Recenzia: Žena v okně (audiokniha) - A. J. Finn

AUTOR: A. J. Finn
NÁZOV: Žena v okně (The Woman in the Window)
VYDAVATEĽSTVO: Motto
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 13 hodín 22 minút
INTERPRET: Kateřina Veselá

Pokud se to opravdu děje, není to paranoia!
Anna Foxová žije sama, uzavřená ve vlastním světě. Ze svého domu nevychází, dny tráví popíjením vína, sledováním starých filmů… a špehováním sousedů. Jednoho dne se do domu přes ulici přestěhují Russellovi, na pohled normální rodina. Jenže pak Anna zahlédne něco, co neměla. Její už tak nejistý svět se začne rozpadat a na povrch vypluje šokující tajemství. Co je pravda? Co představa? A kdo je v nebezpečí? Jedno je jisté: nikdo a nic není takové, jak se zdá.

A. J. Finn, alebo civilným menom Daniel Mallory, je americký editor a spisovateľ. Autor v roku 2018 debutoval knihou The Woman in the Window (Žena v okne), ktorá bola preložená do niekoľkých desiatok jazykov sveta a stal sa z nej bestseller. Zaujímavosťou tejto knihy je to, že jej český preklad vyšiel o niekoľko týždňov skôr, ako tomu bolo v prípade originálu.
Napriek tomu, že sa s autorom vlieklo niekoľko káuz, ktoré tuná nebudem rozoberať, samotná kniha zožala medzi čitateľmi veľký úspech. Po tejto knihe som pokukoval už odo dňa jej českého vydania, no dostal som sa k nej až teraz. Keďže na sociálnych sieťach kniha zožala množstvo pozitívnych ohlasov, do jej počúvania som sa pustil s naozaj veľkými očakávaniami. A po jej vypočutí môžem usúdiť, že s týmito názormi súhlasím. Pre mňa táto kniha patrí medzi najlepšie trilery, aké som doteraz prečítal/vypočul.

Anna Foxová, bývalá psychologička, žije sama vo vlastnom svete. Vďaka udalostiam, ktoré si zažila pred niekoľkými rokmi, Anna nevychádza z domu. Dni trávi sedením doma, popíjaním vína a sledovaním starých čiernobielych filmov. No zo všetkého najradšej špehuje susedov. Jedného dňa sa do susedstva presťahuje rodina Russellových, ktorá na prvý pohľad vyzerá úplne normálne a sympaticky. Lenže čo sa stane, keď Anna uvidí niečo, čo by nemala vidieť? Vďaka tomu sa roztočí kolotoč nečakaných udalostí, vďaka ktorým vypláva na povrch množstvo skrytých tajomstiev. Lenže čo z toho je pravda? A kto je tu vlastne v nebezpečí? Je to niekto z rodiny Russellových alebo samotná Anna?

A. J. Finn napísal triler, ktorý si podmaní čitateľovu pozornosť už od samotného začiatku. Na počiatku knihy spoznávame hlavnú postavu – Annu. Čitateľ sa tuná dozvedá o jej živote, o jej návykoch a koníčkoch. Keďže hlavná postava má v obľube špehovanie susedov, autor prostredníctvom hlavnej postavy popisuje okolité susedstvo – kto kde žije, aké majú ľudia medzi sebou vzťahy, no taktiež o nich prezrádza veci, ktoré by mali zostať len medzi členmi domácnosti. Všetko sa však pomaly začína meniť v momente, keď sa nasťahuje rodina Russellových. Na prvý pohľad obyčajná rodina, avšak v momente, keď sa Anna stane svedkom istého incidentu, sa dej rapídne mení. Opisnosť vystrieda dejovosť a príbeh sa tak stáva čoraz viac napínavým, začína plynúť omnoho rýchlejšie, no zároveň tam začínajú prevládať prvky psychologického trileru. Čím viac pribúdajú strany, tým viac sa toho dozvedáme nielen o rodine Russellových, ale aj o minulosti Anny. Čitateľ tak zisťuje, že ani jedna z postáv nemá za sebou ideálnu minulosť.

Žena v okně je podľa mňa originálny triler. Prečo? No preto, pretože autor prišiel na knižný trh s niečim, čo tu dovtedy nebolo. Či už sa bavíme o príbehu, alebo akomsi trende, kedy každý spisovateľ má tendenciu aspoň do jedného svojho trileru dať názov Žena v. Žena v dverách, Žena v tomto, Žena v tamtom. A to už o niečom svedčí. Alebo sa mýlim?

Žena v okně je triler, v ktorom autor rozoberá veľmi veľa tém. Či už hovoríme o psychologických témach (rôzne psychické problémy a poruchy) alebo o témach, ktoré súvisia so spoločnosťou ako takou. V príbehu sa nám postupne odkrývajú témy ako nevera, násilie, adopcia, či dokonca aj smrť. Príbeh sa zaoberá širokým spektrom tém, ktoré príbeh oživujú, robia ho viac realistickým, no zároveň sa vďaka ním dokáže autor v príbehu viac realizovať a ponúknuť tak čitateľovi príbeh, na ktorý po jeho prečítaní tak ľahko nezabudne.

Ako to už pri súčasnej literatúre býva, Žena v okně je napísaná jednoduchým štýlom jazyka. Napriek tomu, že na začiatku knihy dominujú opisy, tie nie sú zbytočne zložité. Avšak v momente, keď sa do popredia dostáva dejovosť, samotný dej má rýchly spád, a preto sa kniha veľmi dobre číta či počúva. Keďže je to triler, autor v príbehu výrazne pracuje s napätím, ktoré miestami stupňuje a miestami uberá, vďaka čomu je dej dynamický, napínavý a zaujímavý. To všetko autor zaklincoval koncom, ktorý je naozaj nečakaný a na ktorý by ste pravdepodobne neboli pomysleli.

Ako som spomínal vyššie, kniha pôsobí dosť psychologicky. A. J. Finn výrazne pracuje v príbehu s rôznymi psychologickými témami a prvkami, vďaka čomu sa mu podarilo výborne vykresliť postavy. Či už hovoríme o hlavnej postave Anne, tínedžerovi Eliotovi, jeho rodičoch alebo aj o ľuďoch, ktorí s Annou komunikovali cez sociálne siete určené na spoznávanie nových ľudí. Samotné postavy preto pôsobia na čitateľa reálne.

Čo ma veľmi milo prekvapilo, bolo audio spracovanie knihy. Jednak z pohľadu interpreta, no taktiež aj rôznych zvukových efektov a zvučiek. Kateřina Veselá odviedla veľmi dobrú prácu s interpretáciou príbehu, no v prípade tejto audioknihy by som možno viac dal do popredia práve zvukové efekty a zvučky medzi jednotlivými kapitolami. Práve zvukové efekty, ako napríklad zvuk zvončeka či zvuk nalievania nápoja do pohára, dodávali príbehu autentickosť, vďaka ktorej sa audiokniha líši od väčšiny audiokníh, ktoré takéto efekty nemajú.

Ak ste nečítali triler Žena v okně, tak by ste to mali napraviť. Kniha ponúka jedinečný príbeh, v ktorom sa prelína niekoľko tém, či už psychologických alebo spoločenských. V prípade tohto príbehu je naozaj jedno, či siahnete po knihe alebo audioknihe, aj keď ja osobne odporúčam práve audioknihu. Rôzne zvukové efekty dodávajú príbehu autentickosť a jedinečnosť, a preto si myslím, že už len preto by ste mali siahnuť práve po audioknihe. Audioknihu Žena v okně hodnotím 5/5.