Recenzia: Anastázia Romanovová - Nadine Brandes

NÁZOV: Anastázia Romanovová (Romanov)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (HarperCollins Christian Publishing)
ROK VYDANIA: 2019 (2019)
POČET STRÁN: 320
PREKLAD: Dáša Vallo

Ani cárska krv nezachráni život
Romanovovcov, posledný cársky rod v Rusku, odvážajú do vyhnanstva na Sibír. Rodinu môže zachrániť sedemnásťročná Anastázia, ktorá dostane za úlohu prepašovať do zajatia zložité zaklínadlo od najchýrnejšieho ruského majstra kúziel. Za pätami má však krvilačného boľševického veliteľa, ktorý je ochotný urobiť všetko, aby dostal hlavu bývalého cára a jeho najbližších.
Anastázia sa čoskoro musí rozhodnúť: buď prijme pomoc príťažlivého Zaša, ktorý sa správa inak než priemerný boľševik, alebo neznáme kúzlo vypustí a bude riskovať jeho dôsledky. Puto medzi vojakom a bývalou princeznou rastie, no všetko sa zmení v okamihu, keď obaja stoja na opačných stranách popraviska. Ovládne Anastázia majstrovstvo kúziel a podarí sa jej prekabátiť boľševikov?
Odpovede nájdete v príbehu mladej, tvrdohlavej a zamilovanej cárskej rebelky, ktorá v krutých ruských revolučných časoch nasleduje volanie svojej krvi. Začítajte sa podľahnite jej čaru.

Knihy o ruskom cárskom rode Romanovovcov boli v priebehu minulého roka medzi čitateľmi mimoriadne obľúbené. Či už mám na mysli rôzne biografické knihy, prípadne beletrizované životopisy tohto rodu. Aj preto v priebehu minulého roka uzrela svetlo sveta kniha Anastázia Romanovová, ktorá mapuje poslednú vetvu ruského cárskeho rodu. Jedná sa o beletrizovaný životopis, ktorý detailne mapuje posledné dni života Romanovovcov, no zároveň v príbehu nesmie chýbať aj dávka mágie, ktorá príbeh výrazne oživuje.
Keďže do vydania tejto knihy som o cárskom rode Romanovovcov nič nečítal, o to viac som sa tešil práve na túto knihu. Hoci sa októbrová revolúcia na školách bežne vyučuje, vždy je preberaná len o niekoľkých vetách. Vďaka tomu študenti, ale aj ľudia celkovo, toho o priebehu októbrovej revolúcie vedia naozaj veľmi málo. Ale čo sa dialo potom? Ako vlastne dopadol posledný ruský cársky rod? Aj preto som veľmi rád uvítal vydanie tejto knihy, ktorá je síce beletriou, avšak výborne mapuje udalosti roka 1918.

Rok 1918, niekoľko mesiacov po októbrovej revolúcii. Romanovovcov odvážajú boľševici do vyhnanstva na Sibír. Jediná osoba, ktorá dokáže zachrániť ich rodinu, je mladá Anastázia, ktorá dostane za úlohu prepašovať zaklínadlo od Rasputina. Podarí sa jej to, ak sú pod neustálym dohľadom neúprosného boľševického veliteľa? Komu môže Anastázia v tejto chvíli dôverovať? Mladému boľševikovi Zašovi, ktorý sa správa inak než ostatní boľševici, alebo má namiesto toho vypustiť kúzlo do sveta a riskovať tak následky, ktoré spôsobí?

História tvrdí, že som mŕtva. To však nie je celá pravda.

Ak máte radi historické knihy, ktoré sa neodohrávajú počas druhej svetovej vojny, a zároveň vás zaujíma ruská kultúra a história, tak v tejto knihe si prídete na svoje. Nadine Brandes napísala knihu, ktorá svojím pútavým štýlom si vás získa už od samotného začiatku a jej čítanie si užijete až po samotný koniec. Je to kniha, v ktorej autorka výborným spôsobom prepojila históriu s mágiou, ktoré v príbehu skvelo fungujú, a hoci samotná kniha sa miestami javí ako rozprávka, zároveň je však mrazivá, dych berúca a smutná.

Anastázia Romanovová je kniha, v ktorej autorka výrazne pracuje s napätím. Miestami ho graduje a miestami uberá, vďaka čomu vzniká dynamický príbeh, ktorý v čitateľovi vzbudzuje širokú škálu emócii. Aj keď čitateľ vie, aký osud nakoniec postretol posledný cársky rod Romanovovcov, v priebehu čítania knihy v ňom kniha vyvoláva práve tie negatívnejšie pocity – smútok, ľútosť či strach, napriek tomu, že je príbeh podaný rozprávkovo, od ktorého sa akosi očakáva, že skončí happyendom.

Čo sa mi na celej knihe páčilo, bolo to, ako si autorka dala záležať na detailnom spracovaní udalostí od zvrhnutia cára, až po posledné dni života Romanovovcov. Autorka sa prostredníctvom Nastinho rozprávania retrospektívne vracia do doby tesne pred zvrhnutím cára. Autorka tuná poukazuje na to, že jej otec bol ochotný spraviť všetko preto, aby upokojil búriaci sa dav (dokonca aj vzdať sa trónu), lenže ako autorka následne vysvetľuje, bolo neskoro. S príchodom boľševikov padlo cárstvo a celá rodina poputovala do vyhnanstva na Sibír. A práve tam sa začína príbeh, ktorý poukazuje na to, aké hodnoty sú v živote prvoradé. Vďaka tomu autorka v knihe rozoberá viacero tém, ktoré príbeh výborne dokresľujú. Medzi nimi je aj téma smrti, lásky či rodiny.

Moja krv je môj zločin. Ak sa na ňu pozriete, je stále červená, ak sa jej dotknete, je stále mokrá. No ak sa do nej započúvate, zachytíte, že pulzuje v rytme jediného slova. Romanovovci.

Samotná kniha je napísaná jednoducho, zároveň však akosi snovo. Preto v čitateľovi vzbudzuje pocit, ako keby čítal nejakú rozprávku, no zároveň mu počas knihy často pripomína, že o žiadnu rozprávku nejde. Kniha sa číta rýchlo, dej je svižný a obsahuje viacero prekvapivých momentov. Opisov prostredia je v knihe nie až tak veľa, pretože sa autorka viac zameriava na pocity a správanie jednotlivých postáv.

Postavy sú v knihe vykreslené výborne. Autorka sa poctivo vyhrala s psychológiou jednotlivých postáv, vďaka čomu popri čítaní vidíte, že každá z nich má jedinečný charakter, vďaka čomu sa neponáša na inú postavu. Samotné postavy a ich vzťahy medzi sebou sú výraznou črtou tejto knihy. Na jednej strane vidíme súdržnosť medzi jednotlivými členmi rodiny Romanovovcov, na strane druhej zasa hrdých boľševikov, ktorí sú ochotní spraviť všetko pre vlasť. Dokonca aj pripraviť o život človeka.

Anastázia Romanovová je jedinečná kniha, ktorá zostane vo vašej pamäti ešte dlho po jej prečítaní. Napriek tomu, že pôsobí rozprávkovo, je však smutná, možno až depresívna, no zároveň aj pravdivá. Hoci kniha v sebe obsahuje isté nadprirodzené prvky, do veľkej miery je založená práve na skutočných udalostiach, ktoré autorka na konci knihy ešte v stručnosti sumarizuje. Toto je jedna z tých kníh, pri ktorej viem, že si ju určite ešte raz prečítam. Knihu hodnotím 5/5.