Recenzia: Mlčící pacientka (audiokniha) - Alex Michaelides

AUTOR: Alex Michaelides
NÁZOV: Mlčící pacientka (The Silent Patient)
VYDAVATEĽSTVO: Voxi
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 10 hodín 24 minút
INTERPRET: Lucie Štěpánková a Petr Stach

TICHO JEŠTĚ NIKDY NEBYLO HLASITĚJŠÍ
Slavná malířka Alicia Berensonová měla idylické manželství. A pak jednoho dne svého muže zastřelila. Do záhadného případu nemá kdo vnést světlo, protože Alicia od vraždy už šest let nepromluvila ani slovo. Její mlčení chce prolomit psychoterapeut Theo Faber, pro kterého se na první pohled nelogická vražda stane posedlostí. Řešení se možná skrývá v jednom z Aliciiných obrazů. Je však Theo připraven zjistit pravdu?

Alex Michaelides je považovaný za najpredávanejšieho britsko-cyperského autora. Michaelides debutoval psychologickým trilerom Mlčící pacientka, ktorý sa stal veľkým bestsellerom a bol preložený do niekoľkých svetových jazykov. Na úspech debutu autor naviazal tento rok trilerom The Maidens, ktorým rozšíril svoje spisovateľské konto.
Mlčící pacientka zaznamenala podobný úspech aj v Česku, kde kniha istého času zaplavila sociálne siete a zožala pozitívne ohlasy. Aj to bol jeden z dôvodov, vďaka ktorému som chcel po tomto psychologickom trileri siahnuť, s cieľom zistiť, aké to dielo vlastne je. A po vypočutí audioknihy môžem povedať, že je to triler, ktorý síce má svoje nedostatky, na oddychové čítanie je priam ako stvorený.

Príbeh knihy Mlčící pacientka sleduje slávnu maliarku Aliciu Berensonovú, ktorá mala idylické manželstvo, následkom niekoľkých udalostí sa však dostala na psychiatrickú kliniku. Od tej doby neprehovorila ani slovo a jej mlčanie sa rozhodol prelomiť Theo Faber – psychoterapeut, ktorého Aliciin prípad okamžite zaujal. Podarí sa Theovi zistiť, prečo Alicia zabila vlastného manžela? A bola to vôbec ona, kto ho zabil?

Alex Michaelides prišiel na knižný trh s príbehom, ktorý už od samotného počiatku pôsobí do veľkej miery originálne. Autor vo svojom príbehu zavítal do psychiatrického prostredia, kde pomocou niekoľkých dejových línií rozpráva príbeh ženy, ktorej život sa zmenil behom sekundy. Autor už od samotného úvodu výrazne pracuje s napätím, ktoré stupňuje a v čitateľovi tak vzbudzuje záujem o to, aby v príbehu pokračoval ďalej. S pribúdajúcimi kapitolami sa príbeh následne stáva pomalším, čo autor využíva k tomu, aby sa retrospektívne vracal do minulosti a bližšie čitateľa/poslucháča oboznámil s postavami a prostredím. Následne autor znova pridáva na napätí, ktoré graduje, až príbeh vyústi do konca, ktorý je do určitej miery nečakaný.

Samotný príbeh je rozdelený do niekoľkých dejových línií. Tá prvá sleduje Aliciu v súčasnosti, druhá Thea pátrajúceho po pravde a nakoniec je tu tretia dejová línia, v ktorej sa autor retrospektívne vracia do minulosti a prostredníctvom Aliciiných zápiskov rozpráva udalosti spred osudného dňa. Všetky tieto dejové línie sa veľmi dobre dopĺňajú a v určitom momente do seba zapadnú, vďaka čomu vytvárajú jeden komplexný príbeh. Čo by som tuná však vytkol, je práve dejová línia z pohľadu Thea, ktorá bola spracovaná o čosi slabšie, respektíve nebola záživná do takej miery, ako je tomu v prípade zvyšných dvoch. Do veľkej miery je to aj kvôli tomu, že táto dejová línia sa odohráva zväčša v rovnakom prostredí a zaujímavou sa stáva až tesne pred koncom príbehu.

V diele Mlčící pacientka sa Alex Michaelides venuje rôznym témam, najmä tým psychologickým. Do popredia sa dostáva psychika hlavnej postavy, ktorej tuná autor venuje pomerne dosť miesta, no zároveň autor rozoberá aj klasické témy, ako sú láska, rodinné vzťahy, umenie, či pomsta. Samotné témy sú naozaj veľmi dobre spracované a príbehu dodávajú reálnosť a dôveryhodnosť.

Mlčící pacientka je triler, ktorý sa autor snažil napísať jednoducho, no zároveň pútavo do takej miery, aby čitateľa zaujal. A to sa mu aj podarilo. Samotný príbeh sa veľmi dobre číta/počúva, za čo do veľkej miery môžu nenáročné opisy, ktoré zbytočne nezaťažujú príbeh. Sú jednoduché, svieže a príbehu dodávajú dynamiku. Autor si taktiež do veľkej miery zakladá aj na dialógoch, ktoré dopomáhajú k rýchlejšiemu spádu deja.

Čo sa týka postáv, tie neboli vykreslené až tak dobre a autor mohol na nich popracovať o čosi viac. Zatiaľ čo niektoré postavy vzbudzujú reálny dojem, ako je tomu napríklad v prípade Alicie, postavy ako Theo či profesor Lazarus Diomedes v tomto prípade vyznievajú dosť plocho a umelo. Ak by im autor venoval v príbehu viac priestoru, o čosi viac vykreslil ich myšlienky a lepšie vyobrazil ich správanie, to by výrazne dopomohlo k reálnejšiemu dojmu na čitateľa/poslucháča.

Ak sa pozrieme na audio spracovanie, v tomto prípade sa vydavateľstvo Voxi rozhodlo pre dvoch interpretov. V prípade tejto audioknihy mňa osobne viac zaujala interpretácia Lucie Štěpánkovej, než Petra Stacha. Luciin hlas sa omnoho viac hodil k danému príbehu a aj jej práca s hlasom bola o čosi lepšia. Napriek tomu sa obaja interpreti veľmi dobre dopĺňali a aj vďaka ním dostal príbeh tú správnu atmosféru, nehovoriac aj o použitých melódiách medzi jednotlivými kapitolami.

Mlčící pacientka je triler, ktorý je priam stvorený ako oddychové čítanie či počúvanie. Nie je to žiaden vrchol v danom žánri a dalo by sa povedať, že ide o akési priemerne dielo, napriek tomu je viac než pochopiteľné, vďaka čomu sa stalo bestsellerom. Veľmi zaujímavý príbeh z prostredia psychiatrickej kliniky, kde sa postupom času dozvedáme pravdu o tom, čo sa skutočne odohralo v osudnú noc. Audioknihu hodnotím 3/5.