Recenzia: Fáma (audiokniha) - Lesley Kara

januára 06, 2021

AUTOR: Lesley Kara
NÁZOV: Fáma (Rumour)
VYDAVATEĽSTVO: Euromedia Group
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 10 hodín 26 minút
INTERPRET: Jana Stryková, Milena Steinmasslová

Svobodná matka Joanna se z Londýna přestěhovala do přímořského městečka, kde chce začít nanovo. Aby se lépe seznámila s místními, rozhodne se přihlásit do čtenářského kroužku. A právě tady bez nějakého rozmyslu vypustí, co se doslechla: že prý zde žije žena, která v dětství zabila malého chlapce. Pro ospalé městečko je to velké sousto a jeho obyvatelé začnou okamžitě spekulovat, o koho se jedná. A brzy se také začnou navzájem obviňovat…

Trilery sú v jedným z najobľúbenejších knižných žánrov. V poslednej dobe ich vychádza naozaj veľmi veľa, vďaka čomu sa na pultoch kníhkupectiev objavuje čoraz viac nových mien. Príkladom je aj anglická spisovateľka Lesley Kara, ktorá debutovala v roku 2019 krimi trilerom Fáma a v priebehu minulého roka sa na pulty kníhkupectiev dostala jej ďalšia kniha Kdo o tom ví?
Obe autorkine knihy v dobe vydania obleteli sociálne siete a aj to bol jeden z dôvodov, prečo som si chcel aspoň jednu z jej kníh prečítať. Aj preto som sa nakoniec dostal k audio spracovaniu jej debutu, od ktorého som mal značné očakávania, z ktorých niektoré sa naplnili a pri iných som zostal tak trocha sklamaný.

Príbeh knihy Fáma sa odohráva v prímorskom mestečku, do ktorého sa nasťahuje slobodná matka Joanna, s cieľom začať nový život. Keďže sa chce bližšie zoznámiť s tamojšími obyvateľmi, rozhodne sa prihlásiť do čitateľského krúžku. A práve tam vypustí fámu, že v tomto meste žije žena, ktorá pred desiatkami rokov ako malé dieťa zabila chlapca. Aj vďaka tomu obyvatelia mesta začnú špekulovať o tom, kto by to vlastne mohol byť. Joanna si však neuvedomila, že touto fámou rozpútala nebezpečnú hru, ktorá neskončí dobre.

Lesley Kara je autorka, ktorej kniha Fáma stojí za povšimnutie. Ide o triler, ktorý si vás svojou originalitou získa už od jeho začiatku. Autorka si pre tento príbeh vybrala tému, ktorá v rámci tohto žánru nie je otrepaná, a preto sa tak čitateľovi dostáva do rúk príbeh, ktorý ho pohltí, podobne ako mňa. Keďže ide o triler, autorka v príbehu výrazne pracuje s napätím, ktoré v príbehu strieda, vďaka čomu kniha vyvoláva v čitateľovi tú správnu atmosféru.
Problém knihy je tu však iný. Podobne ako pri knihe Anatomie skandálu, aj v prípade Fámy je kniha od určitého momentu veľmi rýchlo predvídateľná, vďaka čomu tak čitateľ prichádza o množstvo šokujúcich momentov. V tomto prípade je naozaj ťažké povedať, či autorka samotná nezvládla udržať príbeh pod rúškom tajomstva, alebo to celé závisí len od toho, koľko trilerov máte načítaných. Každopádne, na konci knihy si autorka napravila renomé a príbeh tak bol znova napínavý a šokujúci.

Veľmi príjemný je tu spôsob, akým autorka vykreslila prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva. Keďže príbeh knihy Fáma sa odohráva v prímorskom mestečku, je to zo samotného príbehu naozaj cítiť. Atmosféra prostredia na čitateľa priam dýcha a aj vďaka menším prvkom, ako je napríklad čitateľský krúžok, sa tak podarilo autorke vytvoriť typické prostredie malého mesta, ktoré na čitateľa pôsobí reálnym dojmom.

Fáma je kniha, v ktorej sa autorka venuje viacerým témam. Téma vraždy, pomsty, rodičovstva, šikany či materinskej lásky je len zlomok z toho, čo tento príbeh ponúka. Autorka samotné témy vykreslila veľmi dobre, vďaka čomu pôsobia na čitateľa reálne. Samotné témy príbeh dotvárajú a robia ho originálnym.

Jednoducho, no zároveň pútavo napísaný triler. Presne takáto je kniha Fáma. Autorka v knihe využíva opisy, ktoré nie sú zložité a prostredníctvom ktorých sa tak čitateľovi dostáva svieži a dynamický príbeh, ktorý plynie naozaj rýchlo. Opisov v knihe nie je veľmi veľa, napriek tomu však výborne plnia svoju funkciu.

Samotné postavy sú vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa počas príbehu pôsobia reálne a to je najdôležitejšie. Svojimi pozitívnymi, no zároveň aj negatívnymi, vlastnosťami pôsobia o to viac ľudskejšie, a preto sa s nimi dokáže čitateľ veľmi rýchlo zžiť. Mňa osobne v príbehu zaujala najviac hlavná postava Joanna, spolu s matkou zavraždeného chlapca.

Z hľadiska audio spracovania príbehu môžem povedať, že som spokojný. V prípade tejto audioknihy vystupujú až dve interpretky, a to Jana Stryková a Milena Steinmasslová. Obe interpretky odviedli úžasnú prácu pri nahovorení príbehu a podobne tomu bolo aj v so zvučkami a melódiami, ktoré príbehu dodali tú správnu atmosféru.

Fáma je kniha, ktorá ma v mnohom prekvapila, no v jednej veci zasa sklamala. Samotná kniha ponúka čitateľovi výborne spracovaný príbeh, ktorý sa odohráva na veľmi zaujímavom mieste a v ktorom vystupujú zaujímavé postavy. Zarazila ma však predvídateľnosť príbehu, ktorú však autorka zachránila na konci knihy. Audio spracovanie je v tomto prípade výborné a príbehu dodalo tú správnu atmosféru. Audioknihu Fáma hodnotím 4/5.