Recenzia: Vražedné úmysly - Marc Cameron

NÁZOV: Vražedné úmysly (Open Carry)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis (Kensington)
ROK VYDANIA: 2020 (2019)
POČET STRÁN: 328
PREKLAD: Lucie Frolíková

Arliss Cutter je drsný, ale nesmírně charismatický policista s doko­nalým pozorovacím talentem.
Studená, temná, téměř neobydlená jihovýchodní Aljaška, často po­nořená do deště a mlhy, není však i přes veškeré jeho zkušenosti zrovna Cutterovým šálkem kávy. Temná však není jen Aljaška. Ze šokující vraždy domorodé dívky tuhne krev v žilách, a to i tak ostří­lenému strážci zákona.
Natáčení reality show Ženy rybářů převrátí život v dosud poklidném místě vzhůru nohama, a to zvláště poté, co se ztratí dva členové štábu. Snad každý tu má nějaké tajemství, pověstného kostlivce ve skříni.
Dokáže Cutter odhalit, kdo všechno je do zločinů zapojen?

Detektívky sa v posledných rokoch stali najobľúbenejším knižným žánrom medzi čitateľmi. Vďaka tomu uzreli svetlo sveta spisovatelia ako Stieg Larsson, Michael Connelly či Robert Bryndza. Medzi týchto autorov však pribudlo nové meno. Je ním Marc Cameron – autor krimi príbehov, ktorý má na konte už šestnásť kníh, pričom kniha Vražedné úmysly je prvou zo série, v ktorej vystupuje Arliss Cutter.
Kto číta moje recenzie vie, že mám veľmi rád detektívky. Dalo by sa povedať, že sú mojím najobľúbenejším knižným žánrom. Po týchto knihách siahnem vždy veľmi rád, a preto keď som natrafil na Vražedné úmysly, tak som vedel, že si ju musím prečítať. Do čítania tejto knihy som sa pustil bez žiadnych väčších očakávaní, napriek tomu som zostal z príbehu sklamaný.

Príbeh knihy Vražedné úmysly sa odohráva na Aljaške. Hlavnou postavou tejto knihy je vyšetrovateľ Arliss Cutter, ktorý čelí prípadu vraždy domorodého dievčaťa, z ktorého tuhne krv v žilách. Podarí sa Arlissovi vyriešiť prípad, ktorý sa postupom času začne čoraz viac zamotávať? A podarí sa mu odhaliť, kto každý je do vraždy zapojený?

Samotná kniha si ma spočiatku získala okamžite. Do príbehu som sa okamžite vnoril už na prvých stranách. Autor na začiatku príbehu výborne pracuje s napätím, vďaka čomu si získava čitateľovu pozornosť. Strany sa tak obracajú jedna radosť, k čomu dopomáha aj autorov jednoduchý štýl písania. Lenže s pribúdajúcimi stranami sa to začalo meniť. V istom momente sa príbeh dostal do bodu, kedy som sa v ňom začal strácať. Rýchle zmeny pohľadov a pribúdajúce dejové linky s postavami mi v tomto prípade prišli viac na škodu, než na úžitok. Vďaka tomu som sa dostal do bodu, kedy po prečítaní niekoľkých kapitol som nemal ani šajnu o tom, čo som vlastne čítal.

Keďže Marc Cameron strávil značnú časť svojho života ako policajt, tak to čitateľ vidí aj v samotnom diele. Autor si v ňom dáva záležať na spôsobe, akým sa prípad postupne odkrýva a zároveň tak aj na spôsobe, akým sa polícia následne dopátra k vrahovi. Zároveň však autor v príbehu využíva aj rôzne odborné termíny, ktoré sú pri policajnej práci typické, vďaka ktorým dej pôsobí viac autenticky.

Veľkou výhodou knihy je však štýl, akým je napísaná. Napriek tomu, že je to detektívka, je napísaná veľmi jednoduchým štýlom. Kniha sa vďaka tomu rýchlo číta, strany sa obracajú jedna radosť, a preto ju viete za veľmi rýchly čas prečítať. Výrazným prvkom v knihe je už vyššie zmieňované napätie, ktoré autor v deji aktívne využíva, vďaka čomu má rýchly spád. Opisov prostredia v príbehu nie je veľa, čo je výrazným plusom knihy. Je ho pomenej, ale dosť na to, aby si čitateľ popri čítaní knihy vedel predstaviť prostredie.
A práve tu by som dal veľmi rád do pozornosti prostredie, v ktorom sa dej odohráva. Vykreslenie aljašskej krajiny bolo skvelé. Chlad a drsnosť tejto krajiny dýcha na čitateľa počas celého čítania knihy, pričom má pocit, ako keby sa spolu s ostatnými postavami nachádzal na tom mieste.

Ak sa pozrieme na postavy, tých je v knihe dosť. V priebehu príbehu sa ich počet zvyšuje, napriek tomu to však nie sú nejaké zázračné postavy. Samotné postavy boli priemerne vykreslené, pričom každá kapitola sleduje kroky inej postavy, čo v konečnom dôsledku pôsobí len chaoticky. Ja osobne som mal problém sa v nich zorientovať, a preto som sa do príbehu začítaval počas celej knihy.

Ak to tak zhrniem, Vražedné úmysly bol krok vedľa. Určite to nebolo to najlepšie z krimi žánru, čo som do dnešného dňa prečítal, ale zasa ani úplne najhoršie. Skôr je to taký slabší priemer. Úprimne, neviem, či ešte niekedy siahnem po ďalších autorových knihách, ale pravdepodobne asi nie. Knihu Vražedné úmysly hodnotím 2/5.