Recenzia: Smrtelný hřích - Maria Grund

AUTOR: Maria Grund
NÁZOV: Smrtelný hřích (Dödssynden)
VYDAVATEĽSTVO: Metafora/Grada (Modernista)
ROK VYDANIA: 2021 (2020)
POČET STRÁN: 344
PREKLAD: Adriana Vendl

Na odlehlém ostrově u východního pobřeží Švédska se v zaplaveném vápencovém lomu najde utopená čtrnáctiletá dívka. Má podřezaná zápěstí, ve vlasech zamotaný provázek a na jednom z boků fixem napsané číslo 26. V okolí lomu se nenajdou žádné stopy. Den poté je na druhé straně ostrova objevena u sebe doma brutálně zavražděná movitá majitelka antikvariátu.
Kromě četných bodných ran v hrudníku lze na hrdle vidět dva řezy znázorňující kříž. Zatímco dívčina smrt je vyhodnocena jako sebevražda, kriminální komisařka Sanna Berlingová spolu s novou kolegyní Eir Pedersenovou zahajují vyšetřování vraždy majitelky antikvariátu. Sanně ovšem neunikne děsivá spojitost mezi posledním případem a mrtvou dívkou. Zároveň s řešením případu se Sanna potýká se svou minulostí, žije v garáži a je patrně jediná, kdo dokáže spolupracovat se svéráznou Eir, která si před nikým nebere servítky.
Brzy vyjde najevo, že tyto události jsou jen počátkem řady dalších bestiálních vražd. A tak začíná boj s časem. Boj, v němž se klíč k hrůzné pravdě zřejmě ukrývá na staré fotografii skupinky dětí ve zvířecích maskách a který zároveň bude mnohem osobnější, než by si Sanna vůbec dokázala představit.

Severská literatúra sa v priebehu poslednej desiatky rokov stala veľmi obľúbenou po celom svete. Celý tento trend odštartoval Stieg Larsson svojou krimi trilógiou Millennium, nasledoval ho Jo Nesbø a v súčasnosti svet pozná mená ako Yrsa Sigurdárdottir, Camilla Läckberg, Lars Kepler či Anna Ekberg. V priebehu minulého roka sa na severskej knižnej scéne objavilo ďalšie meno, a to Maria Grund. Autorka, ktorá debutovala trilerom Smrtelný hřích, ktorý sa českého prekladu dočkal tento rok.
Severskú literatúru ja osobne veľmi môžem. Napriek tomu, že ju nečítam možno až tak často, vždy, keď siahnem po nejakej takejto knihe, zväčša zostanem veľmi milo prekvapený. Aj to bol dôvod, prečo som bol naozaj veľmi zvedavý, čo prinesie čitateľom začínajúca autorka, o ktorej dovtedy nik nepočul. A po prečítaní knihy môžem usúdiť, že autorka vo svojej knihe nepriniesla nič prevratné, napriek tomu je kniha veľmi zaujímavým čítaním.

Príbeh knihy Smrtelný hřích sa odohráva na východnom pobreží Švédska, kde je nájdené telo štrnásťročného dievčaťa. Pátranie po vrahovi sťažuje to, že v okolí sa nenašli žiadne stopy, ktoré by mohli vyšetrovateľov priviesť k vrahovi. O deň nato sa nájde telo ďalšej ženy, tentokrát majiteľky antikvariátu. Komisárka Sanna Berlingová, spolu s novou kolegyňou Eir, tak zahajujú vyšetrovanie smrti majiteľky antikvariátu, no obe sú si vedomé toho, že vraždy spolu veľmi úzko súvisia. Podarí sa im dopátrať vraha? A čo ak sú tieto dve vraždy len počiatkom série ďalších vrážd?

Smrtelný hřích je kniha, ktorá začína veľmi zaujímavo. Čitateľ sa do príbehu dokáže dostať naozaj veľmi rýchlo, a to aj najmä vďaka tomu, že autorka už od prvých strán výrazne pracuje s napätím. V deji vytvára veľmi ponurú, ba priam až depresívnu atmosféru, vďaka ktorej príbeh pohltí čitateľa okamžite, a to je jeden z veľkých plusov knihy. Autorka s touto temnou atmosférou a napätím pracuje počas celej knihy, čo do veľkej miery dopomáha k rýchlejšiemu plynutiu deja. No ako čitateľ ďalej číta príbeh, zisťuje, že príbeh sa žiadnym zásadným spôsobom nevyvíja. Od druhej polovice knihy je veľmi ľahko predvídateľný, a to do veľkej miery kazí dojem z čítania knihy a záveru samotného. Namiesto toho, aby záver čitateľa šokoval či aspoň v ňom vyvolal nejaké pocity, nič také sa nedeje. V tomto prípade sa autorka mala omnoho viac zamerať na bočné dejové línie, aby čitateľa zaviedla na falošné stopy a aj to by dopomohlo k tomu, že by záver knihy mal úplne iný ráz.

Toto je presne ten typ knihy, ktorá vás na prvý pohľad zaujme, do jej čítania sa pustite s naozaj veľkými očakávaniami, no nakoniec to skončí tak, že kniha čitateľovi neprinesie nič nové. Opakujú sa tu rovnaké prvky ako aj v množstve iných severských kníh, čo by na prvý pohľad nemusel byť problém, ak by ich autorka poňala originálnym spôsobom. Zas a znova sa tuná stretávame s problematickou hlavnou postavou, ktorá bojuje so svojou minulosťou, zas a znova tu dochádza ku konfliktu medzi vyšetrovateľskou dvojicou. Toto je len zlomok z toho, v čom sa táto kniha podobá s inými severskými dielami a možno aj to do istej miery spôsobuje to, že sa dej stáva rýchlo predvídateľným.

Veľkým plusom knihy je však chronologickosť. Autorka v príbehu neskáče v časových úsekoch, ale dej plynie pekne postupne. To mi do určitej miery pripomenulo tvorbu Roberta Bryndzu, ktorého kompozícia príbehu je veľmi podobná a ktorú ja osobne preferujem.

Ako to už pri trileroch býva, aj táto kniha je napísaná v skutku jednoducho. Kniha sa dobre a rýchlo číta, a preto ju možno zaradiť k oddychovejšej literatúre. Opisov prostredia je tu pomenej, no napriek tomu plnia svoju funkciu. Aj to málo autorka skvelo využíva k vytvoreniu ponurej atmosféry, ktorá sa nesie celým príbehom. Aj preto možno o knihe povedať, že obálka ju vystihuje v skutku dobre.

Postavy v tejto knihe sú vykreslené pomerne dobre, avšak myslím si, že autorka mohla na nich zapracovať o čosi viac. Vzájomné doťahovačky medzi hlavnou dvojicou postáv nepôsobia zrovna najdôveryhodnejšie a miestami mi dokonca pripadali až prehnané a vysoko neprofesionálne. Odhliadnuc od toho však autorka výrazne pracuje s minulosťou jednotlivých postáv, aby vykreslila ich charakter, no samotným postavám chýba čosi, vďaka čomu by sa čitateľ s nimi vedel stotožniť. Do istej miery tak postavy pôsobia plocho, čo je naozaj škoda.

Smrtelný hřích je zaujímavé čítanie, napriek tomu, že v ňom autorka nepriniesla čitateľovi nič prevratné. Veľmi veľkým plusom knihy je ponurá atmosféra, ktorá z knihy priam sála, no tam to asi aj končí. Osobne si myslím, že tento žáner ponúka omnoho lepších autorov, než je Maria Grund. No keďže ide o autorkin debut, treba ho trocha brať s rezervou. Stále je tu šanca, že s nasledujúcimi knihami sa autorka posunie vpred. Knihu Smrtelný hřích hodnotím 3/5.
Ďalšie informácie o knihe nájdete TU