Recenzia: A neostal ani jeden - Agatha Christie

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: A neostal ani jeden (And Then There Were None)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Collins Crime Club)
ROK VYDANIA: 2021 (1939)
POČET STRÁN: 168
PREKLAD: Katarína Jusková

A neostal ani jeden je azda najslávnejšia kniha kráľovnej detektívky Agathy Christie – na celom svete sa z nej predalo vyše sto miliónov výtlačkov. Obľubu si získala aj jej divadelná adaptácia a niekoľkokrát bola úspešne sfilmovaná.
Dej románu nás zavedie na neobývaný skalnatý ostrov pri pobreží Devonu, kam skupinu desiatich ľudí pozval majiteľ prepychového sídla pán Amis. Tajomný hostiteľ sa však neukáže a hostia čoskoro pochopia, že na ostrove sú ako v pasci. Situácia sa dramaticky vyhrotí, keď neznámy hlas z gramofónu každého z nich obviní, že zapríčinil smrť človeka. A tak ako ubúda vojačikov v detskej riekanke, vo vile postupne ubúda hostí, ktorých vraždí chladnokrvný šialenec. Najdesivejšie však je, že vrahom je jeden z nich...

Anglická spisovateľka Agatha Christie je najvýznamnejšou predstaviteľkou detektívneho žánru. O jej nespornom talente hovorí hneď niekoľko faktov. Počas svojho života napísala viac než šesťdesiat románov, z ktorých sa dokopy predalo cez 2 miliardy výtlačkov a je treťou najpredávanejšou autorkou, ktorú predbehla už len Biblia a Shakespeare. Okrem detektívnych románov je taktiež aj autorkou množstva poviedok a divadelných hier, ktoré sa aj v dnešnej dobe tešia veľkej obľube. Okrem príbehov s Poirotom a slečnou Marplovou autorka písala aj samostatné romány a jedným z nich je aj jej najpredávanejší román A neostal ani jeden, z ktorého sa predalo viac než 100 miliónov kusov.

Hercule Poirot je azda moja najobľúbenejšia detektívna postava. Jeho charakter a správanie je naozaj veľmi zaujímavé a vyčnieva z radu iných detektívnych literárnych hrdinov. Zároveň ma však veľmi zaujímalo to, ako vyzerajú príbehy, v ktorých tento netypický Belgičan nevystupuje. Ako úplne prvú knihu, ktorú som od autorky prečítal a ktorá ma nakoniec priviedla k jej tvorbe, bola kniha Nakoniec príde smrť. To mi však nestačilo na to, aby som mal ako-takú predstavu o tom, akou schémou sú písané jej samostatné príbehy. Preto sa mi do rúk následne dostala kniha Vraždiť je hračka (recenzia TU), ktorá sa mi veľmi páčila a vďaka ktorej som pokračoval v objavovaní, pre mňa neznámej časti autorkinej tvorby. Ako ďalšia sa ku mne dostala kniha A neostal ani jeden, ktorá je považovaná za autorkino najúspešnejšie dielo a po prečítaní tejto knihy som pochopil, prečo tomu tak je.

Agatha Christie v detektívnom románe A neostal ani jeden rozpráva príbeh desiatich ľudí, ktorí sa na pozvanie neznámeho pána Amisa dostávajú na odľahlý ostrov. Ten sa však po ich príchode vôbec neukáže a ako tam hostia postupne trávia čas, čoskoro im dôjde, že sú v pasci. Každý z týchto hostí sa na ostrove nenachádza len zhodou náhod. Každá jedna z týchto osôb sa zapríčinila o smrť človeka. Podobne ako v detskej riekanke, ktorá sa k hosťom nakoniec dostane, tak aj v realite začnú hostia postupne umierať podľa nej. A vrahom nie je nik iný, iba jeden z hostí. Kto to však je?

A neostal ani jeden možno považovať za vrcholné dielo Agathy Christie. Napriek tomu, že má niekoľko desiatok rokov, autorka v ňom skvelo potvrdila to, že stále dokáže čitateľa prekvapiť. V tomto prípade je to veľmi originálnou detektívnou zápletkou, v ktorej skombinovala, na prvý pohľad možno nevinnú, detskú riekanku, ktorú prepojila s vraždením hostí nachádzajúcich sa na ostrove. Agatha Christie tak vytvorila neskutočne prepracovanú kriminálnu zápletku, v ktorej si čitateľ nemôže byť nikým a ničím istý. Kto je vlastne vrah? To čitateľ do posledných strán nemá možnosť zistiť. Napriek tomu je to však príbeh, ktorý je stále založený na logike, a preto keď sa čitateľ spätne vracia v deji, jednotlivé udalosti a scény mu do seba zapadnú ako kusy skladačky.

Ako väčšina autorkiných kníh, aj toto dielo nie je zamerané na brutalitu a krvilačnosť. Možno samotný román obsahuje niekoľko scén, ktoré by sa dali zaradiť k takémuto žánru detektívnej literatúry, nie je to ale autorkiným cieľom. Christie sa aj naďalej uberá svojím smerom a čitateľovi tak ponúka príbeh, pri ktorého vyriešení si potrápi sivé mozgové bunky. Autorka v ňom zároveň výraznejšie pracuje s akciou a napätím, vďaka čomu príbeh naberá rýchlejší spád a zároveň sa jej prostredníctvom tohto poradilo vybičovať určité situácie.

A neostal ani jeden je zároveň kniha, v ktorej sa autorka venuje aj viacerým témam, ktoré príbehu dodávajú väčšiu reálnosť a dôveryhodnosť. Témy ako zrada, klamstvo či trest, ktoré autorka do príbehu zasadila, sa snaží rozoberať viac do hĺbky. Nie úplne, ale do takej miery, aby čitateľ dokázal o to lepšie pochopiť správanie jednotlivých postáv. Samotná kniha je na rozdiel od iných autorkiných románov viac psychologická a sleduje myšlienkové pochody postáv. Ich vzájomnú nedôveru a podozrievavosť prameniacu z faktu, že sa medzi nimi nachádza vrah.

Ako to je pri Agathe Christie zvykom, aj tento román je napísaný jednoduchšie, no zároveň stále pôsobí pútavo. Samotná kniha je bohatá na opisy, ktoré však nie sú veľmi zložité, a preto tak príbeh zbytočne nezaťažujú. Na druhej strane však pomáhajú čitateľovi si o to lepšie predstaviť prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva, jednotlivé postavy, či dokonca aj situácie.

Keď sa pozrieme na postavy, tie boli zas a znova vykreslené výborne a v tejto knihe je to možno aj najviac vidieť. Tým, že ich autorka vhadzovala do rôznych hraničných situácií, sa jej tak podarilo o to lepšie vykresliť jednotlivé charaktery, pocity a myšlienky. Mňa osobne v tomto príbehu najviac zaujal Anthony Marston, doktor Armstrong a Philip Lombard.

A neostal ani jeden potvrdzuje to, čo sa o Agathe Christie hovorí už naozaj dlhú dobu. Je to naozaj kráľovná, no nielen anglickej detektívky, ale detektívneho žánru celkovo. Tento detektívny román radím medzi to najlepšie, čo som od autorky zatiaľ prečítal, či už je to v rámci samostatných príbehov, ktoré sú bez Poirota alebo slečny Marplovej, alebo celkovo. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz