Recenzia: Ať zemře - Sarah Pinborough

NÁZOV: Ať zemře (Dead to Her)
VYDAVATEĽSTVO: Metafora (HarperCollinsPublishers)
ROK VYDANIA: 2020 (2020)
POČET STRÁN: 392
PREKLAD: Hana Sichingerová

Být ta druhá může být vražedné.
Říká se „jednou záletník, vždycky záletník“. Marcie Maddoxová tvrdě pracovala, aby se dostala tam, kde je teď. Po aféře, která proběhla před několika lety, vede úplně jiný život, ale její nový svět – svět venkovských klubů, jacht a okázalých domů v Savannah v Georgii – není jednoduché udržovat bez ohledu na to, jak moc se snaží. Stejně tak jako není snadné udržet si manžela Jasona, který jí k tomu všemu otevřel dveře.
Když se Jasonův šéf vrátí z návštěvy Londýna s novou manželkou, mladá paní Radfordová není vyloženě suvenýr, který si ostatní představovali. Keisha je sexy, neskutečně nádherná a černoška… a rychle převezme Marciino místo krásné druhé manželky. A ve chvíli, kdy Marcie zahlédne nezaměnitelné jiskření mezi Keishou a Jasonem, je načase začít jednat.
Pomsta se prý nejlépe podává zastudena, ale během rozpáleného léta se v Savannah krev vaří tak, že by snadno mohla někoho smrtelně spálit.

Sarah Pinborough je úspešná britská spisovateľka, ktorá má na konte viac než dvadsať kníh. Je veľmi výraznou autorkou v žánri trileru a jej knihy sa tešia po svete veľkému úspechu. V našich končinách autorka vyvolala ošiaľ knihou Ví o tobě, ktorej spracovanie a záver prekvapil nie jedného čitateľa. Po úspechu knihy Ví o tobě vydavateľstvo Metafora vydalo ďalšie dve autorkine knihy. Tiché lži, ktoré pojednávajú o vzťahu matky a dcéry a na sklonku jesene tohto roka triler Ať zemře
S tvorbou Sarah Pinborough mám veľmi dobrý vzťah. Mne osobne autorkina tvorba učarovala už v momente, keď som si prečítal jej knihu Ví o tobě. Dostala ma jednak po dejovej stránke, no taktiež aj svojím spracovaním, ktoré je naozaj kvalitné. Podobne tomu bolo maj v prípade knihy Tiché lži, v ktorej autorka znova ukázala, že je majsterkou v tom, čo robí. Keď som siahol po knihe Ať zemře, očakával som znova silný príbeh, ktorý ma dostane. Nemôžem však povedať, že ma kniha dostala tak, ako tomu bolo v prípade predošlých dvoch kníh, napriek tomu som však spokojný.

V najnovšom trileri Sarah Pinborough sa do popredia dostáva moc a peniaze. V príbehu sledujeme dvojicu hlavných postáv. Prvou je Marcie – žena, ktorá si prežila nie zrovna najkrajšiu minulosť, no vďaka svadbe s Jasonom sa jej odkryl svet bohatých ľudí. Tou druhou je Keisha – mladá a nesmierne krásna žena, ktorá sa veľmi nenápadne dostala do Jasonovej pozornosti. Ak si chce Marcie Jasona ustrážiť, bude musieť konať. A to čo najskôr.

Sarah Pinborough znova napísala príbeh, ktorý si získa čitateľovu pozornosť už od samotného začiatku. Kniha začína pozvoľna, kde sledujeme hlavné postavy a vzťahy medzi nimi. Do popredia sa čitateľovi dostáva svet plný bohatých a vplyvných ľudí, ktorí v krajine čosi znamenajú. Vlastnia úspešné firmy a sú členmi rôznych klubov. Autorka sa tuná spočiatku veľmi venuje práve tejto téme, no zároveň to prelína s minulosťami jednotlivých postáv. Čitateľ tak vidí to, že nie každá z postáv sa do takéhoto sveta narodila a aby sa doň mohla začleniť, musela pre to veľa spraviť. Následne sa dej prehupne do každodenného života postáv, ktorý postupne naberá na napätí, až vyvrcholí do pokusu o vraždu. V tomto momente príbeh naberá rýchly spád a samotné čítanie je naozaj veľmi návykové.

Pre knihy Sarah Pinborough je typické to, že sú vždy vyrozprávané z pohľadu viacerých postáv. V tejto knihe však autorka spravila výnimku. Celá je vyrozprávaná v tretej osobe, no zároveň tu sledujeme dve dejové línie, ktoré sa bezprostredne dotýkajú jedna druhej. Dejová línia sledujúca Marcie a dejová línia sledujúca Keishu. Ide o postavy, ktoré sú spočiatku proti sebe, div si neskočia do vlasov, no zrazu sa v príbehu stane čosi, vďaka čomu sa ich vzťahy rapídne zmenia. Aj vďaka tomu autorka v knihe načrtáva hneď niekoľko tém. Výraznou témou je tuná LGBT, nevera, zlatokopectvo, materializmus či silný kariérny rast. Autorka tieto témy spracováva detailne a dôveryhodne, a preto čitateľ nemá popri čítaní knihy pocit, aby bol samotný dej príliš fiktívny.

Keďže ide o triler, autorka tuná veľmi výrazne pracuje s napätím, ktoré počas deja stupňuje a uberá. Aj vďaka tomu je v knihe hneď niekoľko napínavých momentov, no tie už však nie sú tak napínavé či dychberúce, ako je tomu pri predošlých knihách. Samozrejme, moment prekvapenia kniha v sebe obsahuje stále, no už nie je tak výrazný, ako tomu bolo napríklad u Ví o tobě. Dalo sa to však čakať, keďže si autorka v predošlých knihách nastavila vysokú latku, ktorú je ťažké prekonať.

Napriek tomu, že má kniha skoro 400 strán, ide o veľmi rýchle a pútavé čítanie, ktoré nebudete vedieť pustiť z rúk. Zároveň je to však kniha, ktorú si v pokoji môžete zobrať na oddychové čítanie, pretože to je aj jej cieľom. Zažiť pri nej trocha napätia, no zároveň aj zrelaxovať pri nej. Opisov prostredia v knihe nie je veľa, no prevládajú tu najmä opisy postáv, ich vnútorných myšlienok, pocitov, no zároveň aj ich správanie.

Sarah Pinborough vie výborne vykresliť charaktery postáv a podobne je tomu aj v prípade knihy Ať zemře. Samotné postavy pôsobia na čitateľa reálne, a preto popri čítaní knihy nebudete mať pocit, aby boli ploché či umelé. Mňa osobne najviac zaujala postava Marcie. Na prvý pohľad sa jedná o nenápadnú postavu, no čím ďalej čítate knihu, tým viac sa vám poodhaľuje jej charakter, ktorý je naozaj zaujímavý.

Ať zemře je kniha, ktorá mi príde spomedzi posledných troch autorkiných kníh najslabšia, no napriek tomu je to jedna zo silných kníh žánru triler. Má svižný a rýchly dej, číta sa veľmi ľahko a vystupujú v nej postavy, ktoré sú výborne vykreslené. Ak ste však čítali predošlé autorkine knihy, tak vám v príbehu možno budú chýbať o čosi väčšie zvraty v deji, či prekvapivejšie rozuzlenia. Napriek tomu si však myslím, že Sarah Pinborough je silné meno v rámci tohto žánru a knihe dávam hodnotenie 4/5.
Ďalšie informácie o knihe sa dozviete TU