Recenzia: Mlha nad Shadow Sands - Robert Bryndza

AUTOR: Robert Bryndza
NÁZOV: Mlha nad Shadow Sands (Shadow Sands)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis/Grada (Thomas & Mercer)
ROK VYDANIA: 2020 (2020)
PREKLAD: Kateřina Elisová

Kate Marshallová a její asistent Tristan Harper vyšetřují další zapeklitý případ. Jak spolu souvisí zmizení mladých lidí a oblast Shadow Sands? A jakou roli hraje hustá anglická mlha?
Při potápění ve vodní nádrži Shadow Sands objeví Kate Marshallová mrtvé tělo mladíka, který býval vynikajícím plavcem. Přivolaní policisté případ označí za tragickou nehodu, přestože má Kate své pochybnosti.
Postupně se pochybností a otázek vynořuje víc: Proč si šla oběť zaplavat uprostřed noci? Proč jeho zranění neodpovídají policejnímu scénáři? A proč je mrtvých těl, která se v nádrži našla, víc? Je to jen nešťastná souhra náhod, nebo úkladný vrah zneužívá toho, že na něj nikdo nevidí?
Kate si je jistá, že okolo rezervoáru Shadow Sands se toho děje víc, než se na první pohled zdá, obzvlášť když v okolí padne hustá mlha. Lidé už roky tiše mizí, a když se ztratí další mladá žena, Kate a její asistent Tristan mají podle indicií jen několik dní na to, aby ji zachránili před stejným osudem.

Britský autor Robert Bryndza si svojimi knihami podmanil čitateľov po celom svete. Jeho knihy sa tešia veľkej obľube, pričom s každou ďalšou knihou záujem o autorovu tvorbu narastá. Napriek tomu, že má autor na konte už niekoľko rôznych sérií, najväčší úspech autor zožal s detektívnou sériou, v ktorej vystupuje vyšetrovateľka Erika Fosterová. V roku 2019 sa na pultoch kníhkupectiev objavila kniha Kanibal z Nine Elms, ktorá je prvým dielom z novej detektívnej série, v ktorej vystupuje Kate Marshallová. Kniha, ktorá si ma dostala už od samotného začiatku.
Mlha nad Shadow Sands je v poradí druhá kniha z tejto série, ktorá vyšla pomerne nedávno, napriek tomu však žne jeden úspech za druhým. Už po vysokej latke, ktorú autor nastavil v Kanibalovi, som sa o to viac tešil na pokračovanie tejto série. A ako to už u Roberta Bryndzu býva zvykom, autor zas a znova nesklamal.

Kniha Mlha nad Shadow Sands začína v momente, keď Kate Marshallová, spolu so svojím synom, nájde počas plávania vo vodnej nádrži Shadow Sands telo mŕtveho mladíka, ktorý sa údajne utopil, napriek tomu, že bol výborný plavec. Samotnej Kate sa toto vysvetlenie smrti nezdá, a preto na prosby mladíkovej matky sa spolu s asistentom Tristanom rozhodnú na vlastnú päsť vyšetriť tento, na prvý pohľad jednoduchý, prípad. Jeho rozuzlenie je však naozaj zaujímavé.

Robert Bryndza je u mňa majster súčasnej anglickej detektívky. Jeho knihy v sebe nesú niekoľko čŕt klasickej detektívky, ako tomu je v prípade tvorby Agathy Christie, tie však autor prenáša do modernej doby, vďaka čomu tieto prvky naberajú úplne nový smer. Jeho knihy vďaka tomu výborne zachytávajú anglické prostredie, no zároveň má čitateľ popri čítaní knihy pocit, ako keby čítal Agathu Christie či Sira Arthura Conana Doyla v akomsi modernom prevedení. Jeho knihy sú tak svieže, dynamické, no stále do veľkej miery zamerané na logike, ktorá sa zo súčasných detektívok už akosi vytráca.

Mlha nad Shadow Sands je, podobne ako väčšina autorovej tvorby, kniha, ktorá je do značnej miery založená na napätí. Samotný príbeh má preto rýchly spád, kniha sa dobre číta, no čo je najdôležitejšie, autor si týmto udržiava čitateľovu pozornosť počas celého príbehu. Tým, že napätie miestami stupňuje a miestami ho uberá, tak v knihe vznikajú napínavé momenty, ktoré sa striedajú s tými pokojnejšími. Aj preto má kniha množstvo nečakaných zvratov, ktoré príbeh výrazne oživujú.

Pri autorovej tvorbe sú už čitatelia zvyknutí na to, že popri klasickom vyšetrovaní prípadu sa autor v knihe venuje aj osudom jednotlivých postáv. Preto má kniha viacero dejových línií, kde máme možnosť bližšie spoznať Kate, jej syna Jakea, alebo jej asistenta Tristana. A práve toto je kniha, kde sa viac dostáva do popredia samotný Tristan. Dozvedáme sa viac o jeho minulosti, súčasnosti, a prečo vlastne nie je tým, kým by skutočne chcel byť. Kniha sa preto miestami dotýka aj rôznych psychologických vôd, a čitateľa tak prinúti zamyslieť sa nad rôznymi otázkami týkajúcimi sa bežného života.

Veľmi príjemným plusom knihy je aj prostredie, v ktorom sa dej odohráva. Popri čítaní knihy sa tak čitateľ dokáže veľmi rýchlo preniesť do prostredia Británie, konkrétne do prímorského mestečka Ashdean. O to viac je však šokujúce to, že autor si samotné mesto a jeho okolie vymyslel. Inšpiráciou mu však bolo britské prostredie ako také a spôsob, akým autor prostredie vykreslil a dodal mu reálnosť, je naozaj dychberúce.

Typickým znakom Bryndzovej tvorby je jednoduchosť, ktorej sa autor stále drží. To sa odzrkadľuje na jednoduchom štýle písania, ktorý je však veľmi príjemný a čitateľovi tak okamžite sadne. Samotná kniha sa tak číta veľmi dobre a rýchlo, a preto je jej prečítanie otázkou niekoľkých hodín. Samotných opisov je v knihe pomerne dosť, sú však jednoduché, a preto tak čitateľa nezaťažujú zbytočnými informáciami.

Čo sa týka postáv, tie sú vykreslené výborne. Robert Bryndza vie naozaj kvalitne vykresliť svoje postavy a ani Mlha nad Shadow Sands nie je výnimkou. Samotné postavy pôsobia na čitateľa veľmi reálne, a preto sa popri čítaní určite niektorú obľúbite. Podobne ako ja hlavnú dvojicu – Kate a Tristana.

Mlha nad Shadow Sands je pravdepodobne najlepšia kniha do Roberta Bryndzu, ktorú som do dnešného dňa prečítal. Výborný príbeh, ktorý je doplnený o kvalitne vykreslené postavy a nesmierne zaujímavé prostredie, je presne to, čo chcete. V tejto knihe si Bryndza znova dvihol latku, a preto som veľmi zvedavý, čo autor ponúkne v tretej knihe z tejto série, ktorá by mala vyjsť v priebehu tohto roka. Mlhu nad Shadow Sands hodnotím 5/5.
Viac informácií o knihe sa dozviete kliknutím TU