Recenzia: Její konec (audiokniha) - Shari Lapena

júla 20, 2021

AUTOR: Shari Lapena
NÁZOV: Její konec (The End of Her)
VYDAVATEĽSTVO: Témbr
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 10 hodín 1 minúta
INTERPRET: Martina Hudečková a Libor Hruška

ZAČALO TO ŠOKUJÍCÍM ODHALENÍM... Stephanie a Patrick, bohatí a spokojení manželé, se nedávno stali rodiči krásných dvojčátek. Třebaže je oba péče o novorozence značně vysiluje, Stephanie s jistotou ví, že má všechno, po čem kdy toužila. Pak se objeví Erica, žena z Patrickovy minulosti, a s ní děsivé informace o jeho první manželce. Ta podle Eriky nezemřela nešťastnou náhodou. Patrick tvrdí opak a Stephanie najednou zjišťuje, že muž, kterému bezmezně důvěřuje, možná lže. A možná i vraždil. A možná se to chystá udělat znovu... JAK TO SKONČÍ?

Kanadská spisovateľka Shari Lapena sa do povedomia čitateľov dostala už svojím prvým trilerom Manželé odvedle. Počas niekoľkých rokov sa jej spisovateľské konto rozšírilo o množstvo ďalších úspešných trilerov, ktoré si stále nachádzajú nových čitateľov. Někdo cizí v domě, Nevítaný host alebo aj Jeden z nás. Trilery, v ktorých autorka experimentuje s rôznymi prvkami iných žánrov, vďaka čomu vždy prináša čosi iné.
Její konec je najnovšia kniha tejto autorky, ktorá sa dočkala českého prekladu. Vyšla pred dvoma mesiacmi a na sociálnych sieťach znova zaznamenala veľký úspech. Spolu s tlačenou a elektronickou verziou knihy vyšlo aj audio spracovanie, o ktoré sa postaralo vydavateľstvo Témbr. Samotnú autorkinu tvorbu mám veľmi rád, a preto som bol znova zvedavý na to, čo si pre čitateľov nachystala v tejto knihe. A napriek tomu, že samotné dielo je veľmi zaujímavé, musím povedať, že oproti predošlým jej knihám je o čosi slabšie.

Príbeh knihy Její konec sleduje manželský pár, Stephanie a Patricka, ktorí sa len nedávno stali čerstvými rodičmi dvojčiat. Obaja sú veľmi šťastní, pretože do ich života pribudli deti, po ktorých tak dlho túžili. Všetko sa však zmení v momente, keď sa na scéne objaví Erica – žena z Patrickovej minulosti, ktorá so sebou prináša znepokojivé informácie o Patrickovej prvej žene, ktorá vraj nezomrela nešťastnou náhodou. Čo sa stane, keď sa Erica začne Patrickovi vyhrážať? A komu má Stephanie vlastne veriť? Žene, ktorú nikdy v živote nestretla, alebo Patrickovi, ktorý je už niekoľko rokov jej manželom? Jedno rozhodnutie tak spustí lavínu udalostí, pri ktorej nevedno, ako to celé skončí.

Shari Lapena už v predošlých dielach ukázala čitateľom, že vie napísať pútavé trilery, ktoré si čitateľa získajú už od samotného počiatku. Veľmi podobne je tomu aj v prípade tohto diela, ktoré začína zaujímavo. Autorka kombinuje súčasnosť s retrospektívnymi pohľadmi do minulosti, vďaka čomu už od začiatku príbehu približuje čitateľovi/poslucháčovi samotné postavy a ich minulosť. Spoznávame ich tak nielen z hľadiska toho, čím si jednotlivé postavy prešli, no zároveň aj z psychologického. Autorka postupne odkrýva ich charaktery a zmýšľanie, čo následne využíva k tomu, že postupne zauzľuje dej. Ten sa neskôr stáva viac napínavým a zároveň sa v ňom autorke podarilo vytvoriť ponurú atmosféru, ktorá len prehlbuje samotný zážitok z príbehu. Príbeh má tak rýchly spád, pričom toto dielo možno znova zaradiť k oddychovejšej literatúre, podobne, ako tomu bolo aj v prípade jej predošlých diel.

Pre predošlé knihy Shari Lapeny je typické to, že autorka do trileru vždy zakomponovala aj kriminálnu zápletku. V prípade tohto diela ide samotná zápletka do úzadia a v príbehu nezohráva až takú dôležitú rolu. Dokonca by sa dalo povedať, že v určitých momentoch je až úplne nepodstatná. A tu vidím jednu slabinu diela. Tým, že autorka kriminálnu zápletku podcenila a omnoho viac sa sústredila na jednotlivé postavy a vzťahy medzi nimi, tak docielila to, že príbeh je do veľmi veľkej miery predvídateľný. Čitateľ alebo poslucháč je v príbehu vždy niekoľko kapitol napred, vďaka čomu má už ako-takú predstavu o tom, ako sa príbeh skončí, čo do istej miery kazí dojem z príbehu. Autorke sa to však na konci diela podarilo do určitej miery zachrániť samotným rozuzlením, ktoré možno nie je až také prekvapivé, ako by sa dalo čakať, napriek tomu stále v sebe nesie wow efekt.

Aj v diele Její konec sa Shari Lapena venuje viacerým témam, ktoré príbehu dodávajú reálnosť a dôveryhodnosť. Témy ako materializmus, smrť, vypočítavosť či neplodnosť dovolili autorke, aby príbeh uberala rôznymi smermi, čo nakoniec Lapena aj využila. Príbeh sa vďaka tomu stáva zaujímavejším a nesie v sebe aj množstvo myšlienok, ktoré mu zabezpečujú určitú pridanú hodnotu.

Podobne ako predošlé autorkine knihy, aj táto je napísaná jednoduchým štýlom. Shari Lapena sa nesnaží o zložité opisy prostredia alebo rôznych situácií, a preto jej príbehy plynú veľmi rýchlo. Samotný dej je vďaka tomu svižný, dynamický a autorka si omnoho viac zakladá na dejovosti. Využíva taktiež množstvo dialógov, ktoré dopomáhajú k rýchlejšiemu spádu deja.

Ak sa pozrieme na postavy, tie boli vykreslené výborne. Shari Lapena dokáže svojim postavám veľmi ľahko vdýchnuť život a podobne tomu bolo aj v prípade tohto diela. Každá z postáv v sebe nesie jednak kladné, no zároveň aj záporné vlastnosti, a preto nemožno s istotou povedať, ktorá postava je dobrá a ktorá zlá. A presne to je dôvod, prečo mám autorkine knihy rád. Skvelým príkladom je aj hlavná trojica postáv, kde každá z postáv spočiatku pôsobí jednoznačne dobre alebo zle, no ako príbeh plynie, postupne sa vynárajú aj ich opačné stránky.

O nahovorenie audioknihy sa znova postarala dvojica interpretov Martina Hudečková a Libor Hruška. Obaja interpreti nahovorili všetky autorkine diela a ani toto nie je výnimkou. Ich interpretácia sa aj do tohto príbehu skvelo hodila a ich práca s hlasom dodala príbehu úplne inú atmosféru, ktorá je ponurejšia. Podobne je tomu aj so zvučkami a zvukovými efektmi, ktoré v istých momentoch pridali príbehu na zaujímavosti.

Její konec rozhodne nie je najlepšie dielo Shari Lapeny, napriek tomu je to však veľmi dobre vystavaný triler, ktorý čitateľa rozhodne zaujme. Napriek predvídateľnosti je príbeh napínavý, zaujímavý a taktiež do istej miery aj pútavý. Veľmi kladne hodnotím audio spracovanie, ktoré sa znova veľmi vydarilo a ponúklo tak príbehu inú atmosféru. Audioknihu Její konec hodnotím 4/5.
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU