Recenzia: Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more - Beatrix Zaťková

apríla 25, 2020

AUTOR: Beatrix Zaťková
NÁZOV: Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more
ROK VYDANIA: 2019
POČET STRÁN: 272

Štyri príbehy štyroch ľudí. Odohrávajúce sa počas štyroch ročných období - štyri priamky stretajúce sa v jednom bode.
Čo by ste povedali na to, keby sa k vám nevysvetliteľným spôsobom dostala podivuhodná kniha schopná zmeniť od základov váš život? Presne to sa stalo rozvedenej lekárke Ivane. A nielen jej. Kniha putujúca z rúk do rúk spustila lavínu veselých, dojemných aj dobrodružných situácií.
Príbeh s rýchlym spádom plný humoru, sebairónie a nadhľadu vás zavedie do kvetinovej záhrady lekárky Ivany, do hajlochu abstinenta Martina, do mladej rodiny, ktorej velí zdravou výživou posadnutá Andrejka, aj do cigánskeho tábora v slnkom zaliatom Marseille. Kľukatá cesta napokon všetkých dovedie k poznaniu, že svoj život treba žiť naplno, pretože jediná istota je tá, že všetko sa raz skončí – to dobré aj to zlé.
A podivuhodná kniha? Čítajte a hľadajte, možno práve vy sa v nej nájdete!

Beatrix Zaťková je v súčasnosti jednou zo začínajúcich slovenských spisovateliek. Na konte má dve knihy, a to debut Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more a historický román Horský hotel Hodváb. Táto nitrianska autorka si svoj debut vydala najprv na vlastné náklady, minulý rok jej však kniha znova vyšla vo vydavateľstve Motýľ, ktoré je známe vďaka tomu, že sa predovšetkým zameriava na slovenskú tvorbu.
Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more je knihou, pri ktorej som hneď od začiatku vedel, že si ju chcem prečítať. Jednak to bolo vďaka peknej obálke, no čo ma zaujalo ešte viac, bola anotácia, ktorá čitateľovi sľubuje príbeh, ktorý sa svojím spracovaním výrazne líši od iných slovenských kníh. Preto som teda neváhal a po knihe som siahol. A po jej prečítaní môžem s pokojným svedomím povedať, že som spokojný. Možno to nie je bohvieako úžasná kniha, no svoj účel napriek tomu splnila. Dokonca až tak, že veľmi rád siahnem aj po autorkinej ďalšej knihe.

Podivuhodná kniha rozpráva príbeh štyroch ľudí odohrávajúci sa počas jedného roka. Samotný príbeh začína v momente, kedy sa kniha dostane do rúk rozvedenej lekárky Ivany. Ženy, ktorá akosi ešte stále nie je zmierená s rozvodom. V priebehu jedného ročného obdobia sledujeme to, ako sa Ivana snaží prijať samu seba a naučiť sa znova milovať. Tam sa však príbeh ešte len začína. Kniha v priebehu ročných období putuje k rôznym osobám, vďaka čomu spoznávame ďalšie postavy, ktorých osudy spojí jedna kniha. Kniha, ktorá nielen, že zmení ich životy, taktiež im dodá nový smer a zmysel.

Beatrix Zaťková napísala knihu, ktorá si získa každú, čo i len trocha romantickú, dušu. Autorka v príbehu vytvorila štyri samostatné dejové línie, ktoré sa jej podarilo tak jednoducho, no zároveň originálne prepojiť, že čitateľ ma počas čítania knihy pocit, ako keby čítal jeden súvislý príbeh. Toto je kniha, ktorá neklame čitateľa len peknou obálkou a zaujímavou anotáciou, ale ponúka mu presne to, čo sľubuje. Nielen, že je to nesmierne vtipne napísaná kniha, autorka v nej pracuje so širokou škálou emócii, ktoré sa jej následne podarí v čitateľovi vyvolať. Jedná sa tak o pútavé čítanie vhodné na každé ročné obdobie. Nezáleží na tom, či je leto a či zima, kniha si vás získa vždy a všade.

Veľkým plusom tejto knihy je to, že to nie je len humorná kniha, ale že sa v nej autorka venuje viacerým témam, častokrát možno aj práve smutnejším. Či je to téma rozchodu, alkoholizmu, alebo aj susedských vzťahov. V priebehu deja ich autorka rozoberá viac do hĺbky, no nie však z odborného hľadiska, ale z pohľadu postáv. Vidíme tak to, aký postoj majú postavy k týmto témam a ako sa s nimi vysporiadajú. Aj vďaka osudom jednotlivých postáv ich môže čitateľ lepšie pochopiť, stotožniť sa s nimi a spolu s nimi prežívať nielen tie pekné chvíle, ale aj smutné.

Toto je kniha, v ktorej autorka príliš nefantazíruje. Dej plynie naozaj rýchlo, napriek tomu však niektoré situácie a správania postáv stoja za zamyslenie. Je to kniha, ktorej cieľom nie je radiť len postavám, ale hlavne nám ľuďom. Nepriamo nám napovedať, akými by sme mali byť. Nebyť naivní, nelipnúť na dodržiavaní pravidiel, či omnoho viac si užívať život.

Podivuhodná kniha je kniha napísaná veľmi jednoducho, no zároveň pútavo. Autorkin pútavý štýl písania si vás získa už na prvých stranách a bude si vás držať až po tie posledné. Okrem toho má autorka výnimočnú schopnosť podať niektoré smutné udalosti vtipne, čo sa len tak bežne nevidí. Napriek tomu však musím uznať, že na autorkinom štýle písania je čosi, čo ju odlišuje od iných slovenských autoriek. Je to jej spôsob vyjadrovania sa, ktorý mi prišiel nevšedný a ktorý ma nesmierne bavilo čítať.

Čo sa týka postáv, tie boli naozaj zaujímavé. Vďaka štyrom samostatným príbehom ponúka autorka čitateľovi všemožné druhy postáv, ktoré sú veľmi dobre vykreslené a pôsobia na čitateľa reálne. Či už je to Ivana, jej sused Jano, Martin, Andrea, či Tomáš.

Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more ponúka čitateľovi príbeh, ktorý stojí za prečítanie. Jedná sa o príjemné oddychové čítanie, ktoré v sebe obsahuje aj hlbšiu myšlienku. Okrem pekného obalu a vnútorného zalomenia kniha taktiež ponúka aj veľa hlbšie prepracovaných tém, kvalitne vykreslené postavy a množstvo vtipných situácii. Knihu hodnotím 4/5.