Recenzia: Zkurvenej příběh (audiokniha) - Bernard Minier

augusta 02, 2021

AUTOR: Bernard Minier
NÁZOV: Zkurvenej příběh (Une putain d’histoire)
VYDAVATEĽSTVO: XYZ
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 18 hodín 19 minút
INTERPRET: Pavel Rímský, Prokop Rímský

Les a mlha kam se podíváš. Místo, kde každý zná každého a kde soukromí je jenom iluze. To je malý ostrov Glass Island, kde žije šestnáctiletý Henry a kde byla zavražděná jeho přítelkyně. Kdo je vrahem? Pro obyvatele ostrova se Henry stává hlavním podezřelým a bedlivě ho sledují na každém kroku. Cítí jejich nenávist. Cítí, že chtějí jeho kůži... Jeho svět se stává nebezpečný, temný a pořádně zkurvený.

Bernard Minier je úspešný francúzsky spisovateľ mrazivého krimi, ktoré si vo svete našlo milióny čitateľov. Jeho knihy sa stali besellermi, boli preložené do niekoľkých desiatok svetových jazykov a medzi čitateľmi sa stále tešia veľkej obľube. Autor sa do povedomia čitateľov dostal vďaka svojej krimi sérii, v ktorej vystupuje vyšetrovateľ Martin Servaz. Mráz, Kruh, Tma, Noc, Sestry a Údolí. Šesť kníh tvoriacich jednu z najúspešnejších francúzskych krimi sérií. Okrem tejto sére sa autor venuje aj písaniu samostatných románov a jedným z nich je aj Zkurvenej příběh.

Od autora som pred niekoľkými rokmi počúval jeho audioknihu Mráz, ktorá sa mi v tej dobe veľmi páčila. Bola čímsi iná a aj to bol jeden z dôvodov, pre ktorý sa mi páčila. Od tej doby som však nesiahol po žiadnom jeho diele, no v priebehu tohto roka som si povedal, že je najvyšší čas vrátiť sa k jeho tvorbe, a preto som siahol po jeho samostatnom románe, a to po detektívnom trileri Zkurvenej příběh. Do samotného diela som šiel s pomerne veľkými očakávaniami, najmä po tom, čo autor predviedol v diele Mráz. A po vypočutí audioknihy môžem povedať, že samotné dielo ponúka zaujímavý príbeh, ktorý však nie je dotiahnutý do úplného konca.

Bernard Minier v diele Zkurvenej příběh rozpráva príbeh šestnásťročného Henryho, ktorého priateľka je jedného dňa zabitá. Netrvá však dlho a po nej zmizne aj jej matka. Keďže Henry žije na malom ostrove, obklopenom lesmi a hmlou, na ktorom žije málo ľudí, samotné podozrenie padne hneď naňho. Stojí za smrťou priateľky on? Alebo s tým má niečo spoločné jej matka? Alebo je vrahom niekto úplne iný?

Bernard Minier prišiel vo svojom štvrtom románe so zaujímavým príbehom, ktorý čitateľa osloví už od samotného začiatku. Rozpráva príbeh o tínedžerovi, ktorého priateľka je jedného dňa nájdená mŕtva a celý ostrov z jej vraždy upodozrieva samotného Henryho. Autor tak výrazne pracuje so psychikou hlavnej postavy príbehu – ako sa vyrovnáva so stratou priateľky, z obvinení, ktoré naňho padli, no taktiež aj jeho odhodlanie dopátrať sa k pravde, s cieľom očistiť svoje meno. Bernard Minier tak začne príbeh čoraz viac zauzľovať a pridávať na napätí, čo v čitateľovi/poslucháčovi vzbudzuje záujem pokračovať v príbehu a zistiť tak, ako sa skončí.

V čom vidím nevýhodu diela, je to, že napriek tomu, že autor v knihe výrazne pracuje s psychikou hlavnej postavy, samotný príbeh obsahuje momenty, keď autor venuje prílišnú pozornosť práve psychike danej postavy, než konkrétnemu príbehu. Práve vďaka týmto momentom sa príbeh začne postupne čoraz viac spomaľovať a čitateľa po určitom čase začnú emocionálne výlevy Henryho nudiť. Všetkého veľa škodí, a preto ak by autor miestami ubral z psychologických opisov, vyhodil z príbehu nepotrebné časti a viac sa sústredil na dejovosť, príbeh by tak nabral rýchly spád a bol by pútavejší.

Ako príbeh postupne plynie, v deji sa začnú objavovať aj ďalšie pohľady. Okrem rozprávania v prvej osobe skrz Henryho, je tak príbeh rozšírený o niekoľko ďalších pohľadov. Samotná kniha tak obsahuje akési dva príbehy tvoriace jeden celok, problém je tuná však ten, že príbeh je kvôli tomu zbytočne naťahovaný. A keď už čitateľ dôjde na koniec samotného príbehu, množstvo otázok necháva autor otvorených a nezodpovedaných.

Zkurvenej příběh je kniha, v ktorej si autor dáva do veľkej miery záležať na opisnosti. Samotný príbeh je bohatý na opisy, či už prostredia, jednotlivých situácií alebo aj myšlienok a pocitov hlavnej postavy. Samotné opisy nie sú zložité, napriek tomu je ich však zbytočne veľa. V diele chýba viac dialógov, vďaka ktorým by mal dej rýchlejší spád. Ak sa však autor k ním dostáva, tie sú plné vulgarizmov, čo by nevadilo, ak by ich tam autor nevtláčal aj nasilu, pretože vtedy nevyznievajú dôveryhodne.

Čo sa týka postáv, tie okrem hlavnej postavy neboli vykreslené veľmi dobre. Počas deja pôsobia plocho a umelo, čo je zapríčinené aj tým, že najväčšiu pozornosť venuje autor Henrymu a ostatné postavy idú viac do úzadia. Nedostatok dialógov je ďalším z faktorov, vďaka ktorým postavy nemajú príležitosť vyjadriť svoje pocity, myšlienky, nálady a zároveň tak odkryť aj svoje charaktery.

Čo sa týka audio spracovania, to bolo po stránke interpretov výborné, po tej technickej trocha zaostávalo. Výber interpretov hodnotím viac než pozitívne. Ich hlasy sa k tomuto dielu skvelo hodili a aj oni dopomohli k vytvoreniu ponurejšej atmosféry. Technická stránka zaostáva najmä kvalitou zvuku, ktorý nie je krištáľovo čistý a keď sa poslucháč lepšie započúva, tak v pozadí počuje jemné šumenie.

Suma sumárom, Zkurvenej příběh je dielo, ktoré mohlo byť výborné, ak by bolo omnoho kratšie. Ak by autor vyhodil z príbehu zbytočnú vatu, omnoho viac zapracoval na dialógoch, docielil by tak kvalitnejší a pútavejší dej. Čo sa týka audio spracovania, to bolo po voľbe interpretoch výborné, po technickej stránke však malo tiež svoje nedostatky. Audioknihu Zkurvenej příběh hodnotím 3/5.