Recenzia: Moc korupcie - Gabriel Šípoš, Ľuboš Kostelanský a Michal Piško

júla 23, 2021

AUTOR: Gabriel Šípoš, Ľuboš Kostelanský, Michal Piško
NÁZOV: Moc korupcie
VYDAVATEĽSTVO: samovydanie
ROK VYDANIA: 2021
POČET STRÁN: 208

V tomto unikátnom príbehu nazriete do kuchyne Transparency International Slovensko, organizácie, ktorá sa už vyše 20 rokov snaží poukazovať na korupciu a zneužívanie moci. Autori prezradia, ako skutočne prebiehalo ich stretnutie s Ficom, ako pozerali futbal s Dzurindom a jedli párky s Kaliňákom. Priznajú si aj zlyhania a konflikty, ale aj komplikované vzťahy s inými neziskovkami či médiami.
Zistíte, ako vychádzajú s politikmi a aký vplyv na ich prácu má George Soros. Dočítate sa o kauze Predsedníctva so Zuzanou Hlávkovou, alebo čo pomohlo odkryť schránkové firmy za Váhostavom.
Kniha prináša nielen zaujímavý príbeh, ale chce aj inšpirovať nových protikorupčných aktivistov, presvedčiť a motivovať rezignovaných a informovať dezinformovaných.

Slovenská literárna scéna prešla v poslednej dobe veľkým vývojom. Na knižnom trhu sa objavujú čoraz zaujímavejšie tituly z rôznych oblastí, či už sa to týka beletrie alebo odbornej literatúry. A práve odborná literatúra, týkajúca sa najmä politiky, sa medzi čitateľmi stáva čoraz viac populárnou. V priebehu tohto roka uzrelo svetlo sveta veľmi zaujímavé dielo, ktoré nesie názov Moc korupcie a ktoré sleduje spoločnosť Transparency International Slovensko a ich boj za lepšie Slovensko.

Odborná literatúra nie je tak úplne môj šálok kávy, napriek tomu z času na čas siahnem aj po takomto druhu čítania. Samotné dielo ma zaujalo už svojím vzhľadom, ktorý je nevšedný a o to viac upúta pozornosť. Tri diery, symbolizujúce stopy po výstreloch, tak viac než jasne naznačujú, o čom toto dielo bude. O boji za slobodu, ktorá častokrát stojí až život. A po prečítaní knihy môžem povedať, že je to dielo, ktoré by si mal prečítať naozaj každý, aby tak lepšie pochopil politickú situáciu v našej krajine.

Transparency International Slovensko je spoločnosť, ktorá funguje už viac než dvadsať rokov, počas ktorej bojuje o transparentnejšie a lepšie Slovensko. Toto dielo ponúka súhrnný prehľad toho, ako spoločnosť vznikla, jej následný vývoj, boj s korupciou a vyhrážkami, ktorým častokrát vďaka svojej práci čelí, ale aj o jej pádoch a vzostupoch.

Samotná kniha je rozdelená na úvod, šesť kapitol a záver. Síce sa to na prvý pohľad môže javiť ako naozaj veľmi stručné členenie textu, každá jedna kapitola sa však zaoberá úplne inou témou. Každá kapitola má niekoľko desiatok strán, je rozpracovaná do detailov a ponúka tak čitateľovi detailný pohľad na danú problematiku, udalosť či situáciu. Autori sa tak častokrát vracajú do minulosti a uvádzajú konkrétne príklady toho, kedy bojovali s korupciou, ako prebiehal ich boj a ako to nakoniec dopadlo. O to zaujímavejšie je však sledovať to, ako na to reagovali osoby, proti ktorým spoločnosť bojovala. Množstvo napomenutí a vyhrážok, ktorým nakoniec čelili, ich ale neodradili od toho, aby sa dopátrali k pravde. Samotné dielo tak do určitej miery poukazuje aj na to, že ak sa chce niekto naozaj dopátrať k pravde, týmito vecami sa nenechá zastrašiť.

Nie je to však len kniha, v ktorej sa autori chvália a rozprávajú iba o úspechoch, ktoré sa im podarilo dosiahnuť. Zároveň je to však kniha, kde rozprávajú aj o ťažkých obdobiach, ktoré boli plné neúspechu a kedy hrozilo, že spoločnosť skončí. Aj vďaka tomu je toto dielo viac autentické a zaujímavejšie a samotný čitateľ sa s ním dokáže viac stotožniť, či dokonca lepšie pochopiť isté situácie. Autori v ňom taktiež rozoberajú aj rôzne kontroverzné témy, ktoré sa týkajú spoločnosti, či už ide o jej financovanie alebo prepojenie s Georgeom Sorosom. Dielo je taktiež doplnené o množstvo fotografií, tabuliek a grafov, na ktorých autori demonštrujú konkrétne situácie.

V knihe Moc korupcie sa autori taktiež venujú aj rôznym témam. Odhliadnuc od korupcie, ktorá je primárnou témou tohto diela, však rozoberajú aj témy súvisiace so súkromným, ale aj pracovným životom jednotlivých členov kolektívu. Kniha vďaka tomu nie je iba odbornou literatúrou, zároveň je do určitej miery aj osobná, čo jej znova pridáva na hodnote.

Ako to už pri odbornej literatúre býva zvykom, aj táto kniha je písaná odbornejšie. Je však písaná štýlom, aby zaujala široké spektrum čitateľov, či už ide o úplných laikov, alebo ľudí, ktorí sa v danej problematike vyznajú. Na štýl písania si čitateľ vie veľmi rýchlo zvyknúť a vďaka zaujímavému rozloženiu textu tak čítanie textu ubieha veľmi rýchlo.

Moc korupcie je dielo, v ktorom Gabriel Šípoš, Ľuboš Kostelanský a Michal Piško odhaľujú čitateľom ich boj za lepšie Slovensko. Rozprávajú o vzniku tejto spoločnosti, jej následnom vývoji, ale aj úspechoch či pádoch. Je to dielo, ktoré by si rozhodne malo prečítať čo najviac ľudí, čo je aj cieľom autorov, a aj preto je dostupné na internete voľne k stiahnutiu. Knihu hodnotím 5/5.
Knihu si môžete zadarmo stiahnuť v elektronickej podobe TU a v audio podobe TU