Recenzia: Kým uschnú tvoje slzy - Marta Fartelová

augusta 15, 2021

AUTOR: Marta Fartelová
NÁZOV: Kým uschnú tvoje slzy
ROK VYDANIA: 2009
POČET STRÁN: 240

Do Luciinho harmonického života náhle zasahuje nečakaná správa o manželovej ťažkej chorobe. Všetku svoju silu a energiu sústredí Lucia na jeho podporu v boji so zákerným ochorením a všetky svoje myšlienky upne na jeho vyliečenie. Počas tých strastiplných dní a týždňov zabúda však na zvyšok rodiny – na svoje dve deti. Hlavne syn Lukáš ťažko znáša otcove problémy a matkinu neprítomnosť. Svoje pocity samoty a bezradnosti sa pokúsi zahnať v spoločnosti pochybných ľudí. Lucia zbiera zvyšky svojich síl a pokúša sa prinavrátiť do ich životov aspoň kúsok šťastia...

Marta Fartelová je slovenská spisovateľka, ktorá debutovala v roku 2007 románom Chuť lesných jahôd. Od tej doby sa jej autorské portfólio rozrástlo o 14 ďalších románov a jednu motivačnú knihu a v súčasnosti je považovaná za jednu z najúspešnejších a najobľúbenejších slovenských autoriek. Marta Fartelová sa vo svojej tvorbe zameriava na spoločenské romány, v ktorých nie raz rozoberá kontroverzné témy, zároveň však má na konte aj dva skutočné príbehy. Vojnový román Chlapec bez mena rozprávajúci príbeh muža, ktorého spomienky ležali v jeho hlave viac než sedemdesiat rokov, a román Červená veža smrti, v ktorom autorka rozpráva príbeh jej starých rodičov.

K tvorbe tejto autorky som sa dostal pred niekoľkými rokmi, keď sa mi do rúk dostala jej kniha Odíď z mojich snov. Napriek tomu, že samotný román mal isté nedostatky, zaujal ma ale do takej miery, že vo mne vzbudil nutkanie siahnuť po ďalších autorkiných knihách, čo som následne aj spravil. Autorkina tvorba si ma tak postupne získala, a preto v súčasnosti považujem Martu Fartelovú za jednu z mojich najobľúbenejších slovenských autoriek. A keďže mám od nej prečítané skoro všetky jej knihy, viem, že autorka dokáže rozoberať ťažké témy a podávať ich čitateľovi v takej podobe, v akej si to zaslúžia. O to viac som bol teda zvedavý na jej dielo Kým uschnú tvoje slzy, ktoré možno zaradiť k jej ranej tvorbe a ktoré, podobne ako jej predošlé diela, zachádza do ťažších tém. A po prečítaní diela môžem povedať, že Marta Fartelová znova odviedla skvelú prácu.

Dej knihy Kým uschnú tvoje slzy sleduje zdravotnú sestru Luciu, ktorá sa jedného dňa zoznámi s pacientom, do ktorého sa následne zaľúbi. Založia si rodinu a na prvý pohľad sa môže zdať, že si žijú harmonickým životom. Všetko sa však zmení v jeden osudný deň, keď sa Lucia dozvie o manželovej ťažkej chorobe, ktorá následne otrasie celou ich rodinou. Lucia zbiera posledné zvyšky svojich síl na to, aby bola oporou, nielen pre svojho manžela, zároveň však aj pre ich dve deti, ktoré to znášajú najhoršie. Podarí sa jej prinavrátiť do ich životov aspoň štipku šťastia a radosti? Alebo sa táto udalosť podpísala na ich životoch už natrvalo?

Marta Fartelová si vo svojom štvrtom románe pripravila pre čitateľov dojímavý a pútavý príbeh, ktorý zaujme už od úplne prvých strán. Podobne ako aj v iných jej dielach, aj v prípade tejto knihy sa autorka rozhodla zvoliť si tému, ktorá nie je jednoduchá na spracovanie, je veľmi citlivá, a preto s ňou treba zaobchádzať veľmi opatrne. Autorka si toho bola vedomá už počas celého písania knihy, čo sa nakoniec odzrkadlilo aj na finálnom výsledku. Marte Fartelovej sa podarilo napísať príbeh, v ktorom pracuje so širokou škálou emócií, a podáva tak čitateľovi svedectvo o tom, že ak niekto niekoho ľúbi, nikto, žiadna osoba a ani tá najzákernejšia choroba, mu v tom nedokáže zabrániť.

Kým uschnú tvoje slzy je román, ktorého príbeh prebieha pozvoľna. Autorka upustila od napätia a iných prvkov, ktoré sú typické pre iné jej romány, a omnoho viac sa sústreďuje na príbeh ako taký. Ten začína pozvoľna, pričom v ňom dochádza k striedaniu dvoch dejových línií – prítomnosti a minulosti. Tieto dve dejové línie sa spočiatku veľmi pravidelne striedajú a vzájomne sa dopĺňajú. Zatiaľ čo v prítomnosti sa postavy vyrovnávajú s krutou realitou, v minulosti autorka približuje čitateľovi, ako sa Lucia spoznala so svojím budúcim manželom, pričom vykresľuje neľahké situácie, ktorými si museli ako čerstvý pár prejsť a ktoré majú dopad aj na súčasnosť. S pribúdajúcimi stranami sa dominantou knihy postupne stáva už len jedna dejová línia, a teda tá zo súčasnosti, a autorka tak pokračuje v zauzľovaní deja, ktorý následne doplňuje o rôzne nečakané situácie. Tie nakoniec vyústia do konca, ktorý je do určitej miery prekvapivý, no najmä dojemný.

Napriek tomu, že má Marta Fartelová na konte viac než desiatku kníh, v každej jednej sa snaží venovať iným témam. Niektoré sú ľahšie, iné zasa ťažšie, napriek tomu ich však vždy spracúva do takej miery, aby čitateľa nepohoršili, ba dokonca ho prinútili sa nad nimi zamyslieť. A podobne je tomu aj v prípade tohto diela. Primárnou témou knihy je rakovina, ktorá aj v dnešnej dobe nie je úplne bežnou knižnou témou, pretože nie je jednoduchá. Autorka sa ju rozhodla podať na dvoch úrovniach, ako to je u nej zvykom, a teda na tej medicínskej, no zároveň aj ľudskej. Obe úrovne zvládla skvelo a čo by som tomuto dielu tak trocha vytkol, je len to, že sa tejto téme autorka venovala iba do polovice knihy a nevenovala jej v príbehu ešte viac priestoru. Okrem toho autorka rozoberá aj ďalšie témy ako sú hudba, drogy a závislosť na nich, ale priestor dostávajú aj tradičné témy ako láska, priateľstvo či smútok.

Podobne ako ďalšie autorkine knihy, aj táto je napísaná jednoduchým a zároveň pútavým štýlom jazyka, ktorý si čitateľa okamžite získa. Autorka nezaťažuje príbeh nadbytočnými opismi, necháva len tie základné, a väčšiu pozornosť venuje dialógom, ktoré zapríčiňujú rýchlejší spád deja. Opisy sú jednoduché a pomáhajú tak čitateľovi lepšie sa zorientovať v príbehu.

Ak sa pozrieme na postavy, tie sú vykreslené dobre, no nie až tak, ako je tomu v novších autorkiných knihách, čo je pochopiteľné, keďže ide o jednu z prvých jej kníh. Na čitateľa však pôsobia popri čítaní knihy dostatočné reálne, a preto si medzi nimi nájde každý svojho favorita. Či už je to Lucia, jej sestra Zuzana, alebo syn Lukáš. Každá z týchto postáv v sebe nesie rôznorodé vlastnosti, vďaka čomu je jedinečná a pôsobí ľudskejšie.

Kým uschnú tvoje slzy je román, v ktorom Marta Fartelová potvrdila, že aj ťažkú tému dokáže zvládnuť s gráciou a do takej miery, ako si to daná téma zaslúži. Ide o dojímavý a pútavý príbeh o sile lásky, ktorá prekonala aj tie najťažšie životné prekážky. Výborný príbeh, dobre vykreslené postavy a zaujímavé myšlienky, na ktorými sa oplatí zamyslieť. Knihu hodnotím 4/5.
E-knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU

Viac článkov s Martou Fartelovou nájdete TU