Recenzia: Unesená - Lucia Sasková

novembra 23, 2020

AUTOR: Lucia Sasková
NÁZOV: Unesená
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
POČET STRÁN: 272

Po tragickej smrti rodičov čaká hlavnú hrdinku život, na aký nebola pripravená. Trápia ju vážne finančné problémy, a tak žije od výplaty k výplate a okrem práce nikam nechodí. Hoci nikoho nehľadala, úplnou náhodou jej do života vstúpi príťažlivý muž, ktorý na rozdiel od nej nemá núdzu o peniaze. Zdá sa jej však až príliš dokonalý a najmä príliš záhadný, aby s ním riskovala hlbší vzťah. Čím dlhšie sa s ním stretáva, tým viac znepokojivých otázok si kladie: Prečo sa s ňou Dávid neukazuje na verejnosti? Kde sa skrýva, keď sa neozýva niekoľko týždňov? A prečo o svojej práci zaryto mlčí? Naozaj je to len pre jej dobro, alebo je z tým niečo viac?
Hlavná hrdinka sa proti svojej vôli postupne ocitá vo svete, v ktorom ide o peniaze a o život – o nič viac, o nič menej. Odrazu nič nie je, ako sa zdá, nikto nie je tým, za koho sa vydáva, a ona sa musí rozhodnúť, na ktorej strane bude stáť.

Lucia Sasková je jednou z najúspešnejších slovenských spisovateliek. Autorka, ktorá sa do povedomia čitateľov dostala najmä vďaka úspešnej trilógii Zlatokopka, sa na knižnom trhu pohybuje už od roku 2012. Jej spisovateľské konto sa od tej doby rozrástlo na deväť kníh, ktoré sú medzi čitateľmi veľmi obľúbené. Neznámych nemiluj, Zlatokopka, Nebezpečná, Zlatokopka 2, Prostitútka, Zlatokopka 3, Rozpoltená, Odsúdená a autorkina tohtoročná novinka Unesená. Knihy, z ktorých niektoré sú už niekoľko rokov staré, napriek tomu si stále nachádzajú nových a nových čitateľov.
Unesená je Saskovej novinkou a zároveň je to aj tretia autorkina kniha, ktorá vyšla v rámci Knižného kompasu, ktorý každoročne prináša množstvo kvalitných titulov od slovenských autorov. Za posledné dva roky mojimi rukami prešla každá autorkina kniha. Zatiaľ čo niektoré jej knihy sa mi páčili o čosi menej, našli sa však medzi nimi aj tituly, ktoré považujem za klenoty súčasnej slovenskej literatúry a na ktoré nedám dopustiť. A do tejto skupiny sa dostala aj Unesená

V knihe Unesená sa stretávame s hlavnou hrdinkou, ktorá sa spamätáva z tragickej smrti rodičov. Žije v ich dome, ktorý nie je úplne dokončený a ktorý ledva stíha splácať, žije od výplaty k výplate a jej život by sa dal nazvať skôr prežívaním. Jej život sa však náhle zmení v momente, keď sa na svadbe svojej sesternice zoznámi s príťažlivým mužom, ktorý jej životu dodá druhý dych. Čím viac sa však s ním stretáva, tým záhadnejší pre ňu je. Kde vlastne pracuje? Prečo sa s ňou neukazuje na verejnosti? A prečo jej nedvíha telefón? Hlavná hrdinka sa chtiac-nechtiac ocitá vo svete, ktorému vládnu peniaze a kde ľudský život nemá žiadnu hodnotu. Je len na nej, či v tomto svete zostane, alebo sa pokúsi z neho čo najskôr dostať preč.

Ak vám poviem, že Unesená je pútavé čítanie od prvej stany až po tú poslednú, tak sa nemýlim. Samotný príbeh začína jednoduchšie, keďže nás autorka uvádza do prostredia a zoznamuje nás s hlavnou postavou, napriek tomu je kniha silným čítaním už od počiatku.
Hlavná postava rozpráva svoj príbeh. To, aký vzťah mala s oboma rodičmi, ako o nich prišla a akú citovú ujmu to na nej zanechalo. Vidíme, že hlavná postava sa napriek roku, ktorý ubehol od smrti rodičov, nevie stále spamätať z ich straty. Žije v ich spoločnom dome, ktorý ledva stíha splácať, no nechce sa ho vzdať. Jediné, čo tvorí jej život, je práca a domov. Autorka tuná veľmi výrazne pracuje s psychikou hlavnej postavy, podobne, ako sú už na to čitatelia zvyknutí z kníh ako Rozpoltená či Odsúdená. Život hlavnej postavy je monotónny, no napriek tomu sa spoznáva s mužom, ktorý jej život obráti naruby. A práve v tomto momente príbeh naberá rýchly spád, stáva sa čoraz viac napínavejším, nepredvídateľným, no najmä emotívnym.

Vlastne som si to doteraz neuvedomila, ale áno. Všetci na mňa dozerajú, odkedy som bez rodičov. Ale je to len akási povinnosť plynúca z ľútosti nad tým, čo sa stalo. Keď som však niekoho naozaj potrebovala, ostala som viac-menej sama.

Unesená je kniha, ktorá v sebe nesie prvky viacerých žánrov. Je psychologická, oddychová, napínavá, no zároveň v sebe nesie kopec skrytých odkazov, ktoré čitateľ odhalí len vtedy, ak sa do nej poriadne zahĺbi. Povedal som to pri Odsúdenej a platí to aj pri Unesenej Unesená v istej miere pripomína Malého princa. Koľkokrát sa pustíte do čítania knihy, vždy v nej nájdete skrytú inú myšlienku, napriek tomu, že sa kniha možno na prvý pohľad nejaví byť takýmto štýlom literatúry.

Lucia Sasková sa vo svojej tvorbe venovala už kadečomu. Vo svojich knihách rozoberala spoločenské témy ako prostitúcia, zlatokopectvo, znásilnenie, no taktiež sa venovala aj psychologickým témam ako napríklad téme rozpoltenosti. Autorka tieto témy vždy podala veľmi dôveryhodne a podobne je tomu aj pri Unesenej. V knihe autorka rozoberá viacero tém, pričom dominantou knihy je unesenosť, ako tomu napovedá už samotný názov knihy. Možno nie v doslovom zmysle, ale skôr v prenesenom význame. Autorka v knihe rozoberá rôzne formy unesenosti, ktorých tam je pomerne dosť, a preto ich čitateľ nenájde všetky počas prvého čítania knihy. A aj to je jeden z dôvodov, prečo má čitateľ po prečítaní knihy chuť sa do nej pustiť znova a odhaľovať rôzne tajomstvá a skryté odkazy, ktoré autorka do knihy vložila.

Človek si časom zvykne na svoj osud. Prestane byť smutný, prestane sa báť, obzerať sa cez plece a začne žiť. Hocikde na svete. Nájde si nových priateľov, postupne zabudne na tých starých.

Ak ste čítali niektorú autorkinu knihu, viete, že Lucia Sasková má svoj typický štýl písania, ktorý ja s obľubou nazývam „papuľnatý“. V prípade Unesenej však autorka upúšťa od tohto štýlu rozprávania príbehu a čitateľovi ponúka o čosi vycibrenejší a umeleckejší štýl, ktorý sa ponáša na štýl Odsúdenej. Kniha je tak napísaná veľmi jednoducho a pútavo, a preto ju viete prečítať naozaj veľmi rýchlo. Mne osobne to trvalo štyri hodiny čistého času. Opisov je v porovnaní s predošlými autorkinými knihami o čosi viac, čo knihe neuškodilo, naopak, výrazne jej to pomohlo. Napriek tomu je kniha viac založená na dialógoch a dej má tak rýchly spád.

Keď sa pozrieme na postavy, tých je v knihe pomerne dosť. Ako aj v iných autorkiných knihách, aj v Unesenej sú postavy vykreslené výborne, a preto popri čítaní knihy na vás pôsobia reálne a dôveryhodne. Mňa osobne v knihe najviac zaujala hlavná postava, ktorej meno nepoznáme, no okrem nej taktiež aj Dávid, Martina a Lukáš. Postáv je v knihe naozaj dosť, ak ste však čítali Zlatokopky, tak vám poviem len toľko, že niektoré postavy zo série sa mihli aj v tejto knihe. A niektoré dokonca viac, než len mihli.

Unesená je ďalším príkladom toho, že Lucia Sasková je autorkou, ktorú by si mal slovenský knižný trh vážiť. Jej knihy sú prudko návykové, pútavé a niektoré dokonca až dychberúce. Zároveň však v sebe nesú aj skryté myšlienky, ktoré im dodávajú na hodnote. Nie sú to len knihy vhodné na oddychové čítanie, ale taktiež vás prinútia zamyslieť sa nad rôznymi životnými otázkami. Podobného rázu je aj Unesená, ktorú hodnotím 5/5 a som naozaj veľmi zvedavý, akým smerom sa autorka uberie vo svojej jubilejnej desiatej knihe.