Recenzia: Netopierka - Michaela Ella Hajduková

januára 08, 2021

AUTOR: Michaela Ella Hajduková
NÁZOV: Netopierka
POČET STRÁN: 248

„Dospelácke vzťahy sú horšie ako bermudský trojuholník!“
Linda má sedemnásť a vlastný svet, keď nastupuje do novej školy. Číta klasickú literatúru a pôsobí na svoj vek zrelšie ako spolužiačky, no z predošlých škôl si so sebou ťahá problémy, ktoré sa pokúšali riešiť školskí psychológovia. Ten nový, Erik, ale nemieni pristúpiť na hru som okej, ktorú na neho Linda skúša. Cíti, že za jej čiernym zjavom a rockovými nášivkami na školskej taške sú veľké tajomstvá. Rozohráva atramentovú terapiu a odhaľuje jej zranené miesto. Nečaká však, že nájde omnoho viac.
V rockovom klube Aligátor vystupuje skupina Kvety zla. Ich speváčka Netopierka je mladá a výnimočná, ale dokáže odolať tlaku bulváru i spoločnosti, ktorá v mnohom mladým posúva hranice a mätie ich vnímanie sveta? Keď Erik stretáva Netopierku, zbúrajú sa iné hranice. Môže však prežiť cit, ktorý by mal byť pre oboch zakázaný? Toto je neprikrášlený príbeh zo sveta mladých ľudí. O médiách a spoločnosti, ktoré posúvajú hranice, pričom nie všetko, čo napíšu, musí byť pravda...

Michaela Ella Hajduková je úspešná slovenská autorka, ktorá má na konte viac než desiatku kníh. Najväčší úspech autorka získala vďaka svojim vojnovým románom, prostredníctvom ktorých sa dostala do širokého povedomia čitateľov. ZlatovláSSka, Nemecké dievča neplače, Zákon krvi, Tanečnica či Berlínske hviezdy. Vojnové romány, z ktorých je každý iný, napriek tomu však majú hlbokú výpovednú hodnotu. Okrem týchto kníh sa autorka vo svojej tvorbe venuje aj iným témam. V knihe Nepriznaná autorka rieši vzťah Ľudovíta Štúra a Adely Ostrolúckej, v knihe Dorianova kliatba autorka zasa oživila legendárne dielo Oscara Wildea. V jeseni minulého roka autorke vyšla kniha Netopierka, ktorou zavítala do žánru young adult.
Musím sa priznať, že z vydania Netopierky som mal zmiešané pocity. Jednak som sa na knihu veľmi tešil, pretože nová Hajduková, na strane druhej som si zasa nevedel predstaviť mládežnícku knihu v jej podaní, keďže som pri autorkinej tvorbe zvyknutý na čosi úplne iné. Nakoniec som sa však do knihy pustil, možno s trocha menšími očakávaniami, keďže ide o autorkinu premiéru v tomto žánri, nakoniec však môžem s uspokojením povedať, že som bol veľmi milo prekvapený.

V knihe Netopierka sledujeme hlavnú postavu, ktorou je Linda. Má sedemnásť rokov, napriek tomu, že na svoj vek pôsobí vyspelejšie, a spolu s matkou sa čerstvo presťahovala do nového mesta. Nastupuje do novej školy, spoznáva nových ľudí, no zároveň bojuje so svojimi vnútornými problémami. Tie sa snažili riešiť už predošlí školskí psychológovia, ale neúspešne. Až kým nespoznala Erika. Samotný príbeh sa prelína s príbehom Netopierky – speváčky skupiny Kvety zla. Čo majú tieto dve osoby vlastne spoločné?

Netopierka je kniha, ktorá si vás získa už od prvých strán. Autorka na rozmedzí 250-tich strán vytvorila originálny a pútavý príbeh, ktorý si čitateľovu pozornosť získa okamžite. Je to presne tá young adultovka, ktorá má v sebe všetko, čo by knihy tohto žánru mali mať. Kvalitnú romantickú linku, psychické problémy, s ktorými sa hlavná postava snaží vyrovnať, vyobrazenie sveta takého, akým skutočne je, a do toho šťastný koniec. Presne toto všetko spĺňa táto kniha, no autorka do nej vkladá čosi viac. Čosi, čo je pre jej tvorbu nesmierne typické a vďaka čomu po prečítaní knihy viete, že ste čítali knihu od Michaely Elly Hajdukovej.

Táto kniha je do veľkej miery aj psychologická. Sledujeme tu Lindu, ktorá bojuje so svojimi traumami a jedinou vecou, v ktorej vidí oporu, je hudba. Vytvorila si tak alter ego, ku ktorému sa často utieka a ktoré jej dodáva do života aj pozitívne chvíle. A to ma doviedlo k myšlienke, že každý z nás je tak trocha Linda. Každý má z času na čas potrebu sa utiekať k niekomu či niečomu, čo absolútne nesúvisí s jeho bežným životom a čo mu dodáva príležitosť byť aspoň na chvíľu inou osobou.

V Netopierke sa autorka venuje viacerým témam. Tou primárnou sú psychické problémy hlavnej postavy, no okrem toho kniha ponúka aj množstvo iných tém. Vzťah medzi dvoma ľuďmi, medzi ktorými je väčší vekový rozdiel, nevera, smútok, sila priateľstva či dokonca téma hudby, ktorá, ako už napovedá obálka, má v príbehu dôležité zastúpenie. Ako sú už čitatelia pri predošlej autorkinej tvorbe zvyknutí, aj v prípade tejto knihy autorka rozoberá samotné témy do hĺbky a čitateľovi tak ponúka príbeh, ktorý sa vám dostane pod kožu a na ktorý len tak rýchlo nezabudnete.

Veľmi príjemným plusom knihy je taktiež to, že autorka v príbehu rozoberá aj témy, ktoré úzko súvisia so životom tínedžera. Autorka tuná odpovedá na otázky ohľadom prvého sexu, zneužívaní, nátlaku či falošnej lásky, vďaka čomu kniha v sebe nesie aj istú výpovednú hodnotu a sprostredkúva tak mladým čitateľom odpovede na otázky, na ktoré sa častokrát boja opýtať dospelých.

Svojím štýlom spracovania kniha vykazuje typické znaky young adult tvorby. Je napísaná jednoduchým, no zároveň veľmi pútavým štýlom jazyka, ktorý si podmaní čitateľovu pozornosť už prvými stranami. Kniha obsahuje menej opisov, no aj to málo v príbehu zohráva dôležitú úlohu. Dej je viac vystavaný na dynamickosti, vďaka čomu rýchlo plynie. Podstatnou časťou knihy sú aj dialógy, prostredníctvom ktorých autorka vykresľuje charaktery postáv.

Samotné postavy sú v knihe vykreslené výborne, čo už u Michaely Elly Hajdukovej nie je nič nové. Čitatelia sú pri jej knihách zvyknutí na to, že svojim postavám autorka dokáže vdýchnuť život a prostredníctvom svojich pozitívnych, ale aj záporných vlastností, tak pôsobia na čitateľa reálnym dojmom. Podobne je tomu aj v Netopierke, kde čitateľ spoznáva veľmi dôveryhodne vykreslené postavy, s ktorými sa okamžite stotožní. Mňa osobne v knihe najviac zaujala Linda, Erik a Mery.

Netopierka je veľmi príjemná young adult kniha, ktorá čitateľovi ponúkne viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Výborne spracovaný príbeh, ktorý v sebe nesie množstvo tém, ktoré autorka rozoberá do hĺbky. Zároveň je však kniha obohatená aj o skvelo vykreslené postavy, ktoré príbehu dodávajú reálnosť a dôveryhodnosť. Táto kniha je dôkazom toho, že Michaela Ella Hajduková je autorka, ktorá sa dokáže zmocniť hocijakého žánru a premeniť ho na nezabudnuteľný čitateľský zážitok. Netopierku hodnotím 5/5.