Recenzia: Hana (audiokniha) - Alena Mornštajnová

júna 09, 2021

AUTOR: Alena Mornštajnová
NÁZOV: Hana
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 20 minút
INTERPRET: Tereza Dočkalová a Lenka Vlasáková

Devítiletá Mira zlobila a za trest nedostala na rodinné oslavě zákusek. Řízením osudu je právě tohle zlomový moment, který spoutá její budoucnost s životem podivínské, nemluvné tety Hany a odhalí pohnutou rodinnou historii. Co se vlastně stalo tetě Haně, dříve rázné dívčině a vyhlášené místní krasavici? Je možné nést si v sobě celoživotní vinu za něco, k čemu došlo spíše souhrou náhod a dějinných okolností?

Alena Mornštajnová sa radí medzi najlepšie a najpredávanejšie súčasné české spisovateľky. Na konte má už niekoľko románov, ktoré sa medzi čitateľmi tešia veľkej obľube. Autorka debutovala románom Slepá mapa, následne vydala knihu Hotýlek, no najväčší úspech zaznamenala až s treťou knihou s názvom Hana, ktorá sa stala obrovským bestsellerom a bola preložená do niekoľkých svetových jazykov. Knihy tejto autorky sú tak obľúbené nielen v Česku a na Slovensku, ale aj v rôznych krajinách sveta.
Hana je prvá kniha, ktorá sa ku mne dostala, konkrétne v audio podobe. Na jej počúvanie som sa nesmierne tešil, pretože dovtedy som sa na sociálnych sieťach stretával len s pozitívnymi reakciami na toto dielo. Aj preto boli moje očakávania od románu naozaj veľmi veľké a po jeho vypočutí môžem povedať, že toto je jedno z najlepších českých diel, aké sa ku mne doteraz dostali.

Príbeh knihy Hana spočiatku sleduje malé, deväťročné dievča s menom Mira, ktoré vplyvom epidémie týfusu v meste Meziříčí osirie. Dostáva sa tak k svojej tete Hane, ktorá je však tak trocha iná. Nerozpráva, celý čas je do seba uzavretá, napriek tomu sa však stará o Miru. Po vypovedaní Mirinho príbehu kniha následne sleduje osud Hany. Prečo je uzavretá do seba a s nikým nekomunikuje? Prečo neprejavuje žiadne znaky emócií? Aké udalosti tomu prechádzali?

Toto dielo je veľmi pútavé už od samotného počiatku. Príbeh si čitateľa okamžite získa a jeho pozornosť si bude udržiavať až do samotného konca. Tým, že ide o historický román a autorka sa v diele venuje reálnym udalostiam, to dodáva príbehu o to väčšiu dôveryhodnosť a čitateľ tak s túžbou po poznaní, aký osud postretol ľudí v danej dobe, pokračuje v čítaní/počúvaní diela, až kým sa nedostane na samotný koniec. A ako to v prípade takýchto diel býva, aj v Hane je to veľmi emotívny príbeh, ktorého koniec dostane väčšinu čitateľov.

Hana je kniha, ktorú možno rozdeliť na dve dejové línie. Tá prvá, ktorou kniha aj začína, sa odohráva v 50-tych rokoch a sleduje Miru. Dievča, ktoré prichádza o rodičov a následne sa dostáva k svojej tete Hane. A potom na tú druhú, ktorá sa odohráva o čosi skôr, sleduje Hanu a jej prechod do dospelosti a s tým aj súvisiace udalostí, vďaka ktorým sa z nej stal veľmi tichý a uzavretý človek. Obe dejové línie sa skvelo dopĺňajú a vytvárajú tak jeden veľký a komplexný príbeh, ktorý čitateľovi poskytuje skvelý zážitok.

V Hane sa autorke podarilo zhmotniť širokú škálu emócií. Čitateľ popri čítaní knihy pociťuje jednak radosť, zároveň však aj smútok, sklamanie, prekvapenie či strach. Je priam až zarážajúce, ako reálne tieto pocity dokážu v deji pôsobiť, a aj to bol jeden z dôvodov, prečo som po vypočutí audioknihy dlhšie nemohol siahnuť po inom diele. Pretože ak sa zžijete s postavami a ich osudmi, o to viac budete s nimi prežívať všetky tieto pocity, až po skončení príbehu zostane emocionálne vyšťavení.

Síce primárnou témou knihy je epidémia týfusu, okrem tejto témy sa autorka v diele venuje aj ďalším témam, ktoré ho ozvláštňujú a robia ho o to pútavejším. Témy ako prvá láska, súrodenecké vzťahy, chudoba, strata blízkej osoby, či dokonca aj druhá svetová vojna dodávajú príbehu reálnosť a dôveryhodnosť. Autorka sa týmto témam venuje viac do hĺbky, čo len a len vyzdvihuje kvalitu diela.

Odhliadnuc od toho, že ide o historický román, dielo je napísané veľmi príjemným štýlom jazyka, ktorý sadne väčšine čitateľov. Autorka sa nesnaží o žiadne detailné opisy, ktoré by príbeh zaťažovali, no všetky dôležité udalosti veľmi nenápadne zahŕňa do rozbehnutého príbehu, a preto tak samotné opisy pôsobia prirodzene. Samotný dej má rýchly spád, a preto sa toto dielo dobre číta, ale aj počúva.

Ak sa pozrieme na postavy, tie sú vykreslené výborne. Na čitateľa pôsobia v deji dôveryhodne, čo v tomto prípade zohráva veľmi dôležitú úlohu. Každý si medzi nimi nájde svojich obľúbencov a podobne tomu bolo aj v mojom prípade. Či už to bola Hana alebo jej sestra Rosa.

Audio spracovanie tohto románu hodnotím veľmi pozitívne. Interpretácia Terezy Dočkalovej a Lenky Vlasákovej k tomuto dielu sedela výborne. Každá z nich dala do toho maximum a to sa odzrkadlilo aj na finálnom výsledku. Taktiež pozitívne hodnotím aj melódie medzi jednotlivými kapitolami, ktoré sú veľmi zaujímavé a k tomuto príbehu sa skvelo hodia.

Hana je pre mňa jedno z najväčších prekvapení spomedzi súčasnej českej tvorby. Toto dielo disponuje množstvom kvalít, a preto sa niet čomu diviť, že bolo preložené do niekoľkých svetových jazykov. Audio spracovanie príbehu v tomto prípade naozaj nezaostáva, ba dokonca ponúka ešte kvalitnejší zážitok, vďaka interpretácii oboch interpretok. Audioknihu Hana hodnotím 5/5.