Recenzia: Manželé odvedle (audiokniha) - Shari Lapena

AUTOR: Shari Lapena
NÁZOV: Manželé odvedle (The Couple Next Door)
VYDAVATEĽSTVO: Knižní klub
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 40 minút
INTERPRET: Martina Hudečková, Libor Hruška

NIKDY NEVÍTE, CO SE DĚJE NA OPAČNÉ STRANĚ ZDI.
Vaše sousedka nechce, abyste vzali své šestiměsíční dítě na slavnostní večeři. Nic osobního, ale rušilo by pláčem. Váš manžel prohlásí, že to nevadí. Bydlíme přece hned vedle. Zapneme dětskou chůvičku a každou půl hodinu ho přijdeme zkontrolovat. Vaše dcerka spala, když jste ji viděli naposledy. Teď stoupáte po schodech do svého mrtvolně tichého domu a vaše nejhorší noční můry se naplnily. Je pryč.
Nikdy předtím u vás nebyla policie. Teď prohlížejí celý váš dům a kdoví, co tam všechno najdou…

Shari Lapena je úspešná kanadská prozaička, ktorá má na konte niekoľko úspešných trilerov. Autorka debutovala v roku 2008 románom Things Go Flying, no najväčší úspech získala až s trilerom Manželé odvedle, ktorý vyšiel v priebehu roka 2016. Od tej doby sa jej spisovateľské konto rozšírilo o ďalšie tri úspešné trilery, a to Někdo cizí v domě, Nevítaný host a Jeden z nás. Samotné knihy si získavajú množstvo čitateľov po celom svete, vďaka čomu sa autorka stáva čoraz viac obľúbenou.
Manželé odvedle je prvá kniha tejto autorky, ktorá sa mi dostala do rúk. Na margo tejto autorky som počul samé chvály, a aj to bol jeden z dôvodov, prečo som chcel siahnuť po jej tvorbe. Napriek tomu, že knihu Manželé odvedle registrujem už od doby, keď vyšla, dostala sa ku mne až tento rok v podobe audioknihy. A musím povedať, že kniha bola veľmi príjemným prekvapením, napriek tomu, že mala aj isté nedostatky.

V knihe Manželé odvedle Shari Lapena rozohráva príbeh manželského páru, ktorý v jeden večer odíde na slávnostnú večeru k susedom. Svoje čerstvo narodené dieťa nechajú doma, pretože na večeri nie je žiadané. Predsa, kto by chcel večerať, keby vedľa neho plakalo dieťa? Preto sa teda rozhodnú nechať svoje bábätko doma s tým, že si so sebou vezmú detskú vysielačku a budú pravidelne dieťa kontrolovať. Lenže čo sa stane, keď po večeri nájdu prázdnu postieľku? Ako sa to mohlo stať, keď ešte pred chvíľou ju skontrolovali a dieťa v nej bolo? S príchodom polície sa roztočí sled udalostí, ktorý odhalí aj tie najtemnejšie zákutia života manželov, ale aj ich susedov.

Na debutový triler Shari Lapeny som sa neskutočne tešil. Keďže na autorkinu tvorbu som počúval len samé chvály, o to viac som bol zvedavý, do akej miery je to pravda. A s vypočutím audioknihy môžem skonštatovať, že ide o veľmi kvalitný triler, ktorý síce v sebe nesie isté nedostatky, napriek tomu sa oplatí po ňom siahnuť.

Manželé odvedle je príbeh, ktorý začína veľmi sľubne. Autorka celý dej zasadila do prostredia, kde už od samotného počiatku cítiť ponurú atmosféru. Stretávame sa s manželským párom, ktorý sa vydáva na večeru, pričom svoje niekoľkomesačné dieťa nechajú doma. A práve s ich príchodom z večere a zistením, že dieťa nie je v postieľke, sa tak rozbehne kolotoč rôznych udalostí, ktoré autorka podporuje ešte dávkou napätia, a preto je kniha veľmi pútavým čítaním, ktoré si vás získa už od prvých strán a bude si vašu pozornosť držať až po samotný koniec. Je to príbeh, ktorému dominuje napätie, no zároveň sa autorka nebojí experimentovať ani s inými prvkami, vďaka čomu je príbeh nabitý na emócie.

Ja osobne neviem, či je to celkovo problém u autorov, ktorí začínajú s písaním trilerov, ale podobne ako pri knihách Anatomie skandálu a Fáma, aj v tejto knihe Shari Lapena nezvláda ukočírovať celý príbeh, a preto sa miestami stáva predvídateľný. Čitateľ tak miestami prichádza o moment prekvapenia, čo príbehu tak trocha uškodilo. Na strane druhej však autorka pred koncom knihy preberá velenie do svojich rúk, a podarilo sa jej tak zachrániť aspoň samotný koniec knihy, ktorý je ako-tak šokujúci.

Triler Manželé odvedle je typický aj tým, že v ňom autorka rozoberá veľmi veľa tém, ktoré sú však, prekvapivo, spracované naozaj kvalitne. Hoci primárnymi témami tejto knihy sú manželský vzťah a rodičovstvo, autorka v priebehu deja rozoberá aj množstvo iných tém, ako sú susedské vzťahy, vzťahy s rodičmi, bohatstvo, materializmus alebo únos. Tieto témy autorka spracovala veľmi dôveryhodne, a preto popri čítaní či počúvaní knihy čitateľ dokáže uveriť tomu, že takto by sa to mohlo naozaj odohrať.

V tejto knihe sú naozaj veľmi výrazné vzťahy. Vzťahy medzi manželmi, susedské vzťahy, vzťahy s rodičmi a kopec ďalších. Autorka hlavnú zápletku knihy vyskladala práve na vzťahoch, a preto ako sa čitateľ postupne v deji posúva, tak sa mu aj odkrývajú jednotlivé charaktery postáv. Na jednej strane vidíme manželský pár, Marco a Anne, ktorý na prvý pohľad vyzerá byť ako každý iný šťastný pár, na strane druhej tu máme Anniných rodičov, ktorí už od samotného začiatku boli proti tomuto vzťahu, a nakoniec tu máme susedský pár, ktorý už od samotného počiatku čosi tají. Samotné postavy v knihe sú vykreslené veľmi dobre a na čitateľa tak pôsobia reálne.

Kniha je napísaná veľmi jednoducho. Dominujú jej jednoduché súvetia, čo niekomu môže vyhovovať a niekomu zasa nie. Napriek tomu však Shari Lapena vytvorila dynamický príbeh, ktorý veľmi rýchlo plynie. Samotná kniha je ukrátená o rôzne opisy prostredia, ale viac sa autorka zameriava na pocity jednotlivých postáv, ktoré však mohli byť spracované ešte o čosi lepšie. Odhliadnuc od toho je to však veľmi dobrý triler, ktorý je priam stvorený na oddychové čítanie.

Na audio interpretácii príbehu sa tentokrát podieľala dvojica Martina Hudečková a Libor Hruška. Obaja interpreti odviedli kus kvalitnej práce, napriek tomu ma v tejto knihe omnoho viac zaujala interpretácia, za ktorou stála Martina Hudečková. Samotné audioknižné spracovanie je doplnené aj o melódie medzi jednotlivými kapitolami a o rôzne zvukové efekty, ktoré len podtrhli tajomnú a ponurú atmosféru príbehu.

Po vypočutí tohto príbehu hodnotím knihu Shari Lapeny ako jemný nadpriemer, aj to najmä vďaka audioknižnému spracovaniu. Samotná téma príbehu bola naozaj veľmi zaujímavá, jej uchopenie miestami krívalo, ale vďaka jednoduchému štýlu písania a skvelej interpretácii príbehu sa oplatí siahnuť po knihe, ideálne vo forme audioknihy. Audioknihu Manželé odvedle hodnotím 4/5.