je primárnou témou knihy nadradenosť jednej rasy nad druhou, no zároveň tuná autorka rozoberá aj iné témy, ktoré príbehu dodávajú reálnosť, a prostredníctvom ktorých sa tak v príbehu o to viac realizuje. Témy ako láska, strach, smrť či nenávisť dodávajú príbehu nový rozmer a robia ho viac dôveryhodným.

V čom vidím menší nedostatok knihy, je spôsob, akým je napísaná. Ak ste čítali niektorú z autorkiných kníh, a najmä spomedzi posledných, tak viete, že sú čoraz viac hrubšie, pretože autorka je už vypísaná. Vie dodať príbehu množstvo opisov, vyjadriť širokú škálu emócií, vďaka čomu vás príbeh dokáže okamžite pohltiť a čítanie knihy si veľmi užijete. V prípade tejto knihy je tomu tak trocha inak. Je viac stručná, keďže obsahuje málo opisov, zato je však dynamická a príbeh knihy tak naozaj veľmi rýchlo plynie a samotnú knihu prečítate aj na jedno posedenie. Každopádne, je to jedna z prvých autorkiných kníh, a teda spôsob, akým je napísaná, treba brať trocha s rezervou. Najmä, keď v ďalších knihách čitateľom ukázala, ako výborne sa posunula v rozprávaní príbehu.

A veľmi podobne je tomu aj v prípade postáv. Tým chýba o čosi hlbšie vykreslenie, no na rozmedzí takéhoto počtu strán to nie je až tak možné. Odhliadnuc od toho však možno povedať, že sú vykreslené pomerne dobre a na čitateľa v určitých situáciách vedia pôsobiť reálne. Či už hovoríme o hlavnej dvojici postáv, a teda Viktórii a Marcovi, alebo o postavách ako Lucia či Nora.

Nemecké dievča neplače je kniha, ktorá si právom zaslúžila druhé vydanie. Síce nie je dokonalá a má svoje nedostatky, napriek tomu je to dielo, ktoré v sebe nesie istú výpovednú hodnotu, je poučné a čitateľ sa tak popri jeho čítaní dozvie hneď niekoľko zaujímavých faktov, o ktorých možno ani netušil. Ak máte radi vojnové príbehy či autorkinu tvorbu celkovo, Nemecké dievča neplače je určite dielo, po ktorom by ste mali siahnuť. Knihu hodnotím 4/5.