Recenzia: Hadí zámok - Lina Franková

decembra 18, 2020

AUTOR: Lina Franková
NÁZOV: Hadí zámok
VYDAVATEĽSTVO: Maxim
POČET STRÁN: 264

"Zmija zvlieka kožu, ale srdce ostáva. Aké je srdce novodobého grófa?"
Predstavte si, že sa stanete v 21. storočí dedičkou nevídanej, bizarnej a absolútne nesúčasnej nehnuteľnosti. Spolu s neogotickým zámkom však ako bonus získate nepríjemnú spoločnosť svojho príbuzného.
Kritička umenia Bea Abramová sa napriek všetkým negatívam rozhodne dedičstvo prijať a presťahovať sa s rodinou na neopakovateľné miesto dýchajúce históriou a noblesou. Čoskoro však zisťuje, že hady, ktoré sú hlavným symbolom rodu von Barevanson, tu ožívajú i v ľuďoch a nebezpečenstvo číha doslova na každom kroku.
Čo sa stane, keď sa zlo prederie na povrch? A čo ak má temný zámok moc prebúdzať vo svojich obyvateľoch len to najhoršie?
Vášeň, nebezpečenstvo, tajomstvá, láska, bizarný okázalý luxus a všadeprítomný strach sú živnou pôdou tohto skvelého neogotického románu. Rod von Barevanson vám viac nedá spávať...

Neogotický román je žáner románu, ktorý je v našich končinách netypický. Na slovenskom knižnom trhu nájdete naozaj málo kníh tohto žánru. Aj vďaka tomu sociálnymi sieťami o to viac zarezonovalo vydanie knihy Hadí zámok, ktorého autorkou je Lina Franková.
Lina Franková je slovenská spisovateľka, ktorá má na konte dva romány a dve kuchárske knihy. Jej debut, román Maj pekný deň, sa venuje téme LGBT, ktorá je v súčasnej literatúre veľmi žiadaná a vďaka ktorej bola kniha medzi čitateľmi úspešná. Tento rok sa na pulty kníhkupectiev dostal autorkin druhý román, ktorý nesie názov Hadí zámok a ktorý čitateľovi sľubuje, že sa mu do rúk dostane príbeh o rode von Barevanson, vďaka ktorému nebude môcť zaspať. Lenže je tomu skutočne tak?

Hlavnou postavou knihy Hadí zámok je kritička umenia Bea, ktorá sa dozvedá, že zdedila zámok. Lenže nie je jedinou, ktorá ho zdedila. Ani to ju však neodradí od toho, aby sa spolu so svojou rodinou presťahovala do zámku. Tam spoznáva svojho príbuzného, ktorý už od prvého momentu dáva jasne najavo, že nie sú v dome vítaní. S ich postupným spolunažívaním sa začnú odhaľovať skutočné charaktery jednotlivých postáv, pričom čitateľ rýchlo pochopí, že hady v erbe postupne ožívajú aj v ľuďoch. Akú dohru bude mať toto spolunažívanie?

Lina Franková napísala knihu, s akou ste sa určite ešte nestretli. Jej Hadí zámok je čítanie, ktoré je pre náš trh netypické, no o to viac zaujímavé a hodnotné. Hadí zámok je kniha, ktorá má jednu obrovskú výhodu, a to tú, že vám ukáže to, ako dedičstvo, nenávisť a láska dokážu meniť charaktery ľudí.
Samotná kniha je pútavá už od začiatku. Do deja sa dostanete veľmi rýchlo, no spočiatku si pravdepodobne budete musieť zvyknúť na autorkin štýl písania, ktorý je tak trocha iný ako u väčšiny kníh. Keď si však naň zvyknete, samotný príbeh si vás okamžite získa a jeho čítanie si užijete. Autorka v deji výrazne pracuje s napätím, ktoré v príbehu strieda, vďaka čomu v knihe dochádza k striedaniu napínavých častí s tými voľnejšími, a preto tak autorka častokrát prekvapí čitateľa rôznymi nečakanými situáciami a obratmi v deji.

Toto je presne ten typ knihy, ktorá sa nezameriava len na príbeh jednej postavy, ale autorka sa snaží čitateľovi priblížiť osudy snáď všetkých postáv, ktoré vystupujú v knihe. Táto myšlienka znie veľmi dobre, problém tu bol však tom, že tých pohľadov sa v knihe striedalo naozaj dosť, až hrozí to, že sa čitateľ začne v deji miestami strácať. V tomto prípade vám odporúčam dávať si naozaj veľký pozor pri čítaní. Odhliadnuc od toho je však veľmi zaujímavé sledovať to, ako každá postava prežíva vlastný príbeh, ktorý je súčasťou jedného veľkého príbehu.

Hadí zámok je zaujímavou knihou v tom, že sa v nej autorka venuje nie až tak popularizovanej téme, a to vzťahu medzi dvoma ľuďmi, u ktorých je značný vekový rozdiel, no zároveň sú aj rodinou. Táto téma ma v príbehu veľmi milo prekvapila a musím uznať, že výrazným spôsobom oživila samotný príbeh. Okrem toho sa však autorka venuje aj témam ako rozdielne sociálne postavenie postáv, materializmus či nenávisť. Autorka tieto témy veľmi dobre spracováva v príbehu a aj preto samotný príbeh pôsobí na čitateľa dôveryhodne.

Problém tejto knihy nevidím v dejovej stránke, skôr v spracovaní. Veľmi výraznou slabinou knihy sú opisy prostredia, ktorých nie je v knihe až tak veľa. Keďže ide o neogotický román, o to viac by som v príbehu uvítal čo najviac opisov zámku a jeho okolitého prostredia, ktoré by následne čitateľovi pomohli sa o čosi lepšie dostať do príbehu a zvýraznili by tak, že sa naozaj jedná o neogotický príbeh. Odhliadnuc od toho však autorka píše poetickejším štýlom, ktorý v súčasnosti nie je typický, no o to viac sa k tejto knihe hodí. Autorka sa vyhráva so slovami, vymýšľa rôzne metafory a prirovnania, ktoré dodávajú príbehu umeleckosť a vďaka ktorým nechcete knihu pustiť z rúk.

Ďalší problém sú nedostatočne vykreslené postavy. V príbehu sa vyskytuje pomerne slušné množstvo postáv, dobre vykreslené sú asi tak len dve postavy, a to Mary a Vendelín. Samotné postavy pôsobia väčšinu príbehu plocho a jednotvárne, čo je naozaj škoda, pretože v momente, keď sa ich povaha začne meniť, postavy naberajú reálnejšie kontúry a zároveň začnú pôsobiť dôveryhodným dojmom.
Keď už sme pri postavách, zároveň by som sa vrátil aj ku vzťahu, ktorý autorka v knihe popisuje. Ide o vzťah medzi dvoma ľuďmi, ktorí sú vekovo dosť odlišní a zároveň sú si rodinou. Autorka túto lásku nepopisuje ako búrlivú a vášnivú, ale ako etickú, vďaka čomu výborne poukazuje na to, aké vzťahy boli v dobe grófov a bez ohľadu na to, aké je storočie, história a tradície sa na postavách podpísali. V prípade tohto vzťahu by som taktiež uvítal lepšie vyobrazenie pocitov jednotlivých postáv, pretože autorka im v knihe nevenuje až takú pozornosť.

Dá vám rod von Barevanson možnosť zaspať? Pravdepodobne áno. Napriek tomu si však myslím, že Lina Franková touto knihou odštartovala v slovenskej literatúre čosi, čo o niekoľko rokov môže zaujať masy čitateľov. Veľmi zaujímavý príbeh, ktorý je doplnený o množstvo skvelo spracovaných tém. Nedostatky knihy vidím len v absencií opisov prostredia a slabšie vykreslených postavách a vzťahoch medzi nimi, ktoré sa však v ďalších knihách dajú rýchlo napraviť. Neviem, či autorka plánuje napísať pokračovanie tohto príbehu, prípadne podobne orientovaný príbeh, každopádne verím v to, že autorka plánuje pokračovať v písaní takýchto kníh. Pretože majú potenciál. Knihu Hadí zámok hodnotím 3/5.

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz.