Recenzia: Sviňa (audiokniha) - Arpád Soltész

januára 13, 2021

AUTOR: Arpád Soltész
NÁZOV: Sviňa
VYDAVATEĽSTVO: Publixing
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 10 hodín 18 minút
INTERPRET: Peter Kočiš

Obyvatelia Malebnej krajinky pod Drobnými veľhorami sporadicky miznú. Iní urobia – celkom nečakane – závratné kariéry. Tie dva javy spolu súvisia. Zlo rozožiera krajinu všetkým na očiach, celkom otvorene. Obete sa nebránia, pravdu si nepripúšťajú: to by si predsa mocní nedovolili, ľudia by to predsa nedopustili a im by sa to predsa nemohlo stať. Nakoniec sa to, samozrejme, všetkým stane. Závislá tínedžerka zmizne z resocializačného centra, no nikomu nechýba. Talentovaný politik sa stane Predsedom a ovládne celú krajinu. Neovláda však svoje pudy a napokon ani vlastné rozhodnutia. Nie je to problém, kým ho nútia robiť veci, ktoré sa mu páčia. Mladý analytik sa stane vychádzajúcou hviezdou novinárskeho neba. Čaká ho skvelá budúcnosť, ak dokáže prežiť. Príbehy jednotlivých postáv vykresľujú systém, v ktorom neexistujú hranice medzi mafiou a politikou ani zločinom a zákonom. Štát ovládajú nízke pudy vysokopostavených zločincov.

Arpád Soltész je bývalý novinár a súčasný politický komentátor, ktorý má na konte už tri knihy. Autor debutoval v roku 2017 knihou Mäso – Vtedy na východe a v priebehu štyroch rokov sa jeho bibliografia rozšírila o ďalšie dva tituly, a to knihy Sviňa a Hnev – Vtedy na východe. Všetky autorove knihy si podmanili množstvo slovenských čitateľov a autorov úspech s každou novou knihou narastá čoraz viac a viac.
Sviňa je prvá autorova kniha, ktorá sa ku mne dostala. Tým, že autorove knihy sa venujú reálnym udalostiam, a v prípade Svine hovoríme o nedávnych udalostiach, o to viac som sa na príbeh tešil. Samotná kniha v sebe nesie naozaj silnú výpovednú hodnotu a má čitateľovi čo ponúknuť, v prípade audioknihy detto, napriek tomu som z nej nebol až tak odvarený ako väčšina čitateľov.

Samotný príbeh knihy Sviňa sa odohráva v Malebnej krajinke pod Drobnými veľhorami. Ide o krajinku, v ktorej ľudia miznú, iní sa veľmi rýchlo šplhajú po kariérnom rebríčku. Napriek tomu je to však krajina, v ktorej sa ľudia nebránia, pretože si myslia, že im nič nehrozí. Z resocializačného zariadenia zmizne drogovo závislá tínedžerka, nikoho to však netrápi. Na čelo krajiny sa dostáva osoba, ktorá krajinu zvnútra ničí, nikoho to však netrápi. Až do momentu, kým nedôjde k vražde novinára. Sviňa je príbeh, v ktorom neexistujú hranice medzi právnym štátom a mafiou.

Sviňa je kniha, ktorá v dobe svojho vydania mala obrovský potenciál byť hitom, a nakoniec sa ním aj stala. Kniha sa na pulty kníhkupectiev dostala v tej správnej dobe, vďaka čomu autor ešte čerstvo zachytil udalosti, ktorými si krajina v danej dobe prechádzala a ktorými si prechádza ešte aj dnes. Je to kniha, ktorá v sebe nesie veľmi veľkú výpovednú hodnotu, mnohým možno otvorí oči a ukáže náš svet presne taký, aký naozaj je, no zároveň prinúti človeka sa zamyslieť sa nad tým, v akom svete to vlastne žije. Presne taká je kniha Sviňa. Román, ktorý surovo, no neskutočne presne zobrazuje Slovensko v 21. storočí.

Čo by som knihe vytkol, je začiatok. Je dosť pomalý a miestami chaotický, a preto čitateľovi istú chvíľu trvá, kým sa do deja dostane. Samotný začiatok je dosť opisný. Chýba tam akcia či napätie ako také, a preto má kniha pomalší rozjazd. S pribúdajúcimi stranami ale príbeh naberá nový rozmer. Stáva sa čoraz viac napínavý, začína v ňom prevládať dejovosť nad opisnosťou, a práve to je moment, keď sa čitateľ do deja ponorí úplne. Začne si v príbehu spájať rôzne súvislosti, ktoré autor na začiatku knihy načrtol, vďaka čomu tak začne premýšľať, ktorá postava nie je spolčená s inou postavou, vďaka čomu dospeje k zisteniu, že taká postava tam ani nie je. A práve to je to, čo na celom príbehu najviac mrazí. Skutočnosť, že nič nie je také jednoznačné, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Sviňa je kniha, v ktorej autor rozoberá neskutočné množstvo tém. Korupcia, mafia, politická moc, smrť, rôzne druhy závislostí, ale aj téma medziľudských vzťahov ako taká. Týchto tém je v príbehu naozaj veľmi veľa a spôsob, akým autor tieto témy vykreslil, je výborná. Samotné témy pôsobia na čitateľa reálne a dôveryhodne a prostredníctvom nich tak autor výborne oživil príbeh, ktorý je o to viac zaujímavejší.

Štýl, akým je kniha napísaná, sa veľmi výrazne líši od iných slovenských kníh. Arpád Soltész má úplne odlišný štýl písania, s akým som sa do dnešného dňa stretol, a preto som si naň istý čas zvykal, no postupne si ma získal. Zatiaľ čo spočiatku sa autor v príbehu zameriava na opisnosť, s pribúdajúcimi stranami ju vymieňa za dialogickosť a dejovosť, vďaka čomu má dej rýchly spád a kniha tak veľmi rýchlo plynie. Z hľadiska spôsobu, akým je napísaná, by sa kniha dala zaradiť aj k oddychovej literatúre, avšak keď sa na ňu pozriem z hľadiska príbehu a tém, ktoré spracováva, nie je to tak úplne oddychová literatúra. Napriek tomu je to však kniha, ktorú by si mal prečítať každý.

Z hľadiska vykreslenia postáv je Sviňa kniha, v ktorej vystupujú pomerne dobre vykreslené postavy. Samotné postavy by mohli byť vykreslené ešte lepšie, aby to ešte viac zvýraznilo jednotlivé témy a hlavnú myšlienku knihy, napriek tomu to však autor zvládol dobre. Postavy sú vykreslené do takej miery, že čitateľ dokáže uveriť, že pôsobia reálne, k čomu dopomáha aj to, že sú inšpirované skutočnosťou.

Túto audioknihu nahovoril Peter Kočiš. Nielen Sviňa je môj prvý stred so Soltészovou tvorbou, ale aj s Petrom Kočišom ako interpretom. Nevedel som, čo môžem od jeho interpretácie očakávať, nakoniec som zostal veľmi milo prekvapený. Páčilo sa mi, ako sa autor vyhral s hlasom. Zvýrazňoval rôzne emócie postáv, no taktiež aj dialekty, ktorými postavy rozprávali. V tejto audioknihe nenájdete žiadne melódie ani zvučky medzi jednotlivými kapitolami, no v tomto prípade by sa tuná skvelo hodili. Ale to už je vec vkusu.

Sviňa je príbeh, ktorý je podľa môjho názoru akousi povinnou súčasnou literatúrou. Príbeh, ktorý sa venuje témam, ktoré boli nedávno aktuálne, pričom niektoré z nich ešte stále sú. Hoci som zo samotnej knihy nebol až taký odvarený ako väčšina čitateľov, napriek tomu ju však vrelo odporúčam. Výborne spracovaný príbeh, ktorý síce začína o čosi pomalšie, nakoniec sa však rozbehne a ponúkne tak čitateľovi plnohodnotné čítanie, ktoré dopĺňa množstvo tém a postavy, ktoré mohli byť o čosi lepšie vykreslené. Z hľadiska audio spracovania je táto audiokniha veľmi dobrá. Audioknihu Sviňa hodnotím 4/5.