Recenzia: Dilema (audiokniha) - B. A. Paris

júla 31, 2021

AUTOR: B. A. Paris
NÁZOV: Dilema (The Dilemma)
VYDAVATEĽSTVO: Voxi
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 8 hodín 50 minút
INTERPRET: Lucie Štěpánková, Saša Rašilov

Livia nikdy nezažila svatbu snů, protože si Adama vzala v mládí a narychlo. O to víc se teď upíná na oslavu svých čtyřicátých narozenin, na níž bude chybět jen jejich dcera Marnie studující v zahraničí. Adam ale přichystal překvapení – tajně pro Marnie zařídil letenku domů. Když ho však během dne zdrtí šokující zpráva, není schopen ji Livii sdělit, než oslava skončí. Jak daleko zajde, aby své milované ženě dopřál posledních pár hodin štěstí?

B. A. Paris je úspešná francúzsko-britská autorka trilerov. Jej debut, Za zavřenými dveřmi, sa stal medzinárodným bestsellerom a bol preložený do niekoľkých svetových jazykov. Na úspech debutu autorka nadviazala psychologickým trilerom V pasti lží, ktorý sa stal medzi čitateľmi ešte viac obľúbeným. Ako tretiu knihu si autorka pre čitateľov pripravila triler Přiveď mě zpátky, ktorý oproti predošlým dvom knihám bol už o čosi slabší. V priebehu minulého roka sa dočkala českého prekladu aj autorkina štvrtá kniha, nesúca názov Dilema.

Tvorbu B. A. Paris mám veľmi rád. Prvé dve knihy si ma absolútne získali a považujem ich za to najlepšie, čo som v rámci tohto žánru prečítal. Pri knihe Přiveď mě zpátky tomu bolo tak trocha inak. Samotný príbeh bol do veľkej miery predvídateľný, vďaka čomu ho radím k priemerným trilerom a zároveň som ho považoval za najslabšiu autorkinu knihu. Preto som bol veľmi zvedavý, čo autorka ponúkne vo svojom štvrtom diele. A napriek tomu, že je dielo zaradené do sekcie triler, podobne ako aj predošlé autorkine knihy, v tomto prípade nemá kniha s týmto žánrom nič spoločné.

V diele Dilema rozpráva B. A. Paris príbeh Livie, ktorá chystá oslavu svojich 40-tych narodenín. Keďže nemala poriadnu svadbu, o to viac si dáva záležať na tom, aby táto oslava dopadla čo najlepšie a podľa jej predstáv. Ako prekvapenie sa má na oslavu dostaviť aj Adamova a Liviina dcéra Marnie, ktorej príchod má byť pre Liviu prekvapením. Lenže čo sa stane, keď v osudný deň Adam obdrží správu, ktorá všetko zmení? Má ju povedať Livii, alebo nechať ju užiť si posledné hodiny radosti? Jedna udalosť odkryje rodinné tajomstvá, ktoré boli roky držané v tajnosti.

B. A. Paris napísala príbeh, ktorý je síce kategorizovaný ako triler, realita je však trocha iná. Samotný príbeh je viac dramatický, než napínavý, a preto možno o tomto diele povedať, že je to skôr akási rodinná dráma. Samotný dej sa odohráva v krátkom časovom úseku, kde sledujeme Liviu s Adamom, ktorí sa snažia usporiadať rodinnú oslavu. Autorka na tejto udalosti výrazne pracuje s prostredím a oboma charaktermi postáv. Vykresľuje vzťahy medzi nimi, k čomu jej následne dopomáhajú aj scény z minulosti, ku ktorým sa autorka často vracia. B. A. Paris oživuje príbeh aj prostredníctvom menšej zápletky, ktorá sa jemne ponáša na triler a v príbehu zohráva dôležitú úlohu. Práve ona je spúšťačom drámy, prostredníctvom ktorej následne vyplávajú na povrch tajomstvá, ktoré nemal nikto nikdy poznať.

Napriek tomu, že samotný koncept príbehu nie je vôbec zlý, je však vidieť to, že autorka ho nedotiahla do úplného konca. Popri čítaní/počúvaní príbehu má čitateľ pocit, že mu v ňom čosi chýba. Akcia či napätie sú jednou z množstva vecí, ktoré keby autorka zakomponovala do príbehu, dosiahla by tým to, že by bol príbeh viac dynamický, pútavý a napínavý. Autorka by tak mala viac priestoru na zauzlenie deja a vytvorenie nečakaných situácií, ktoré by príbehu pridali na zaujímavosti. Bez toho je príbeh viac jednotvárny a chýba mu čosi, čo by ho výrazne oživilo. Najviac sa to odzrkadlilo na závere príbehu, ktorý nie je ani napínavý, ani prekvapivý, ale skôr len emotívny.

Odhliadnuc od toho je však Dilema dielo, v ktorom sa autorka venuje viacerým témam. Oproti predošlým knihám možno skonštatovať, že práve v tomto diele ich je najviac a je im upriamená najväčšia pozornosť. Od vzťahov, cez nešťastie, až po potrat či neveru. B. A. Paris rozoberá v diele široké množstvo tém, ktoré sú spracované kvalitne, čo je v jej prípade už zvykom. Jednotlivé témy pôsobia na čitateľa reálne a do určitej miery oživujú príbeh.

Ako to je pri autorke zvykom, aj Dilema je napísaná jednoduchším štýlom. Autorka v diele využíva opisy, no nie sú príliš zložité a tým pádom ani nezaťažujú príbeh. Podstatnejšie sú v tomto prípade dialógy, ktoré zapríčiňujú rýchlejší spád deja a jeho svižnejšie plynutie.

Pre B. A. Paris je typické to, že jej postavy pôsobia na čitateľa vždy reálnym dojmom. Presne takto tomu bolo v predošlých troch knihách, tuná to už trocha stagnuje. Samotné postavy pôsobia na čitateľa do určitej miery reálne, ako napríklad Livia či Marnie, no zároveň sú tuná aj postavy, ktoré mohli byť vykreslené o čosi lepšie. Tým, že autorka v príbehu nevyužíva prvky ako napätie, tak nemá ani dostatok príležitostí k lepšiemu vykresleniu charakterov postáv, ich zmýšľanie a správanie.

O audio spracovanie príbehu sa postarala dvojica interpretov Lucie Štěpánková a Saša Rašilov. Obaja interpreti odviedli skvelú prácu s narozprávaním príbehu, vďaka čomu aj samotné audio spracovanie do istej miery zachraňuje príbeh. Hlasy oboch interpretov sa skvelo dopĺňajú a vytvárajú tak príjemný poslucháčsky zážitok. Príjemným plusom sú aj zvukové efekty a melódie medzi jednotlivými kapitolami, ktoré navodzujú tú správnu atmosféru.

Dilema je presne ten typ knihy, po ktorej keď nesiahnete, nič sa nestane. Zvlášť, ak ste fanúšikmi predošlých autorkiných diel. Je to dielo, ktoré je podľa môjho názoru zaradené do nesprávnej kategórie, pretože nespĺňa požiadavky, ktoré by mal triler mať. Je to skôr akási rodinná dráma, ktorá postupne odkrýva rodinné tajomstvá, ktoré mali byť skryté pod povrchom. Príjemným plusom diela je však audio spracovanie, a preto ak sa rozhodnete po diele siahnuť, ja osobne preferujem práve audioknihu. Audioknihu Dilema hodnotím 3/5.