Recenzia: Vážka v jantári - Diana Gabaldon

AUTOR: Diana Gabaldon
NÁZOV: Vážka v jantári (Dragonfly in Amber)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Random House)
ROK VYDANIA: 2017 (1992)
POČET STRÁN: 768
PREKLAD: Zuzana Filadelfi

V krátkom vedľajšom príbehu, ktorý je zasadeným do roku 1968, navštívi Claire Randallová v Invernesse mladého oxfordského profesora Rogera MacKenzieho, aby získala odpovede pre svoju dcéru Briannu. Jej požiadavka je neobvyklá: zistiť, čo sa stalo s mužmi, jakobitskými vojakmi, ktorí bojovali v armáde princa Karola Eduarda Stuarta, po katastrofálnej porážke pri Cullodene v roku 1746? Rogera jej otázka udivuje, ale zároveň je fascinovaný jej odhodlanosťou. Zvedavosť v ňom vzbudzuje aj jej červenovlasá dcéra. Claire vyrozpráva Rogerovi a Brianne, čo sa odohralo rok pred Stuartovským povstaním.
Lesk a bohatstvo márnivého Francúzska za vlády Ľudovíta XV. sú v ostrom kontraste voči chudobe a tvrdošijnosti Škótskych horalov, pripravených bojovať za nezávislosť. Claire a Jamie sa zapletajú do politických intríg, špionáže i zrady, pretože sú odhodlaní zmeniť beh dejín a utrpenie škótskeho ľudu. Znechutení márnivosťou a ľahkými mravmi francúzskej vyššej spoločnosti sa vrátia naspäť na vetrom ošľahané vresoviská Škótskej Vysočiny a na krvou presiaknutú zem v Cullodene. Desivá pasca okolností Claire opäť privedie do budúcnosti a k ešte šokujúcejšiemu odhaleniu.

Americká spisovateľka Diana Gabaldon spravila vo svete ošiaľ svojou historickou sériou Outlander. Táto, aktuálne deväťdielná séria, začala vychádzať v priebehu 90-tych rokov, a už v tom čase zožala medzi čitateľmi veľký úspech. S príchodom seriálu, ktorý sa natáča podľa knižnej predlohy, sa popularita tejto série nezmenšuje, ba naopak. Stále sa nachádzajú noví a noví čitatelia, ktorí sa k tejto sérii ešte len dostávajú a podobne tomu bolo pred dvoma rokmi aj v mojom prípade. A odvtedy som si túto sériu zamiloval.
Vážka v jantári je v poradí druhá kniha z tejto série. Na jej čítanie som sa nesmierne tešil a napriek tomu, že mi trvalo hodnú chvíľu, než som ju prečítal (keďže kniha má slušný počet strán), tak moje pocity z nej sú len a len pozitívne. Touto knihou mi autorka ukázala, že dokáže nadviazať na už rozbehnutý príbeh a ponúknuť tak čitateľovi čítanie, na ktoré tak rýchlo nezabudne.

Diana Gabaldon nás v knihe Vážka v jantári privádza znova do Inverness, avšak už do roku 1968. Stretávame sa tu s Rogerom, synom reverenda Wakefielda, ktorého navštevuje Claire so svojou dcérou Briannou. Claire poprosí Rogera o pomoc pri hľadaní informácií, čo sa stalo s horalmi, ktorí bojovali spolu s Jamiem. Počas tohto pátrania sa Brianna dozvedá pravdu o svojom pôvode a Claire jej musí vyrozprávať celý príbeh. V jej spomienkach sa vraciame do roku 1744, do Francúzska, kde Claire s Jamiem ušli. Tu sa začína odvíjať veľký príbeh snahy o zmenu osudu. Obaja sa totiž snažia, aby k žiadnej bitke pri Cullodene nedošlo a nemuselo umrieť toľko horalov.

Podobne ako Cudzinka, aj Vážka v jantári je veľkolepý príbeh, v ktorom autorka zas a znova upustila uzdu svojej fantázii a vytvorila príbeh, ktorý si vás získa už prvými stranami, a vašu pozornosť si udrží až po posledné strany. Samotný príbeh je plný množstva nečakaných udalostí, napätia a akcie, a preto sa pri čítaní tejto knihy čitateľ nebude nudiť, napriek tomu, že je kniha poriadne hrubá. Autorka tieto prvky počas príbehu strieda, miestami stupňuje a miestami uberá, a preto je dej dynamický a veľmi svižne plynie.

Samotná kniha je rozdelená na dva príbehy. Jeden menší, ktorý sa nachádza na začiatku príbehu a odohráva sa v roku 1968, a druhý, ktorý sa odohráva v priebehu 18. storočia. Prvá dejová línia na čitateľa môže pôsobiť mätúco, keďže príbeh Cudzinky končí práve v 18. storočí a na začiatku tejto knihy sa ocitáme na konci 60-tych rokov minulého storočia, ale pribúdajúcimi stranami však autorka čitateľovi postupne objasňuje túto skutočnosť, a príbeh sa následne retrospektívne znova vracia do minulosti, ktorá je čitateľovi známa už z predošlej knihy.

Dejová línia, odohrávajúca sa v minulosti, je rovnako pestrá, ako tomu bolo v prípade prvého dielu. Prostredníctvom autorkiných rozmanitých opisov naberá minulosť reálne kontúry, a preto popri čítaní knihy máte pocit, ako keby ste sa spolu s ostatnými postavami nachádzali v 18. storočí vo Francúzsku. A práve to je jedna z vecí, ktoré mám na autorkinej tvorbe najradšej a vďaka ktorým túto sériu tak milujem. Je naozaj ťažké povedať, čo všetko je v knihe reálne a čo sú len výmysly autorky, no jedno je isté. Diane Gabaldon sa podarilo oživiť históriu, nech už je akákoľvek.

Podobne ako v prvej knihe, aj vo Vážke v jantári Diana Gabaldon rozoberá viacero tém. Na pozadí blížiacej sa vojny sa autorka venuje témam ako pomsta, záchrana, priateľstvo či láska, ktorá je jednou z najhlavnejších tém príbehu. Autorka sa týmto témam venuje viac do hĺbky a aj vďaka ním sa jej podarilo o to dôveryhodnejšie vykresliť dané obdobie.

Samotná kniha v sebe však nesie aj akýsi výchovný ráz. Čitateľ sa popri čítaní knihy dozvedá nielen rôzne historické fakty, týkajúce sa bitiek alebo iných dôležitých historických udalostí, ale taktiež objavuje aj obyčajný život v tej dobe. Čitateľ tak má možnosť vidieť, na akej úrovni bolo vtedajšie zdravotníctvo, či aký bol postoj ľudí k viere.

Napriek tomu, že má kniha skoro 800 strán, číta sa veľmi ľahko. Samotné strany budete obracať veľmi rýchlo, odhliadnuc od toho, že v knihe je malé písmo a textu je na jednu stranu naozaj veľa. Dej knihy je dynamický, napínavý a šokujúci, a aj to dopomáha k tomu, že plynie naozaj rýchlo. Opisov prostredia je v knihe celkom dosť, no nie sú to také tie typické zložité opisy, ale ide o naozaj jednoduché opisy, ktoré čitateľovi dodávajú možnosť lepšie si predstaviť prostredie.

Vážka v jantári je kniha, v ktorej vystupuje pomerne dosť postáv, no aj napriek tomu sú vykreslené skvelo. Popri čítaní knihy tak postavy na čitateľa pôsobia reálne a dôveryhodne, a to je presne to, čo je základom dobrej knihy. V tomto románe autorka pokračuje vo vývoji vzťahu medzi Claire a Jamiem a aj preto sa obe postavy znova zaradili medzi moje najobľúbenejšie postavy.

Knihou Vážka v jantári mi Diana Gabaldon dokázala, že napriek vysokej latke, ktorú nastavila v Cudzinke, sa jej ju podarilo prekonať a ponúknuť tak čitateľovi omnoho viac prepracovaný príbeh, v ktorom vystupujú dôveryhodne vykreslené postavy, a to celé dopĺňa veľmi živé vykreslenie Francúzska v 18. storočí. Knihu hodnotím 5/5.