Recenzia: Rosnička - František Kozmon

júla 03, 2019

AUTOR: František Kozmon
NÁZOV: Rosnička
VYDAVATEĽSTVO: Ikar
ROK VYDANIA: 2017

V Chorvátsku objavili telo zavraždenej turistky zo Slovenska. Ide o tvár známu z televíznej obrazovky, mladú a krásnu moderátorku počasia. Podozrenie padne na jej priateľa, s ktorým sa pohádala a rozišla na dovolenke. Nikto však nevie, že nevinne pôsobiaca blondínka sa za hranicami dostala do iných problémov. Miestny boháč a mafián je len jedným z nich. Marek Wolf musí presvedčiť chorvátskych vyšetrovateľov, ktorí majú v rukách pátranie po vrahovi príťažlivej rosničky, že držia nesprávneho podozrivého. Opäť sa ocitá v neľahkej situácii.

František Kozmon debutoval v roku 2015, keď mu vyšla detektívna kniha Posledný prípad kapitána Čontoša. Od tej doby mu na spisovateľskom konte pribudli ďalšie tri knihy, ktorých názvy odkazujú na živočíšnu ríšu. Potkan, RosničkaKukučka. Možno tieto názvy v niekom evokujú to, že pôjde o akési odborné knihy venujúce sa práve týmto zvieratám, no opak je pravdou. Všetky tieto knihy sú detektívky, pri ktorých čítaní človek zistí, že niekedy netreba ísť do prírody s cieľom nájsť tieto zvieratá. Stačí sa len rozhliadnuť okolo seba a tie zvieratá nájde aj medzi ľuďmi.
Rosnička je v poradí druhou knihou zo série kníh, ktorých hlavnou postavou je vyšetrovateľ Marek Wolf. Úprimne, po prečítaní Potkana som od Rosničky nemal veľmi veľké očakávania. Predsa len, autor si v knihe nastavil vysokú latku a mne prišlo nepredstaviteľné, aby ďalšia kniha mohla byť kvalitou ešte lepšia. Avšak, po prečítaní Rosničky som pochopil, že Kozmona netreba zbytočne podceňovať.

Dej druhej knihy s Marekom Wolfom sa začína v Chorvátsku, keď slovenského turistu zastaví polícia. V kufri jeho auta je objavená mŕtvola známej slovenskej televíznej rosničky. Podozrenie tak hneď padne na neho, pretože tesne pred rosničkinou smrťou sa s ním pohádala a rozišla. Lenže postupom času sa zistí, že mladá rosnička nebola takým neviniatkom, na aké sa hrala. Marek Wolf tak musí presvedčiť chorvátsku políciu, že držia nesprávneho podozrivého. Lenže je tu jeden problém. Tým podozrivým je samotný Marek.

Rosnička patrí medzi tie knihy, ktoré sú napínavé od začiatku až po koniec. Autor už na začiatku knihy vytvára napätie, s ktorým sa pohráva počas celej knihy. Miestami ho stupňuje, inde ho uberá. Kniha sa preto veľmi dobre číta a počas samotného čítania čitateľ častokrát nemá ani poňatia o tom, čo sa stane najbližšie a ako sa potom príbeh bude ďalej vyvíjať.
Za čo autora veľmi chválim je to, že príbeh knihy preniesol do úplne iného prostredia. Drvivá väčšina príbehu sa odohráva práve v Chorvátsku, a preto má čitateľ možnosť spoznať nové lokality a postavy. Za mňa osobne ide o príjemné oživenie jednak série, ale aj slovenských detektívok celkovo, pretože väčšina z nich sa odohráva len na Slovensku.

Ak ste čítali nejakú knihu od Agathy Christie, tak viete, že autorka svoje detektívky zameriavala viac na logiku, ako na to, koľko krvi v knihe pretečie. A Rosnička je presne taká istá. Autor v knihe zašifroval hneď niekoľko nápovied, ktoré čitateľ odhaľuje spolu s hlavnými postavami knihy, čo môže mať za následok to, že vraha odhalíte skôr ako vyšetrovatelia. Mne osobne sa to podarilo asi 50 strán pre koncom knihy, no aj napriek tomu to nezmenilo moje pocity z knihy. Naopak, zastávam sa názoru, že knižnom trhu by sa mohlo objaviť viac takýchto detektívok, ktoré z vás, chtiac – nechtiac, spravia vyšetrovateľa.

František Kozmon píše vynikajúco. Kniha nie je napísaná zložito, opisov je tam tak akurát, no čo čitateľa zaujme snáď najviac, sú vtipné popisy k samotným postavám, ktoré sa v knihe vyskytujú často. A presne to je tá vec, ktorá je typická pre Kozmonov štýl písania a ktorá sa stala jeho neoddeliteľnou súčasťou. Okrem toho vie autor veľmi pekne formovať napätie, s ktorým pracuje počas celej knihy, vďaka čomu sa čitateľ počas čítania nenudí a chce vedieť, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať. Kozmon taktiež pracuje aj s dynamickosťou, ktorá text výrazne oživuje a dej má tak rýchly spád.

Na knihách Františka Kozmona mám najradšej postavy. Sebavedomý Marek, ešte sebavedomejšia Denisa, alebo múdra a priateľská Petra. Toto je len zlomok z postáv, ktoré sa mihnú v autorových knihách, ale sú to tie najdôležitejšie postavy, bez ktorých si už nemožno predstaviť túto sériu. Postavy sú vykreslené výborne a pôsobia tak na čitateľa prirodzene. Majú reálne vlastnosti, správajú sa reálne a vedú medzi sebou prirodzené dialógy. V tejto knihe mňa osobne najviac zaujali Denisa s Petrou. Sú to postavy, ktoré som si obľúbil už pri Potkanovi, no v tejto knihe som si ich obľúbil ešte viac. Je to najmä vďaka tomu, pretože až v tejto knihe obe ženy úzko spolupracovali jedna s druhou, aby mohli očistiť Marekovo meno. Preto ich čitateľ spoznáva bližšie jednak z pracovného, ale aj osobného života a stávajú sa mu sympatickejšie.

Ak ste od Františka Kozmona ešte nič nečítali, tak to okamžite napravte. Hoci som od tohto autora prečítal ešte len dve knihy, nebojím sa povedať, že je to jeden z najlepších slovenských autorov detektívnych príbehov. Skvelo prepracovaný príbeh, výborne vykreslené postavy a originálna téma knihy. Rosničku hodnotím 5/5 a už sa neviem dočkať, čím ma autor prekvapí v Kukučke.

Za poskytnutie knihy ďakujem autorovi.

Knihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU