Recenzia: Sochař smrti (audiokniha) - Chris Carter

mája 11, 2021

AUTOR: Chris Carter
NÁZOV: Sochař smrti (The Death Sculptor)
VYDAVATEĽSTVO: Audiotéka, Bookmedia
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 13 hodín 40 minút
INTERPRET: Jakub Saic

Detektivové Robert Hunter a Carlos Garcia stojí před dalším temným případem. Tentokrát jim chorá mysl sériového vraha předkládá s každou obětí hádanku: Jaký vzkaz se skrývá v obludném uměleckém díle, zanechaném na místě činu? Proč vložil pachatel tolik práce a fantazie do zprávy, kterou mohl sdělit mnohem snazším způsobem? A chce vůbec něco sdělit, nebo jen mate policii falešnou nápovědí, aby ji připravil o čas a svedl ze stopy? Jaká událost z dávné minulosti spustila jeho řádění – a proč až teď?

Chris Carter je americký autor pochádzajúci z Brazílie, ktorý sa vo svete preslávil svojimi krimi románmi. Tento autor má na konte krimi sériu s Robertom Hunterom, v ktorej do dnešného dňa vyšlo už jedenásť kníh. Autorove knihy sa tešia vo svete veľkej obľube a podobne je tomu v Česku a aj na Slovensku.
S autorovou tvorbou som sa stretával na sociálnych sieťach už dlhšiu dobu, prostredníctvom bookstagramerov či obyčajných čitateľov, a čítal som na ňu len pozitívne ohlasy. Carterove knihy sú o čosi brutálnejšie detektívky, ktoré však čitateľa pohltia. A aj to bol dôvod, prečo ma jeho tvorba lákala už dlhšie a nakoniec som sa rozhodol siahnuť po audioknihe Sochař smrti, ktorá je štvrtým dielom tejto série. A musím uznať, že tieto recenzie boli pravdivé. Napriek tomu, že ja osobne nie som extrémnym fanúšikom takýchto krvavých detektívok, táto kniha si ma úplne získala.

V knihe Sochař smrti čelí dvojica detektívov, Robert Hunter a Carlos Garcia, novému prípadu. V ňom riešia sériu úmrtí ľudí, ktorá však nie je len taká obyčajná. Vrah pri každej vražde ukrýva akúsi hádanku, ktorú vkladá do umeleckých diel, prostredníctvom ktorej sa zahráva s políciou. Prečo to vlastne robí? A aká séria udalostí odštartovala jeho vyčíňanie? A podarí sa dvojici detektívov vypátrať vraha?

Carterove dielo je veľmi pútavé čítanie či počúvanie už od samotného začiatku. Autor si nedáva na čas a už od samotného začiatku je dielo plné množstva napínavých udalostí, ktoré v čitateľovi len vzbudzujú záujem o príbeh s cieľom v ňom pokračovať. Podobné tempo si autor udržiava počas celého príbehu, kedy strieda voľnejšie časti s tými napínavými, vďaka čomu má dej rýchly spád, je akčný a nachádza sa v ňom množstvo nečakaných udalostí a zvratov.

Carterove dielo je veľmi príjemné v množstve ohľadov. Autor v diele prichádza s naozaj zaujímavým spôsobom vraždenia, ktorý sa v súčasných detektívkach až tak nevyskytuje, a zároveň vzbudzuje v čitateľovi pocit, ako keby sa k nemu dostalo severské krimi. Autor sa nebojí morbídnych scén, ba dokonca sa k tomuto príbehu skvelo hodia. Samotné dielo je preto možno miestami až príliš drastické, avšak aj čitatelia, ktorí takéto detektívky veľmi nemusia, podobne ako ja, to však dokážu tolerovať a dokonca aj oceniť.

Napriek tomu, že ide o štvrtý diel zo série, je naozaj jedno, v akom poradí sa pustíte do čítania či počúvania týchto kníh. Sochař smrti je štvrtý diel zo série a zároveň aj prvé dielo, ktoré som od neho prečítal, a napriek tomu som sa nestrácal ani v postavách, ani v deji. Každá z týchto kníh ponúka uzavretý príbeh, a preto sa teda do ich čítania môžete pustiť v ľubovoľnom poradí.

Sochař smrti nie je čisto len detektívka. Autor sa v priebehu celého deja venuje aj rôznym témam, z ktorých niektoré súvisia s prípadom, iné so súkromným životom postáv. Témy ako posadnutosť, závisť či rôzne iné psychické problémy sú veľmi príjemným oživením príbehu a prostredníctvom nich sa tak autor dokáže o to viac realizovať v príbehu.

Carterov štýl písania je veľmi zaujímavý. Je jednak jednoduchý, čo už pri súčasnom krimi nie je nič prekvapivé, no zároveň je veľmi pútavý, ba dokonca vzbudzuje v čitateľovi pocit, že je čímsi výnimočný. Je veľmi príjemný na čítanie alebo počúvanie a zároveň autor využíva jednoduchšie opisy, prostredníctvom ktorých sa mu podarilo vytvoriť temnejšiu atmosféru deja.

Veľmi zaujímavé sú v tomto prípade aj postavy, ktoré sa autorovi podarilo vykresliť v skutku kvalitne. Pôsobia na čitateľa reálnym dojmom, ba dokonca sú na čitateľa možno až príliš ľudské, čo je veľké pozitívum diela. Či už hovoríme o vyšetrovateľskej dvojici, či dokonca samotnom vrahovi.

Interpretom tohto diela sa stal Jakub Saic a musím povedať, že to bola výborná voľba. S týmto interpretom som sa prvýkrát stretol pri audioknihe Osm od Radky Třeštíkovej a potom následne pri prvej audioknihe zo série Zaklínač, kde už vtedy ma veľmi zaujal jeho hlas, no musím povedať, že v prípade audioknihy Sochař smrti jeho hlas vynikol omnoho viac. A to v kombinácii so zaujímavými melódiami medzi kapitolami vytvorilo veľmi kvalitnú audioknihu.

Sochař smrti bol môj úplne prvý stret s Chrisom Carterom a osobne neľutujem, že som siahol práve po tejto audioknihe, hoci je až štvrtým dielom série. Ide o uzavretý príbeh, ktorý nenadväzuje na predošlé diela, pričom autor v knihe aj napriek tomu na začiatku čitateľovi objasňuje, kto je kto a akú úlohu v sérii zastáva. Výborný príbeh, skvelo vykreslené postavy a rovnako skvelé audio spracovanie, ktoré príbehu dodalo tú správnu atmosféru. Audioknihu Sochař smrti hodnotím 5/5.