Recenzia: Poprava - Yrsa Sigurdardóttir

marca 24, 2021

AUTOR: Yrsa Sigurdardóttir
NÁZOV: Poprava (Gatið)
VYDAVATEĽSTVO: Metafora/Grada (Verold)
ROK VYDANIA: 2021 (2017)
PREKLAD: Hana Sichingerová

Na ponurých lávových polích nedaleko Reykjavíku stojí popraviště. Z místa, kde dřív končily životy odsouzenců, je dnes turistická atrakce. Nebo spíše byla – až do chladného rána, kdy byl na šibenici po desítkách let nalezen oběšený muž.
Co na první pohled vypadá jako sebevražda, se však ukáže být něčím mnohem zlověstnějším – oběšený muž má přímo uprostřed hrudi zaražený hřebík. Policejní tým včetně Huldara má na stole další vraždu. Stín nad celým případem ještě potemní, když se v bytě zavražděného najde opuštěné čtyřleté dítě.
Chlapec nemá k mrtvému žádné rodinné vazby a jeho rodiče se nedaří najít. Z obrázků, které si kreslí, je však jasné, že se musel stát svědkem něčeho, z čeho tuhne krev v žilách i zkušeným kriminalistům.
Zatímco se detektiv Huldar pouští do pronásledování vraha, dětská psycholožka Freyja se snaží vypátrat chlapcovu rodinu. A během vyšetřování se vynořuje příběh násilí, zlovolné manipulace a kruté pomsty. Ve smrtelném ohrožení je nejspíš víc lidí. Huldar a Freyja se opět pouští do zběsilého závodu s časem.

Severské krimi sa v priebehu desaťročia stalo jedným z najobľúbenejších knižných žánrov na svete. Vďaka nemu sa na scéne objavili mená ako Samuel Bjǿrk, Jo Nesbǿ, Camilla Läckberg či Stieg Larsson, ktorý tento žáner preslávil najviac. Yrsa Sigurdardóttir je ďalšou z týchto autorov, ktorí sa preslávili vďaka krvavým krimi príbehom. Autorka má na konte viac než desiatku príbehov, z ktorých najznámejšie sú Poslední rituál, Plavba smrti, Led v žilách, či knihy zo série Huldar a FreyaDNA, Černá díra a Katarze.
Poprava je v poradí štvrtá kniha z tejto série, v ktorej sa autorka znova vrátila k vyšetrovateľskej dvojici Huldar a Freya. Yrsu Sigurdardóttir nemám až tak načítanú ako autorov spomínaných vyššie, napriek tomu musím povedať, že ma jej tvorba zaujala. Knihu DNA som prečítal v priebehu minulého roka, a musím uznať, že jej tvorba je oproti iným severským detektívkam odlišná. Aj preto ma veľmi zaujímalo to, akým štýlom sa autorka rozhodla v sérii Huldar a Freya pokračovať. A po prečítaní knihy môžem povedať, že smer, akým autorka túto sériu vedie, je naozaj skvelý. Poprava je skvelá kniha nielen pre ľudí, ktorí sa s jej tvorbou oboznamujú, no zároveň si na svoje prídu aj jej verní čitatelia.

Príbeh knihy Poprava sa odohráva na popravisku neďaleko Reykjavíku. Kedysi tam ľudia prichádzali o život, dnes je z tohto miesta turistická atrakcia. Lenže čo sa stane, keď po desiatkach rokov tam nájdu znova mŕtve telo? Smrť, ktorá sa na prvý pohľad javí ako samovražda, ale samovraždou nie je. Policajné oddelenie na čele s Huldarom tak dostáva prípad, ktorý sa ešte viac zamotá v momente, keď v byte mŕtveho nájdu len štvorročné dieťa. Zatiaľ čo Huldar pátra po vrahovi, psychologička Freya sa rozhodne vypátrať chlapcových rodičov. Podarí sa im dopátrať k pravde skôr, než príde o život ďalšia osoba?

Už pri knihe DNA som mal možnosť zistiť, že Yrsa Sigurdardóttir sa nebojí ísť do detailov, a čitateľovi tak vo svojich knihách ponúka príbehy, ktoré sú častokrát drsné, krvavé a veľmi napínavé. Presne také, aké sú typické pre žáner severského krimi. Výnimkou nie je ani kniha Poprava, ktorá spĺňa všetky tieto požiadavky, ktoré sú už akousi šablónou pre tento žáner.
Poprava je kniha, ktorá je nabitá napätím a nečakanými udalosťami už od samotného začiatku. Práve preto si kniha okamžite získa čitateľovu pozornosť a bude si ju držať až do konca knihy. Samotný dej plynie veľmi rýchlo, čo je príjemným plusom knihy. Napriek tomu, že autorka je známa vďaka drastickým scénam, v porovnaní s knihou DNA sa tieto scény nachádzajú v Poprave o čosi menej, ale sú o to kvalitnejšie vykreslené. V prípade tejto knihy naozaj platí pravidlo, že menej je niekedy viac.

Samotné čítanie knihy je zaujímavé najmä vďaka striedaniu napínavejších častí s tými pokojnejšími. Príbeh je vďaka tomu vyvážený a čitateľ tak popri čítaní knihy zažije nielen dávku napätia a brutality, no zároveň sa v príbehu zamýšľa aj nad inými otázkami, ktoré autorka v priebehu deja nepriamo pokladá a rieši. Aj vďaka tomu je Poprava o čosi iná než DNA, a dovolil by som si povedať, že aj to je jeden z dôvodov, prečo je podľa mňa práve táto kniha lepšia. Nielen, že je to výborné oddychové čítanie, no zároveň si čitateľ popri čítaní skvelo potrápi sivé mozgové bunky. Jednak nad tým, kto je vlastne vrahom, no zároveň aj nad témami, ktoré autorka čitateľovi v knihe servíruje.

Yrsa Sigurdardóttir v knihe ponúka hneď niekoľko tém, ktoré ozvláštňujú príbeh a robia ho zaujímavejším. Príkladom sú témy ako rodičovstvo, smrť, vražda, láska či priateľstvo, ktoré príbehu dodávajú dôveryhodnosť, čo je v prípade tohto žánru naozaj veľmi dôležité. A aj práve samotné témy výrazne dopomáhajú k vývoju hlavnej dvojice postáv, ktorá sprevádza čitateľov v tejto sérii. Tým, že samotné postavy sú súčasťou týchto tém, či dokonca riešia samotné témy, autorka ich vďaka tomu nepriamo vykresľuje cez ich činy a výroky. Aj preto je naozaj dôležité, aby autori nepodceňovali témy, ktoré si pre príbeh zvolia, pretože z nich dokážu veľa vyťažiť. A Yrse sa to podarilo.

Samotné postavy sú vykreslené výborne. Dovolil by som si dokonca tvrdiť, že ešte lepšie, ako tomu bolo v prípade DNA. Samotné postavy pôsobia na čitateľa živo a dôveryhodne, a dokonca je viac než pravdepodobné, že si čitateľ medzi nimi nájde svojich obľúbencov. Musím sa priznať, že hlavná dvojica, Huldar a Freya, ma v prvom diele zo série nezaujali, no v tejto knihe som si ich oboch veľmi obľúbil.

Hoci má samotná kniha skoro 400 strán, číta sa výborne. Samotné strany budete obracať naozaj rýchlo, a preto je prečítanie tejto knihy otázkou niekoľkých posedení. Podobne tomu bolo aj v mojom prípade a čítanie tejto knihy som si maximálne užil. Napriek tomu, že kniha je založená na dejovosti, autorka sa v nej nebojí používať ani opisy, ktoré príbeh ozvláštňujú, a aj vďaka ním si tak vie čitateľ omnoho lepšie predstaviť prostredie, v ktorom sa dej odohráva. Mne osobne sa veľmi páčili práve samotné opisy. Práve vďaka ním som z celého príbehu cítil tú temnú a ponurú atmosféru, ktorá sa mi okamžite spojí so severskými krajinami a ani tentokrát tomu nebolo inak. Za mňa jedno veľké plus tejto knihy.

Štvrtý diel zo série Huldar a Freya hodnotím veľmi pozitívne. Autorka oproti prvému dielu spravila obrovský pokrok v spracovaní príbehu a celkovo v smere, akým sa táto séria momentálne uberá. Toto je kniha, ktorej prídu na chuť nielen čitatelia, ktorí začínajú s tvorbou Yrsy Sigurdardóttir, no taktiež aj jej verní čitatelia. Knihu Poprava hodnotím 5/5.
Za poskytnutie e-knihy ďakujem
Kniha vychádza 1.4. a viac informácií o nej sa dozviete kliknutím TU