Recenzia: Horský hotel Hodváb - Beatrix Zaťková

septembra 03, 2020

AUTOR: Beatrix Zaťková
NÁZOV: Horský hotel Hodváb
POČET STRÁN: 288

Na vrchole Čiernej hory v Krkonošiach sa týči honosný horský hotel Hodváb - symbol luxusu a šťastia, v ktorom sa chystá naleštená silvestrovská párty. Na prelome rokov 1938 a 1939 však už vo vzduchu cítiť hrôzu z blížiacej sa vojny a všadeprítomný strach sa nedá zahnať šampanským.
Keď Hodváb obsadia nacisti, z majestátnej budovy a jej pravidelných návštevníkov postupne vyprcháva noblesa aj nádej na lepšie zajtrajšky. Iba hviezda prvorepublikových filmov a dedič hotela Maxim Borovský si plnými dúškami užíva spoločnosť krásnych žien a rodinné bohatstvo. Zo dňa na deň prichádza o svoju bohémsku bezstarostnosť a začína si uvedomovať vysokú cenu slobody, priateľstva a lásky. Jeho milovanými hrozí bezprostredné nebezpečenstvo. Ako sa však rozhodovať v časoch, keď morálku kriví vojna?
Vdýchnite iskrivú atmosféru príbehu inšpirovanú skutočnými udalosťami, plného nečakaných zvratov, ale aj láskavého humoru a nadčasových posolstiev, ktorý vám pohladí dušu.

Beatrix Zaťková je slovenská autorka, ktorá má na konte dve knihy. Jej debut, nesúci názov Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more, prvotne vyšiel na náklady autorky, neskôr však kniha nanovo vyšla vo vydavateľstve Motýľ. Jedná sa o knihu, v ktorej autorka rozpráva príbehy 4 ľudí – 4 priamky, ktoré sa spájajú v jednom bode. Túto knihu som čítal (recenzia TU) a musím uznať, že to bol veľmi kvalitný debut, ktorý čitateľovi ponúka nevšedne spracované príbehy tvoriace jeden veľký príbeh.
Na jar tohto roka si autorka pre čitateľov pripravila druhý román. V tomto prípade sa však jedná o vojnový román, ktorého dej začína rok pred vypuknutím druhej svetovej vojny a končí sa jej koncom. Román Horský hotel Hodváb si získa čitateľovu pozornosť nielen svojou nesmierne pútavou obálkou, ale aj príbehom, ktorý ponúka. Nielen, že autorka touto knihou prekonala svoj debut, taktiež knihou výborne poukázala na to, že vojnový román nemusí byť primárne len o vojne.

Hodváb je horský hotel týčiaci sa na Čiernej hore v Krkonošiach. Je symbolom luxusu a šťastia a každý, kto v ňom bol ubytovaný, si ho nevie vynachváliť. V Hodvábe sa chystá silvestrovská oslava. Príbeh knihy začína na prelome rokov 1938 a 1939, kedy sa pomaly schyľuje k druhej svetovej vojne. Hotel obsadia nacisti a zo symbolu luxusu a šťastia sa stane symbol nacistickej moci. Maxim Borovský – filmová hviezda a následný dedič Hodvábu – na vlastnej koži okúsi, akú cenu má sloboda, láska a priateľstvo. Jeho milovaným hrozí nebezpečenstvo, no ako sa má zachovať? Má im pomôcť a riskovať tak vlastný život? A čo ak na to rozhodnutie neskôr doplatí?

Samotná kniha je rozdelená do troch častí. V prvej časti, ktorá nesie názov Mier, nás autorka prenáša do prostredia horského hotela Hodváb, tesne pred vypuknutím druhej svetovej vojny. Prostredníctvom autorkiných opisov spoznávame históriu hotela Hodváb, jeho okolitú prírodu, no zároveň aj ľudí, ktorí sú v ňom ubytovaní. Následne sa nám tak črtajú hlavná postava tohto príbehu – hviezda prvorepublikových filmov a syn majiteľa hotela Maxim, brat Vasil a ich priatelia – Alfréd, Gréta, Tereza a Ester. Táto časť knihy je spomedzi všetkých častí najdlhšia a vo veľkej miere sa zameriava práve na vzťahy medzi jednotlivými postavami a na rôzne spoločenské témy.

Druhá časť nesie názov Vojna a odohráva sa v časovom rozmedzí 1939-1945 a začína sa momentom, keď Hitlerove vojská napadnú Poľsko. V tejto časti príbehu autorka strieda dva pohľady – v tom prvom opisuje vojnovú situáciu vo svete, v tom druhom zasa nazerá na vojnu z pohľadu ľudí žijúcich v Hodvábe. Napriek tomu, že v tejto časti príbehu sa vyskytuje vojna, autorka sa ju v príbehu využíva len okrajovo a omnoho viac sa sústreďuje na vzťahy medzi postavami a na ich vyrovnávanie sa s každodennými problémami, ktoré so sebou priniesla vojna – strach, beznádej, smrť.

V poslednej časti s názvom Mier? sa presúvame do obdobia po skončení vojny a nástupu komunizmu. Ako sa postavy zmieria s novým povojnovým životom? Presne to autorka rieši v tejto časti knihy.

Ak porovnám Horský hotel Hodváb s Podivuhodnou knihou, musím uznať, že autorka spravila oproti svojmu debutu obrovský posun vpred. Beatrix Zaťkovej sa podarilo vytvoriť príbeh, ktorý si získa čitateľa už od samotného začiatku, vtiahne ho do príbehu a ešte aj dlho po jeho prečítaní nad ním bude premýšľať. Zaťkovej príbeh je pútavý už od prvých strán a čitateľ si jeho čítanie maximálne užije. Vďaka autorkinmu rozprávačskému štýlu má tak čitateľ popri čítaní knihy pocit, ako keby sa spolu s ostatnými postavami nachádzal v predvojnovom Československu. Prostredie a samotná atmosféra predvojnovej krajiny z knihy priam sála.

Aj keď sa jedná o vojnový román, až tak vojnový zasa nie je. Hoci sa v príbehu vyskytuje vojna, tá je skôr v úzadí. Autorka sa tuná omnoho viac sústreďuje na samotné postavy, vzťahy medzi nimi či vzťahy k sebe samým a zároveň tu rozoberá aj rôzne témy, či už týkajúce sa predvojnového života alebo aj života počas vojny. Samotné témy dodávajú príbehu autentickosť, jedinečnosť, no zároveň častokrát vyvolávajú v čitateľovi rôzne otázky, nad ktorými sa má následne zamyslieť.

Ak ste čítali niektorú knihu od Beatrix Zaťkovej, tak viete, že autorka má jedinečný štýl písania. Je iný než u väčšiny autorov a častokrát v čitateľovi vzbudzuje dojem, ako keby ste sedeli s autorkou niekde na káve a ona vám zrazu začne rozprávať príbeh. Je to naozaj zaujímavý štýl písania a do tohto žánru sa hodí priam skvelo. Opisov prostredia je tuná celkom dosť, no to nevadí. Čitateľ si vďaka tomu vie omnoho lepšie predstaviť prostredie, hotel, či dokonca aj niektoré situácie z príbehu. Napriek tomu je však dej svižný, plynie rýchlo, a preto viete knihu prečítať za naozaj krátky čas.

Postavy sú v príbehu vykreslené veľmi dobre, podobne ako tomu bolo aj v prípade Podivuhodnej knihy. Na čitateľa popri čítaní knihy pôsobia reálne, nie umelo či plocho. Mňa osobne v knihe zaujala trojica postáv – Maxim, pestúnka a gazdiná Vilma a Tereza. Zatiaľ čo Maxim ma zaujal svojím zmýšľaním a správaním, Vilma ma zasa zaujala svojou múdrosťou a dobrosrdečnosťou a Tereza ma zasa zaujala svojou divokosťou a nespútanosťou.

Ak ste ešte nečítali Horský hotel Hodváb a máte radi vojnové romány, ktoré sa nie tak úplne zaoberajú vojnou, tak táto kniha je správna voľba. Zaujímavý príbeh, výborne vykreslené prostredie a postavy, či pridaná hodnota v podobe rôznych tém, ktorým sa autorka v príbehu venuje. Knihu hodnotím 5/5.