Recenzia: Kde zpívají raci (audiokniha) - Delia Owens

januára 28, 2021

AUTOR: Delia Owens
NÁZOV: Kde zpívají raci (Where the Crawdads Sing)
VYDAVATEĽSTVO: Jota
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 13 hodín 47 minút
INTERPRET: Jana Štvrtecká

O Kyi Clarkové kolují v poklidném městečku Barkley Cove na pobřeží Severní Karolíny fámy jako o vlčím dítěti, „holce z bažiny“. Poté, co ji jednoho srpnového rána opustí matka, odejdou postupně i starší sourozenci, a nakonec se po mnoha propitých nocích nevrátí ani otec, zůstává Kya úplně sama. I když ne tak docela…
Kya je inteligentní a citlivá dívka. Žije v souladu s přírodou, odkázaná sama na sebe v bažině, které říká domov. Pozoruje volavky, sbírá mušle a loví ryby. Jejími nejlepšími kamarády jsou rackové a chlapec Tate, který stejně jako Kya miluje přírodu a vše, co z ní vyzařuje. Naučí mladou dívku číst a stanou se z nich nerozluční přátelé. I v jejím životě přichází chvíle, kdy zatouží po blízkosti jiných lidí, dotecích a lásce. Jenže jednoho dne Tate odejde a Kya, již mladá žena, zůstane opět sama. Její divoká krása okouzlí mladého muže z města, Chase Andrewse, a před Kyou se otevírá úplně nový život. Když je třináctého října 1969 Chaseho tělo nalezeno v močálu bez známek života, obyvatelé města začnou z jeho vraždy podezírat právě holku z bažiny, Kyu Clarkovou. Jenže močál ví o smrti všechno, ví, že smrt nemusí být vždy tragédie.
Román Kde zpívají raci je překrásnou ódou na přírodu, je příběhem opuštěné dospívající dívky, která se učí důvěřovat lidem, a je také líčením záhadné vraždy s překvapivým koncem. Delia Owensová nám připomíná, že dětství nás všechny poznamená na celý život a že my všichni podléháme úžasným tajemstvím přírody.

Delia Owens je americká autorka a zoologička, ktorá v roku 2018 debutovala knihou Kde zpívají raci. Románom, ktorý sa v priebehu roka 2019 stal celosvetovým hitom. Dva roky po sebe sa kniha stala The New York Times bestsellerom, je najlepšie hodnotenou knihou na Goodreads za rok 2019, bola najpredávanejšou knihou na Amazone, pričom momentálne sa pracuje na filmovom spracovaní tohto príbehu. Tieto, ale aj množstvo ďalších ocenení dokazujú to, že kniha je medzi čitateľmi naozaj veľmi obľúbená. Preto si čitateľ môže položiť otázku, či táto kniha aj napriek tomu naozaj stojí za to. Aká je však odpoveď?
Musím sa priznať, že táto kniha ma dosť obchádzala. Napriek tomu, že som evidoval jej existenciu, dokonca aj v momente, keď sa kniha dočkala slovenského prekladu a začala tak útočiť na sociálne siete, akosi som nemal potrebu po nej siahnuť. Do veľkej miery tomu bolo určite aj preto, že je kniha masovo pretláčaná, čo je zároveň aj jeden z dôvodov, prečo po knihe nesiahnem, prípadne sa do jej čítania pustím s miernym odstupom, keď celý ošiaľ vyprchá. A s príchodom audioknihy, o ktorú sa postaralo české vydavateľstvo Jota, tak akosi kniha odišla do úzadia, a preto som si povedal, že je výborný čas pustiť sa do jej čítania. A musím uznať, že táto kniha je pre mňa najväčším prekvapením za posledné roky.

Hlavnou postavou románu Kde zpívají raci je malá Kya, ktorá vyrastá v početnej rodine v močiari. Všetko sa však zmení v jeden deň, keď rodinu opustí matka, a následne aj jej súrodenci. Nakoniec Kya zostáva doma s jej otcom, ktorý je závislý na alkohole. Kya nažíva s prírodou, nechodí do školy, napriek tomu spoznáva Tatea, s ktorým sa spriatelí. Ako však Kya postupne dospieva, začína túžiť po niečom väčšom, ako je len kamarátstvo. Chce ľúbiť, chce si nájsť lásku. Nakoniec spoznáva Chasea, ktorý jej ukáže život z úplne inej strany. Lenže čo sa stane, keď jedného dňa je jeho telo nájdené v močiari bez známok života? Stojí za jeho smrťou Kya? Aspoň to si myslí polícia. Ak to však nebola ona, tak potom kto?

Kde zpívají raci je kniha, ktorá začína pozvoľna. Autorka čitateľa zoznamuje s prostredím, v ktorom sa dej odohráva a postupne nám skrz Kyu predstavuje aj jednotlivých členov rodiny. Aj vďaka tomu sa čitateľ už od samotného začiatku dostáva do problematiky tejto rodiny, spoznáva jej minulosť a zisťuje tak, prečo vlastne jednotliví členovia rodiny postupne odchádzajú. To všetko je sledované skrz pohľad malého dievčaťa, ktoré spočiatku nechápe, prečo jej matka a súrodenci odchádzajú, tajne dúfa v ich návrat, no ako plynie čas, učí sa žiť na vlastnú päsť. Aj vďaka tomu čitateľ sleduje to, ako sa Kya učí chytať ryby, aby si následne zarobila nejaké peniaze, a ako postupne nadväzuje rôzne kontakty s ľuďmi žijúcimi v okolí močiara. To celé je poprepletané rozmanitými opismi prostredia, vďaka ktorým si čitateľ vie veľmi živo predstaviť prostredie, v ktorom sa dej odohráva.

Veľmi výrazným znakom tejto knihy je to, že je značne psychologická. V priebehu celej knihy čitateľ sleduje dievča, ktoré je možno naivné a plaché, na strane druhej si zasa veľmi váži všetko, čo má. V momente, ako močiar opúšťa aj jej otec, Kya preberá do rúk kontrolu nad svojím životom a čitateľ tak s pribúdajúcimi stranami má možnosť vidieť, ako sa Kya postupne mení na ženu. Ženu, ktorá je do veľmi veľkej miery poznačená svojím životom, ktorá nevie čítať ani písať, avšak sa výborne vyzná vo všetkých živočíchoch a rastlinách, ktoré sa v močiari nachádzajú. Postupne zažíva prvé radosti a strasti, ktoré prichádzajú s pubertou, až sa z nej nakoniec stáva žena, ktorá si vystačí aj sama.

V samotnej knihe sa striedajú dve dejové línie. Tá prvá sleduje Kyu v priebehu rokov, tá druhá zasa vyšetrovateľov, ktorí riešia prípad smrti Chasea. Tieto dve dejové línie sa v príbehu prelínajú, až sa kdesi pred koncom knihy spoja do jednej línie. Kniha vďaka tomu obsahuje aj prvky detektívky, ktoré autorka zakomponovala do príbehu veľmi dobre a prostredníctvom viacerých pohľadov si tak vie čitateľ spraviť obraz o tom, ako obyvatelia mestečka vnímajú Kyu. Postupom času sa tak odkrýva množstvo informácii o členoch rodiny, ako je napríklad ich osud po odchode z domova, no zároveň aj ďalšie informácie.

V tejto knihe sa autorka venuje aj množstvu ďalších tém, ktoré príbeh veľmi pekne dokresľujú, robia ho o to viac dôveryhodným a pomáhajú tak autorke vykresliť danú dobu. Príkladom sú témy ako rasové predsudky, láska, rozchod, smútok, odpustenie, smrť či pochopenie. Témy, ktoré sa na prvý pohľad môžu javiť ako nepodstatné, ale sú dôležitou súčasťou príbehu.

Kde zpívají raci je kniha napísaná nesmierne pútavým štýlom jazyka. Autorkin poetický štýl písania si vás okamžite podmaní a bude si vás držať po dobu celého príbehu. Vďaka rôznym opisom prostredia, postáv a ich myšlienok tak dej plynie o čosi pomalšie, ale to vôbec nevadí. A práve preto si tak čitateľ dokáže o to viac užiť každú situáciu a každý okamih v deji.

Veľmi príjemným plusom tejto knihy sú aj postavy, ktoré sú vykreslené výborne. Každá jedna z nich je iná v rámci svojho správania a zmýšľania, a to je dôvod, prečo na čitateľa pôsobia reálnym dojmom. Čitateľ si medzi nimi nájde jednak postavy, ktoré si zamiluje okamžite, no zároveň aj postavy, ktoré mu počas celej knihy nesadnú. V mojom prípade to bola práve postava Chasea a jeho matky, ktorí si ma vôbec nezískali.

Audioknihu nahovorila Jana Štvrtecká, ktorej hlas a celkový prednes príbehu mi sadol okamžite. Jej interpretáciu príbehu som si naozaj veľmi užil a myslím si, že interpretka odviedla skvelú prácu. Pridanou hodnotou audioknihy sú aj melódie medzi jednotlivými kapitolami, ktoré sa k príbehu veľmi dobre hodia.

Kde zpívají raci je u mňa jedno z najväčších prekvapení posledných rokov. Veľmi silný a emotívny príbeh, v ktorom autorka rozpráva príbeh dievčaťa, ktoré aj vďaka nepriazni osudu zobrala svoj život do vlastných rúk, s cieľom prežiť. Výborný príbeh, skvelo zvolené témy, podmanivé opisy prostredia a skvelé audio spracovanie. Audioknihu Kde zpívají raci hodnotím 5/5.