Recenzia: Hnev (audiokniha) - Arpád Soltész

augusta 07, 2021

AUTOR: Arpád Soltész
NÁZOV: Hnev
VYDAVATEĽSTVO: Publixing, Ikar
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 11 hodín 38 minút
INTERPRET: Přemysl Boublík

Arpád Soltész sa v treťom románe Hnev vracia k postavám svojej prvotiny Mäso, do éry mečiarizmu, keď si nikto nemohol byť istý svojím majetkom, slobodou ani životom, pokiaľ ich nedokázal ochrániť hrubou silou alebo politickými konexiami. Ani tento jeho príbeh nemá kladných hrdinov. Je o normálnych ľuďoch v nenormálnych podmienkach. Zajtra to môžete byť vy.

Arpád Soltész debutoval v roku 2017 románom Mäso, ktorý je prvým dielom zo série Vtedy na východe. Ako bývalý novinár a súčasný politický komentátor sa rozhodol zamerať na témy, ktoré ešte len pred niekoľkými rokmi hýbali Slovenskom, pričom niektoré z nich sú ešte stále aktuálne. Samotný román zožal medzi čitateľmi veľký úspech a o rok nato sa na pulty kníhkupectiev dostáva autorov druhý román Sviňa (recenzia). Podobne ako pri Mäse, aj vo Svini sa autor drží rovnakej tradície a znova sa venuje témam, ktoré súvisia s politikou a mafiou, tentokrát však o čosi bližšie k súčasnosti. V priebehu minulého roka vyšla autorovi tretia kniha s názvom Hnev, ktorá je druhým dielom zo série Vtedy na východe.

K tvorbe Arpáda Soltésza som sa prvýkrát dostal v priebehu tohto roka, keď sa ku mne dostala audiokniha Sviňa. Napriek tomu, že samotné dielo malo isté nedostatky, témy, ktorým sa tam autor venuje, mu však pridávajú na hodnote. V konečnom dôsledku som toto dielo hodnotil veľmi pozitívne a o to viac som bol zvedavý na audioknihu Hnev. A podobne ako pri Svini, aj v Hneve autor podáva veľmi zaujímavý príbeh, inšpirovaný skutočnými udalosťami, v ktorom otvára otázky, na ktoré následne hľadá odpoveď.

Príbeh diela Hnev sa odohráva na východe v 90-tych rokoch, kde vládnu gangy mafiánov, pričom najmocnejšou organizovanou zločineckou skupinou je Slovenská informačná služba. Autor sa v tomto diele vracia k postavám z diela Mäso a sleduje éru mečiarizmu, kde si nikto nemohol byť istý ničím. Čo sa stane, keď na čelo podsvetia nastúpi nový boss? Aký to môže mať dopad na dávno zabehnutý systém?

Arpád Soltész už v diele Sviňa skvelo ukázal, že sa dokáže uchopiť zložitých tém a podať tak čitateľovi príbeh, na ktorý tak rýchlo nezabudne. Podobného rázu je aj dielo Hnev, v ktorom sa autor vracia k svojej prvotine, a teda do popredia sa dostávajú postavy, s ktorými sa čitateľ mal možnosť už stretnúť. Musím sa priznať, že ja som autorovu prvotinu nečítal, napriek tomu to však nepokazilo môj dojem z diela. Autor už od samotného začiatku príbehu v krátkosti zhrnie každú jednu postavu, čo jednak môže pomôcť čitateľom, ktorí čítali Mäso pred istým časom, ale zároveň aj ľuďom, ktorí siahajú po tomto diele ako prvom.

Autor už od prvotných strán výrazne pracuje s napätím, vďaka čomu má dej rýchlejší spád. Vďaka tomu si získava pozornosť čitateľa/poslucháča, čo následne využíva k tomu, aby postupne načrtol otázky, na ktoré sa v diele bude snažiť hľadať odpoveď, respektíve prinútiť čitateľa k tomu, aby sa nad nimi zamyslel. V čom vidím menšiu nevýhodu diela, je to, že ako príbeh postupne plynie, v istých momentoch sa dostáva do fáz, keď sa v ňom nič nedeje. Chýba tam akási akcia, sled nečakaných udalostí alebo niečo, vďaka čomu by sa príbeh posúval ďalej. To do určitej miery môže kaziť samotný dojem z príbehu, autor to však neskôr zachraňuje nečakanými zvratmi a zaujímavým koncom.

Hnev je zároveň aj dielo, ktorom sa Arpád Soltész venuje aj rôznym témam, ktoré súvisia s danou dobou. Prostitúcia, drogy, mafia, či dokonca prechádza aj k bežným témam, ako je napríklad priateľstvo. Tieto témy autor vykreslil veľmi dobre a dôveryhodne, čím sa autorovi naskytla príležitosť uberať príbeh rôznymi smermi, čo Soltész následne aj využil. Tieto témy výrazne oživujú príbeh a vďaka ním pôsobí uveriteľnejšie.

Štýl písania Arpáda Soltésza je naozaj zaujímavý. Je jednoduchý, zároveň je však z neho cítiť žurnalistiku, čo dokazuje aj fakt, že autor je bývalý novinár. Autor píše objektívne, poukazujúc na to, že ani jedna z postáv nie je výlučne dobrá alebo zlá. Autor v diele pracuje s prvkami ako napätie či nečakané zvraty, prostredníctvom ktorých dej naberá rýchlejší spád a udržiava si tak pozornosť čitateľa/poslucháča. V diele prevažuje opisnosť, no tú sa však autor snaží vyvážiť dialógmi, ktoré v tomto prípade plnia rovnakú funkciu ako napätie. Na nich si dáva autor záležať a pôsobia tak dôveryhodne.

Keď sa pozrieme na postavy, tie sa Arpád Soltész nesnaží kategorizovať podľa určitých kritérií. Skôr chce pri nich autor poukázať na to, že každá z týchto postáv má v sebe niečo dobré a niečo zlé. Záleží už len na tom, ktorá z týchto zložiek viac prevláda. Autor samotné postavy vhadzuje do rôznych hraničných situácií, čo mu dopomáha k tomu, aby omnoho lepšie vykreslil charaktery postáv, čo sa mu aj podarilo. Postavy tak pôsobia na čitateľa/poslucháča reálne, či už hovoríme o poručíkovi Molnárovi alebo Aďovi Šípošovi.

Zatiaľ čo pri audioknihe Sviňa bol interpretom Peter Kočiš, v prípade Hnevu to je Přemysl Boublík, ktorý stojí aj za audioknihou Kráľovstvo od Jo Nesba. Hlas Přemysla Boublíka k tomuto dielu sadol veľmi dobre a jeho práca s hlasom bola výborná. Autor skvelo znázornil dialekty, pocity a aj emócie jednotlivých postáv, čo v konečnom dôsledku prehĺbilo aj zážitok z počúvania audioknihy. Ďalším plusom audio spracovania sú rôzne zvukové efekty, ako napríklad hlas ozývajúci sa z druhej strany telefónu.

Arpád Soltész v diele Hnev znova ukázal svoj spisovateľský talent. Autor sa vracia k postavám zo svojho debutu a rozpráva príbeh z čias, kedy si nikto nemohol byť istý ničím. Odhliadnuc od niekoľkých momentov, keď príbeh upadol do monotónnosti a nič sa v ňom nedialo, však autor otvára témy, na ktoré počas celého príbehu hľadá odpoveď. Skvelo vykreslená atmosféra 90-tych rokov, výborne vykreslené postavy a pridaná hodnota v podobe rôznych tém. Za zmienku rozhodne stojí aj audio spracovanie, ktoré ešte viac prehlbuje samotný zážitok z príbehu. Audioknihu Hnev hodnotím 4/5.