Recenzia: Vegetariánka (audiokniha) - Han Kang

AUTOR: Han Kang
NÁZOV: Vegetariánka (The Vegetarian)
VYDAVATEĽSTVO: Odeon, OneHotBook
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 6 hodín 19 minút
INTERPRET: Martina Krátká, Zdeňka Žádníková Volencová, Marek Holý, Filip Kaňkovský

Ani člověk, ani zvíře – jako rostlina i živočich v lidském těle.
Jonghje se jednoho dne probudí z krvavé noční můry a její život se začne dramaticky měnit. Ze všeho nejdřív přestane jíst maso. Ovšem v zatvrzele patriarchální společnosti její náhlé vegetariánství a zejména neoblomný postoj, s jakým se vzepře svému muži i rodině, představuje pro její okolí ohromný šok. Jak ale nakonec události ovlivní nejen samotnou Jonghje, ale i jejího agresivního manžela, pasivní sestru Inhje a švagra, který po novopečené vegetariánce palčivě touží?

Nebolo to tak dávno, čo v Česku začali vychádzať knihy kórejskej autorky Han Kang. Ako prvá sa dočkala prekladu kniha Vegetariánka, ktorá sa medzi čitateľmi stala hneď veľmi obľúbenou. Práve táto kniha odštartovala to, že sa Han Kang stala v Česku veľmi obľúbenou autorkou a práve vďaka nej sa prekladu dočkali aj ďalšie jej diela.
Knihu Vegetariánka som zaznamenal už v momente, keď sa chystal jej český preklad, ale spočiatku ma nejako nezaujala. Až po vydaní diela a s príchodom prvých recenzií som začal o knihu javiť istý záujem, a v momente, keď vyšla aj v audio podobe, rozhodol som sa po nej siahnuť. A doteraz toto rozhodnutie neľutujem, pretože Han Kang mi v tomto príbehu ukázala, že sa právom etablovala na knižný trh a stala sa veľmi obľúbenou.

Príbeh knihy Vegetariánka sleduje Jonghje – mladú ženu, ktorá sa jedného dňa prebudí z nočnej mory. Tá v nej vyvolá také pocity, že sa rozhodne prestať viac konzumovať mäso a stane sa vegetariánkou. Lenže byť vegetariánkou v prostredí, ktoré je primárne založené len na konzumácií mäsa, nie je jednoduché. Jedno je ale isté. Nezmenila sa len Jonghje, ale aj ľudia v jej okolí. To, či k dobrému alebo horšiemu, je na uvážení čitateľa.

Román od Han Kang je presne to, čo súčasná literatúra potrebovala. Autorka v knihe prišla s príbehom, ktorý naozaj stojí za zamyslenie a ktorý si okamžite získa čitateľovu pozornosť. Han Kang počas celého príbehu veľmi výrazne pracuje s napätím, ktoré v deji graduje a miestami uberá, vďaka čomu sa jej podarilo vytvoriť dynamický príbeh, ktorý neobsahuje hluché miesta, je zaujímavý, no zároveň čitateľovi ponúkne viac než to. Samotný príbeh v sebe obsahuje hlbšiu myšlienku, ktorú autorka čitateľovi postupne odhaľuje, ako čitateľ postupuje príbehom.

Vegetariánka je dielo, ktoré na prvý pohľad vzbudzuje v čitateľovi dojem, že je výlučne len o vegetariánstve. No vôbec tomu tak nie je. Hoci autorka poukazuje na ženu, ktorá je spoločnosťou odsudzovaná len preto, aký štýl stravovania si vybrala, ako však sa čitateľ postupne dostáva hlbšie do deja, pochopí, že to nie je len o tom. Autorka za tému vegetariánstva veľmi jednoducho skryla aj ďalšie témy, ako je iná sexuálna orientácia, politické názory alebo spôsob života ako taký. Autorka tak skvelo poukazuje na to, ako je jedinec opovrhovaný spoločnosťou len preto, že je v niečom iný. A toto je skvelá myšlienka, s ktorou sa autorka pohráva počas celého príbehu, a ktorá čitateľa následne prinúti zamyslieť sa nad množstvom otázok.

Dominantou tohto príbehu sú vzťahy. Čitateľ v tomto románe skvelo vidí to, ako najbližšia rodina hlavnej postavy vníma jej rozhodnutie a ju samotnú. Spočiatku jej nechcú veriť a myslia si, že si z nich robí len srandu, neskôr ju začnú považovať za blázna, až to vyústi do momentu, kedy do nej začnú nasilu pchať mäso. Autorka tuná skvelo poukázala na to, ako ľudia, ktorí vo svojom profesionálnom, ale aj bežnom živote pracujú s mäsom a doslova preň žijú, nevedia pochopiť hlavnú postavu. Alebo skôr nechcú. Chcú ju znova preorientovať na niečo, čo nie je, ale nedarí sa im to. No to ich neodrádza. Sú ochotní ísť aj cez mŕtvoly, len aby dostali to, čo chcú.

Vegetariánka je príbeh, ktorý je napísaný jednoducho, no zároveň tak pútavo, že si čitateľa okamžite získa. Veľmi aktívna je tu práca s napätím, po dejovej stránke autorka trocha uberá a viac sa sústreďuje na myšlienky, pocity a nálady postáv a vzťahy medzi jednotlivými postavami. Napriek tomu sa príbeh vyznačuje napínavosťou a nájdete v ňom širokú škálu emócií, ktoré sa autorke podarilo pretaviť do príbehu.

Samotné postavy sú vo Vegetariánke vykreslené výborne. Na čitateľa/poslucháča pôsobia veľmi reálne a dôveryhodne, a to je na celom príbehu najdôležitejšie. Tento príbeh je viac sústredený na spoločnosť a postavy tak tuná dostávajú väčšiu príležitosť na vykreslenie. Asi najviac sa čitateľ stotožní práve s hlavnou postavou, ktorá sa počas celého príbehu mení. Upadá do seba, stráca hmotnosť a hoci priam potrebuje pre svoje zdravie mäso, jej sen ho jej znechutil do takej podoby, že si ho nedá. A práve to najviac stojí za pozornosť.

Príbeh je vyrozprávaný z viacerých pohľadov, a preto audiokniha obsahuje aj viacero interpretov. Ja osobne obľubujem audioknihy, v ktorých vystupuje viac než jeden interpret, lebo práve vďaka tomu sú o to viac autentické. Práve samotná interpretácia priam podtrhla a zvýraznila atmosféru celého príbehu, vďaka čomu je o to viac uveriteľný. To celé v kombinácii s melódiami medzi kapitolami vytvorilo veľmi kvalitnú audioknihu, ktorú sa oplatí si vypočuť.

Han Kang ma príbehom o vegetariánke dostala. Samozrejme, v pozitívnom zmysle slova. Ide o veľmi silný a autentický príbeh o žene, ktorá sa vzoprela ideálom spoločnosti a bez ohľadu na to, aké nátlaky na ňu boli robené, nevzdala sa. Možno aj tento príbeh by nám mal dať také ponaučenie, že nie vždy je zlé, keď vybočujeme z normálu. Výborne spracovaný príbeh so skvelou myšlienkou a hodnoverne vykreslenými postavami. Audioknihu Vegetariánka hodnotím 5/5.