Recenzia: Astrofyzika pre zaneprázdnených (audiokniha) - Neil deGrasse Tyson

júla 14, 2021

AUTOR: Neil deGrasse Tyson
NÁZOV: Astrofyzika pre zaneprázdnených (Astrophysics for People in a Hurry)
VYDAVATEĽSTVO: Publixing, Tatran
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 4 hodiny 11 minút
INTERPRET: Peter Kočiš

Čo je podstatou času a priestoru? Ako zapadáme do vesmírnej skladačky? A ako vesmír zapadá do nás? Nikto vám neobjasní odpovede na tieto otázky lepšie než uznávaný astrofyzik a úspešný autor Neil deGrasse Tyson.

Populárno-náučná literatúra sa posledné roky teší medzi čitateľmi veľkej obľube. Knihy o histórii a pôvode, či už rôznych krajín alebo ľudstva, knihy z oblasti fyziky, biológie a iných prírodných vied, si postupne získavajú čoraz väčšiu pozornosť zo strany čitateľov. Aj preto na knižnom trhu postupne pribúda čoraz viac titulov tohto žánru. Pred istou dobou vydalo vydavateľstvo Tatran knihu Astrofyzika pre zaneprázdnených, v ktorej Neil deGrasse Tyson v niekoľkých kapitolách vysvetľuje princíp fungovania planét, čiernych dier a vesmíru celkovo. Táto kniha sa neskôr dočkala aj audio spracovania, o ktoré sa postaralo vydavateľstvo Publixing v spolupráci s Tatranom.
Toto dielo som prvýkrát zaznamenal práve v momente, keď vyšlo ako audiokniha. Fyziku ako takú mám naozaj veľmi rád a čítal som už niekoľko populárno náučných kníh práve o tomto odvetví, ako napríklad aj titul Raňajky s Einsteinom. O to viac som bol zvedavý, čo autor v tomto diele ponúkne a po vypočutí audioknihy môžem povedať, že je to naozaj výborné dielo, ktoré je vhodné pre každého, kto sa čo i len trocha zaujíma o vesmír.

V Astrofyzike pre zaneprázdnených sa Neil deGrasse Tyson zaoberá otázkou fungovania vesmíru. Od jeho vzniku, cez súčasnosť, až po jeho budúcnosť. Čo bolo pred Veľkým treskom? Ako fungujú čierne diery? Akými spôsobmi sa vedci dopátrali k dôležitým objavom, ktoré súvisia s vesmírom a jeho fungovaním? Odpovede na tieto, ale aj ďalšie otázky, ponúka autor v tomto diele.

Astrofyzika pre zaneprázdnených je v skutku pozoruhodné dielo. Kniha, ktorá nemá veľmi veľa strán, a v audio podobe tiež nemožno hovoriť o veľmi dlhej audioknihe, je však akýmsi stručným sprievodcom naprieč celým vesmírom. Autor stručne, jednoducho a bez žiadnych zbytočných omáčok predstavuje čitateľovi/poslucháčovi vesmír z rôznych uhlov pohľadu. Či už sa autor venuje jeho vzniku a následnému vývinu, alebo sa zameriava na jednotlivé objekty, ktoré sú jeho súčasťou. Princíp fungovania čiernych dier, planét, hviezd a galaxií je len zlomok z toho, čo toto dielo obsahuje. Autor fyzikálne poznatky následne prepája s tými historickými, a preto je dielo o to zaujímavejšie, čo následne umožňuje čitateľovi si lepšie predstaviť to, ako sa k týmto poznatkom vedci dopátrali.

Čo je na tomto diele snáď najväčším plusom, je to, že autor si je vedomý toho, že jeho publikom sú laici, a práve z tohto dôvodu v diele prirovnáva jednotlivé situácie k tým, ktoré si ľudia dokážu predstaviť. Príkladom je aj situácia, kedy autor prirovnáva hustotu čiernej diery k stotisíc slonom, ktorí sú vtesnaní v jednom malom bode. A práve takýmito prirovnávaniami sa dielo stáva jednoduchšie na pochopenie.

Autor sa v diele nezameriava len na fyziku a jej odvetvia ako také, zároveň ich aj prepája so životmi jednotlivých vedcov. Opisuje spôsoby, akými sa dopátrali k rôznym objavom, no najmä poukazuje na to, že množstvo revolučných objavov vzniklo len vďaka náhodnej predstave. Množstvo z nich bolo zavrhnutých už od samotného počiatku, až neskoršie výskumy potvrdili ich pravdivosť, či niektoré z nich boli akýmsi odrazovým mostíkom pre dopátranie sa k pravde.

Samotné dielo je napísané jednoducho a pútavo, a preto sa veľmi dobre, či už číta, alebo počúva. Autor v diele upúšťa od zložitých opisov a omnoho viac sa sústreďuje na jednoduchosť, čo v tomto prípade funguje naozaj veľmi dobre.

Interpretom tejto audioknihy je Peter Kočiš, s ktorým som sa mal možnosť stretnúť už pri audioknihe Sviňa od Arpáda Soltésza, kde ma jeho interpretácia veľmi zaujala. V prípade tohto diela však ako interpret vynikol o čosi viac. Jeho hlas sa k tomuto dielu skvelo hodil a vďaka intenzívnej práci s hlasom tak dopomáhal k tomu, aby si audiokniha udržala poslucháčovu pozornosť, čo sa mu nakoniec aj podarilo.

Ak sa čo i len trocha zaujímate o vesmír, či celkovo obľubujete fyziku a všetky jej odvetvia, Astrofyzika pre zaneprázdnených je dielo, ktoré by ste rozhodne nemali prehliadnuť. Autor v nej ponúka odpovede na otázky, ktoré súvisia nielen so vznikom a fungovaním vesmíru, ale ponúka toho omnoho viac. Veľmi príjemné je aj audio spracovanie, ktoré dielu dodáva úplne inú atmosféru. Audioknihu hodnotím 5/5.