Recenzia: Princ - Tiffany Reisz

AUTOR: Tiffany Reisz
NÁZOV: Princ (The Prince)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Harlequin Books S.A.)
ROK VYDANIA: 2021 (2012)
POČET STRÁN: 388
PREKLAD: Dana Petrigáčová

Na Noru Sutherlinovú volajú dva svety a nech si vyberie ktorýkoľvek z nich, bude to najťažšie rozhodnutie jej života. Wes Railey je mužom, na ktorého nedokáže zabudnúť. Opäť sa s ním stretáva, tentoraz v jeho svete. No slávna newyorská domina nie je žiadna južanská kráska a Norin sen zapadnúť do Wesleyho sveta neustále narúša jej vzťah k Sørenovi. Søren je jediný muž, ktorého Kingsley Edge kedy miloval a preto ochotne zaujme Norine miesto pri jeho nohách. Spoločná temná minulosť medzi nimi utvorila puto, ktoré nemôže zničiť čas ani Sørenova láska k Nore. Lenže duchovia minulosti ožívajú a prinášajú hrozbu, ktorej sa Kingsley bude musieť postaviť čelom. A spolu s ním aj Søren a Nora…

Americká spisovateľka Tiffany Reisz je jednou z najúspešnejších autoriek vo svojom žánri. Z jej erotického románu Siréna sa po svete predalo viac než pol milióna výtlačkov. Autorka získala aj množstvo ocenení a jej tvorba sa medzi čitateľmi teší veľkej obľube. V priebehu roka 2018 sa na slovenských pultoch objavila autorkina úplne prvá kniha preložená do nášho jazyka, Siréna, ktorá je zároveň prvým dielom jej deväťdielnej série Rodení hriešnici. V súčasnosti sú preložené prvé tri diely (Siréna, Anjel, Princ), pričom ten štvrtý by mal vyjsť ešte v priebehu tohto roka.

K tvorbe tejto americkej autorky som sa dostal tesne po vydaní jej knihy Siréna a samotný román si ma veľmi získal. Vydavateľstvo Zelený kocúr prinieslo v tej dobe na knižný trh príbeh, ktorý tu dlho nebol, a aj to bol dôvod, prečo som si ho obľúbil. Veľmi podobné pocity som mal aj z druhého dielu, v ktorom sa autorka ešte viac prekonala a ponúkla tak čitateľovi o to erotickejší a napínavejší príbeh, než v prípade prvého dielu. S príchodom Princa som bol zvedavý na to, akým smerom sa autorka v sérii uberie, a po prečítaní knihy môžem povedať, že autorka už viac nestavia dielo len na samotnej erotike, ale do popredia sa dostávajú aj osudy postáv.

V Princovi, treťom diele série Rodení hriešnici, sa úspešná autorka erotických románov, Nora Sutherlinová, rozhodla pre nečakaný krok. Opúšťa Sørena, s cieľom vrátiť sa k Wesovi Raileymu, na ktorého nedokáže zabudnúť. Napriek tomu, že po Wesovi veľmi túži a chce zapadnúť do jeho štýlu života, stále myslí aj na Sørena. Na druhej strane príbehu je Søren, ktorého spolu s Norou a Kingsleym viaže temná minulosť. Čo sa stane, keď sa začne na povrch dostávať pravda o ich vzťahu? Dokážu tomu zabrániť?

Tiffany Reisz už v predošlých dvoch dieloch série ukázala, že vie napísať pútavý príbeh, ktorý si okamžite získa čitateľovu pozornosť. A podobne je tomu aj v prípade Princa. Autorka začína príbeh napínavým prológom, ktorý je akýmsi spisom, kde sa čitateľ dozvedá veľa informácií o postavách a vzťahoch medzi nimi, pričom jeho koniec podnecuje čitateľa k tomu, aby v príbehu pokračoval ďalej. Neskôr príbeh prechádza do pokojnejších vôd, kde autorka začína pracovať s prvkami ako je erotika a neskôr pridáva aj napätie, ktoré príbeh oživujú, pridávajú mu na zaujímavosti a zároveň slúžia autorke na to, aby ho uberala rôznymi smermi.

Táto kniha je špecifická v tom, že sa odohráva v troch dejových líniách. Tá prvá sleduje Sørena a Kingsleyho v minulosti, tá druhá zasa v súčasnosti a tá posledná Noru a Wesa. Prvé dve dejové línie sú medzi sebou veľmi úzko prepojené a poukazujú jedna na druhú, vďaka čomu čitateľ neskôr lepšie chápe to, aké tajomstvá obe postavy skrývajú a ktoré môžu neskôr vyplávať na povrch a obom ublížiť. Síce sa môže javiť, že posledná dejová línia, sledujúca Noru a Wesa, nemá s predošlými dvoma nič spoločné, ako strany pribúdajú, opak je pravdou. Všetky tieto dejové línie sa navzájom skvelo dopĺňajú, sú závislé jedna od druhej, a vytvárajú tak jeden komplexný a prepracovaný príbeh.

V čom vidím nedostatok diela, je to, že Tiffany Reisz počas celého príbehu načrtáva rôzne napínavé situácie, ktoré však ďalej nerozvíja. Týka sa to najmä dejovej línie sledujúcej Noru, kde autorka začína v príbehu vytvárať napätie a namiesto toho, aby pokračovala v jeho stupňovaní a vykresľovaní daných situácií, radšej danú situáciu nechá tak a pokračuje s príbehom ďalej. V týchto prípadoch autorka nevyužila potenciál daných situácií, aby tak vytvorila príbeh, ktorý by bol napínavejší a pútavejší, čomu tak nebolo v predošlých knihách. Autorka to ale na konci zachraňuje samotným koncom, ktorý je nečakaný a napínavý, vďaka čomu má čitateľ chuť okamžite siahnuť po ďalšom diele.

Princ je dielo, v ktorom sa autorka primárne zameriava na osudy hlavných hrdinov série. Do popredia sa tak dostáva Sørenova, Kingsleyho a Norina minulosť, vďaka ktorej sa čitateľ dozvedá o postavách omnoho viac a dokáže o to lepšie pochopiť ich správanie z predošlých kníh. Prečo sa chovali tak, ako sa chovali, prečo sú medzi nimi vzťahy, aké sú a množstvo iného.

Samotná kniha je napísaná jednoducho a pútavo, presne tak, ako aj predošlé diely série. Tiffany Reisz sa nesnaží o zložité opisy, či už prostredia, postáv alebo sexuálnych scén. Sú jednoduché, trefné a najmä kvalitné. Autorka na malom množstve opisov dokáže ponúknuť čitateľovi veľmi veľa, a preto sa kniha veľmi dobre a rýchlo číta. Je to ten typ literatúry, ktorý možno zaradiť k oddychovému čítaniu.

Tým, že autorka venovala v tejto knihe priestor najmä postavám a ich osudom, tak docielila to, že boli vykreslené výborne. Na čitateľa pôsobia popri čítaní knihy reálne a čitateľ si tak medzi nimi dokáže nájsť svojich obľúbencov. Postavy v sebe nesú jednak kladné, no zároveň aj záporné vlastnosti, vďaka čomu nemožno s určitosťou povedať, ktorá z nich je výlučne kladná alebo záporná.

Princ je kniha, ktorá mi v určitých ohľadoch prišla ako najsilnejšia z celej série a v istých zasa zaostávala za predošlými dielmi. V konečnom dôsledku je to však veľmi kvalitné pokračovanie série, ktoré autorka zakončila tak, že máte chuť okamžite siahnuť po pokračovaní. Výborný príbeh s hlbokou psychologickou sondou do minulosti postáv, skvelo vykreslené postavy a nečakaný koniec. Knihu hodnotím 4/5.