Recenzia: Sklenený meč - Victoria Aveyard

NÁZOV: Sklenený meč (Glass Sword)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (HarperCollins)
ROK VYDANIA: 2016 (2016)
POČET STRÁN: 400
PREKLAD: Slavomír Hrivnák

Ak Mare Barrow niečo vie, tak to, že je odlišná.
V elektrizujúcom pokračovaní románu Červená kráľovná sa stupňuje boj medzi neustále sa zväčšujúcou armádou Červených so špeciálnymi schopnosťami a zvyškom sveta, ktorý je ešte stále rozdelený podľa krvi. Krv hlavnej hrdinky Mare Barrow je síce červená, no jej schopnosť ovládať blesky z nej robí nebezpečnú zbraň, ktorú chce mať kráľovský dvor pod kontrolou. Mare sa síce spolu s Calom podarí utiecť a zobrať so sebou aj tajný zoznam s menami tých, ktorí sú „novou krvou“, avšak pomstychtivý Maven, ktorý je teraz už kráľom, je rozhodnutý nájsť ich a zničiť. A tak sa Mare vydáva na najnebezpečnejšiu misiu svojho života – je rozhodnutá vypátrať ďalších Červených so špeciálnymi schopnosťami, aby s ich pomocou porazila Mavena a ukončila vládu Strieborných. Musí však čeliť aj ďalšiemu nebezpečenstvu, ktoré vyviera z jej vlastného vnútra. Zlomí ju váha životov, ktoré boli položené v mene revolúcie, a stane sa z nej rovnaký netvor, akého sa snaží poraziť? Alebo ju faloš a zrada už navždy zocelia? Mare Barrow nemá na výber... Musí čeliť temnote, ktorá sa jej začína rozpínať v duši.

Victoria Aveyard je úspešná americká spisovateľka, ktorá má na konte celosvetovo známu sériu Červená kráľovná. Samotná séria sa na sociálnych sieťach stala hitom, predalo sa z nej viac ako 5 miliónov kusov a chystá sa aj jej filmové spracovanie. Séria si získala čitateľov nielen po vizuálnej stránke, no najmä svojím príbehom, ktorý sleduje mladú Mare Barrow, ktorá pochádza z nižšej spoločenskej vrstvy, napriek tomu disponuje vlastnosťami, ktoré sú typické pre „vyššiu“ spoločenskú vrstvu.
Samotná séria je zložená zo štyroch kníh – Červená kráľovná, Sklenený meč, Kráľova klietka a Vojna rodov. Už samotný prvý diel série si ma veľmi získal, nielen originalitou príbehu, no zároveň aj samotným spracovaním. Prvú knihu zo série som tak zaradil k tomu najlepšiemu, čo som v rámci tohto žánru prečítal a aj preto som sa nesmierne tešil na druhý diel. Ten sa mi, v konečnom dôsledku, páčil, napriek tomu sa už knihe dá čo-to vytknúť.

Druhý diel série Červenej kráľovnej sleduje Mare, ktorá sa dostala do boja proti zvyšku sveta. Armáda Červených, ktorí disponujú špeciálnymi schopnosťami, podobne ako Mare samotná, sa čoraz viac rozrastá. Pomaly sa začína schyľovať k vojne, na ktorú sa musia pripraviť. Mare a Cal utekajú z kráľovstva, spolu so zoznamom mien Červených, ktorí sú výnimoční. Podarí sa Mare a Calovi zhromaždiť čo najväčšiu armádu, pomocou ktorej porazia Mavena?

Dej knihy Sklenený meč priamo nadväzuje na predošlú knihu zo série. Už od začiatku príbehu má tak čitateľ možnosť vidieť Mare, ktorá je poznačená predošlými udalosťami, z ktorých sa snaží spamätať a bojovať za to, aby Červení a Strieborní boli raz a navždy zjednotení. Samotný príbeh knihy je tak pútavý už od začiatku, vďaka čomu si čitateľa okamžite získa a čítanie knihy si tak užíva. Autorka v knihe aktívne pracuje s napätím, ktoré v priebehu knihy graduje, vďaka čomu má kniha svižný dej a dobre sa číta. Aveyard si vďaka tomu taktiež udržiava čitateľovu pozornosť, čo je pri fantasy žánri nesmierne dôležité.

Ak by som mal definovať túto knihu jedným slovom, tak to bude slovo cestovanie. Victoria Aveyard si za hlavnú dejovú líniu príbehu zvolila cestovanie Mare a Cala po krajine, s cieľom navštíviť Červených so špeciálnymi schopnosťami a dostať ich tak do svojej armády, popri čom autorka rozbieha aj vedľajšie dejové línie, ktoré sú založené na akcii. Spolu s hlavnou postavou tak autorka berie čitateľa na rôzne zákutia krajiny, prostredníctvom ktorých pomáha čitateľovi lepšie spoznať ich kultúru a históriu. Aj prostredníctvom tohto autorka ozvláštňuje príbeh a ponúka tak čitateľovi viac, ako by možno od príbehu očakával.

Čo mňa osobne prekvapilo, a nebolo to zrovna vo veľmi pozitívnom smere, bolo to, že autorka do knihy zakomponovala aj rôzne moderné výdobytky. Nebolo by na tom nič zlé, problém je tuná však ten, že zatiaľ čo v Červenej kráľovnej sa autorka moderným výdobytkom vyhla oblúkom a v deji ich vôbec nespomína, v Sklenenom meči sa zrazu objavujú rôzne vznášadlá, zbrane, či dokonca televízia, ktoré príbehu viac uškodili, než mu reálne pomohli.

Podobne ako pri Červenej kráľovnej, aj v prípade tejto knihy sa autorka venuje viacerým témam. Dominantou knihy je znova téma rozdielov medzi jednotlivými spoločenskými vrstvami, ktorá je tuná veľmi dobre vykreslená, no odhliadnuc od nej sa Victoria Aveyard venuje aj témam ako pomsta, priateľstvo, zrada, smútok, či sklamanie. Aj tieto témy dodávajú príbehu pridanú hodnotu a vďaka ním sa tak čitateľ dokáže s príbehom viac stotožniť.

Victoria Aveyard už v predošlej knihe ukázala čitateľom, že vie pútavo napísať príbeh a podobne je tomu aj teraz. Sklenený meč sa číta naozaj veľmi dobre, neobsahuje priveľa opisov, ktoré by čítanie sťažovali, no zároveň ich je dostatok na to, aby si čitateľ vedel bližšie predstaviť prostredie, v ktorom sa dej odohráva.

Postavy sú v tomto prípade vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa popri čítaní knihy pôsobia reálne a to je v prípade tohto žánru veľmi dôležité. Ako aj v predošlej knihe, aj v tejto sa hlavná pozornosť dostáva najmä ku Mare, no zároveň autorka približuje čitateľovi aj ďalšie postavy, ako Cala či Cameron, ktorých charaktery sa budú viac vyvíjať v ďalších dieloch série.

Sklenený meč je veľmi dobré pokračovanie tejto série, napriek tomu však zaostáva za svojím predchodcom. Samotný príbeh knihy je stále pútavý, no autorka doň zakomponovala veci, ktoré sa do tohto sveta nehodia a viac mu ubližujú, než pomáhajú. Pridanou hodnotou príbehu sú však postavy a témy, ktorým sa autorka venuje. Knihu hodnotím 4/5.