Recenzia: Zimný palác - Michaela Ella Hajduková

augusta 03, 2021

AUTOR: Michaela Ella Hajduková
NÁZOV: Zimný palác
ROK VYDANIA: 2021
POČET STRÁN: 469

Tri Tatiany - jeden príbeh. A jeden muž, ktorý na krku nosí anch a myslí si, že ovláda osud.
Sankt-Peterburg 1914 – Taťjana Romanovová ako milosrdná sestra Červeného kríža znovu stretáva v nemocnici Dmitrija Jakovleviča Malamu a jej srdce horí láskou. Krehký vznikajúci vzťah podporujú i jej rodičia. Nad celou rodinou sa však sťahujú revolučné mračná a ukrytá správa vo fľaši od smotany spustí udalosti, ktoré sa skončia krvavými jatkami, zakrývaním stôp a pátraním, ktoré potrvá desaťročia. Taťjanin denník sa ukrýva v toku času, až kým ho nenájde iná Tatiana, ktorej sa zápisky veľkokňažnej môžu stať osudnými.
Leningad 1977 – Taťjanu Garinovú vypočúva KGB. Mladučká študentka práva dobrým kádrovým profilom i triednym pôvodom síce číta zakázané knihy, ale to zďaleka nie je dôvod, pre ktorý si pohnevala súdruhov. Čoho všetkého bude Dmitrij Tarasov schopný, aby jeho láska neskončila za mrežami?
Petrohrad súčasnosť – Uprostred zasneženého námestia pred Zimným palácom sa cez noc objaví rakva so skleneným vekom. Mladá žena vnútri má biele šaty a trblietavú tradičnú čelenku. Vyšetrovanie ukáže, že nie je mŕtva, ale podchladená a pod vplyvom narkotík. A že sa volá Tatiana. Kto ju obliekol do šiat cárovej dcéry a chcel, aby zamrzla?
Tento príbeh je inšpirovaný skutočnými udalosťami.

Michaela Ella Hajduková sa v súčasnosti radí k najobľúbenejším slovenským autorkám. Od svojho debutu v roku 2012 sa autorkino spisovateľské konto rozrástlo na pätnásť románov, ktoré si získali množstvo čitateľov. Tvorba tejto košickej autorky je naozaj rozmanitá. Od vojnových románov, cez tie historické, až po romány pre mládež. Michaela Ella Hajduková sa nebojí ničoho a vo svojej tvorbe veľmi rada experimentuje. A dôkazom toho je aj jej najnovší román Zimný palác.

Odhliadnuc od autorkinho debutu som od Michaely Elly Hajdukovej mal možnosť prečítať všetko, či už to boli jej vojnové romány, alebo eroticko-mysteriózna dilógia Rekviem pre anjela. Každá jej kniha ma čímsi dostala a nie nadarmo sa autorka radí medzi moje najobľúbenejšie. Preto, keď sa mi do rúk dostala jej novinka Zimný palác, ktorá sa odohráva v prostredí Ruska, bol som naozaj veľmi zvedavý na to, ako sa autorka popasovala s touto témou. A po prečítaní knihy môžem povedať, že autorka znova odviedla vynikajúcu prácu.

Príbeh románu Zimný palác sleduje tri Tatiany v troch časových obdobiach. Tá prvá sleduje Tatianu Romanovovú v roku 1914, ktorá sa zamiluje do Dmitrija Jakovleviča Malamu. Do toho sa v krajine rozpúta revolúcia, ktorá má fatálne následky nielen pre krajinu ako takú, no taktiež aj pre samotnú Tatianu. Príbeh druhej Tatiany sa odohráva v roku 1977 a sleduje Tatianu Garinovú – mladú študentku, ktorá číta zakázané knihy a je vypočúvaná KGB. Príbeh poslednej Tatiany sa odohráva v súčasnosti, kde je jej telo nájdené pred Zimným palácom v sklenenej rakve, napriek tomu však nie je mŕtva. Tri Tatiany, tri časové obdobia, jedno mesto. Čo majú tieto tri osoby spoločné?

Michaela Ella Hajduková si aj vo svojom pätnástom románe pripravila pútavý príbeh, ktorý si vás okamžite získa. Zatiaľ čo v predošlej tvorbe nás autorka zaviedla do krajín ako Rumunsko či Nemecko, v románe Zimný palác máme možnosť zavítať do mrazivého Ruska, konkrétne do Petrohradu, kde autorka rozpráva príbeh troch Tatian. Troch žien, ktoré na prvý pohľad nemajú nič spoločné, no ako čitateľ postupuje v príbehu, zisťuje, že ich toho spája omnoho viac, než je len meno. Autorka si znova pripravila veľmi originálny príbeh, pri ktorého čítaní vám nie jedenkrát naskočia zimomriavky.

Už samotný začiatok príbehu autorka vykreslila veľmi napínavo. Prológ knihy začína v Sovietskom zväze, kde sa čitateľ spoznáva s Tatianou Garinovou. Ako strany postupne plynú, autorka sa v deji dostáva dopredu a čitateľ sa tak stretáva s nádejnou maliarkou, ktorá si začne dopisovať listy so známym ruským umelcom, aby ju doučoval kresbu. Postupne tak autorka začína do príbehu zakomponovávať aj zvyšné dve dejové línie, ktoré sa skvelo dopĺňajú a zapadajú do seba, pričom tak tvoria jeden komplexný príbeh. Každá z týchto dejových línií je však aj čímsi charakteristická. Zatiaľ čo romanovovská dejová línia sa vyznačuje akousi nadnesenosťou a pompéznosťou, garinovská sa zasa vyznačuje akčnosťou a tá posledná umeleckosťou.

Samotný príbeh nie je čisto len vymyslený. Ako to je už pri autorkinej tvorbe zvykom, väčšina z jej kníh je inšpirovaná skutočnými udalosťami, a podobne je tomu aj v tomto prípade. V doslove knihy autorka následne uvádza, čo všetko z tohto príbehu sa odohralo v skutočnosti, čo si autorka vymyslela a čím sa inšpirovala. Kniha vďaka tomu nesie aj akúsi hlbšiu výpovednú hodnotu a do istej miery pôsobí aj náučne.

Obrovským plusom tohto románu je atmosféra, ktorú sa autorke podarilo v diele vytvoriť. Ak ste čítali nejakú knihu od Michaely Elly Hajdukovej, isto viete, že autorka dokáže prostredie vykresliť do takej miery, že má čitateľ popri čítaní knihy pocit, ako keby sa skutočne nachádzal na danom mieste. A tu to platí niekoľkonásobne. Autorka sa nebála a v knihe vykreslila množstvo zvykov a tradícií, ktoré sa s Ruskom spájajú, čo jej do veľmi veľkej miery pomohlo k reálnemu zhmotneniu prostredia. Aj preto má čitateľ po prečítaní knihy chuť okamžite vycestovať do Ruska.

Zimný palác je kniha, v ktorej sa Hajduková venuje aj množstvu tém, ktoré sa jej podarilo výborne vykresliť. Témy ako priateľstvo, láska, rodina, zrada, sklamanie, strach, zastrašovanie, či dokonca témy súvisiace s umeleckým smerom, pôsobia v tejto knihe úplne prirodzene a reálne. Autorka sa im v knihe venuje viac do hĺbky a otvára tak otázky, nad ktorými sa môže čitateľ následne zamyslieť.

Samotná kniha je napísaná jednoduchým, no zároveň veľmi pútavým štýlom písania. Autorka sa nebojí v knihe využívať množstvo opisov, no tie nie sú vôbec zložité a tým pádom ani nezaťažujú príbeh. Miestami dokonca pôsobia až umelecky, čo knihe pridáva na hodnote a následne tak aj ponúka lepší zážitok z čítania. Autorka v knihe pracuje aj s prvkami ako je napätie, a preto je dej dynamický a naberá rýchly spád. Autorka taktiež nepodceňuje ani dialógy, ktorých tam je pomerne dosť a ktoré plnia rovnakú funkciu, ako tomu je v prípade napätia.

Čo sa týka postáv, tie boli znova vykreslené výborne. Michaela Ella Hajduková vie svojim postavám veľmi ľahko vdýchnuť život a inak tomu nie je ani teraz. Či už hovoríme o všetkých troch Tatianach, alebo aj postavách ako Dmitrij, Juliett či Jurij. Autorka svoje postavy častokrát vhadzuje do rôznych hraničných situácií, čo jej dopomáha k tomu, aby lepšie vykreslila pocity, myšlienky a celkovo charaktery postáv.

Ak obľubujete príbehy od Michaely Elly Hajdukovej, či milujete Rusko, kniha Zimný palác je tá správna voľba. Prepracovaný príbeh o troch Tatianach, ktoré toho majú spoločného omnoho viac, než je len meno, je dôkazom toho, že aj vo svojej pätnástej knihe má táto autorka čitateľom stále čo ponúknuť. Výborný príbeh, skvelo vykreslená atmosféra, postavy a aj prostredie. Knihu Zimný palác hodnotím 5/5.