Recenzia: Tajný príbeh - Donna Tartt

NÁZOV: Tajný príbeh (The Secret History)
VYDAVATEĽSTVO: Slovart (Alfred A. Knopf)
ROK VYDANIA: 2020 (1992)
POČET STRÁN: 560
PREKLAD: Anton Eliáš

Strhujúci debut autorky svetového bestsellera Stehlík.
Úprimná spoveď hlavného hrdinu Richarda Papena, ktorý sa v spomienkach vracia do svojich študentských rokov na malej vermontskej univerzite, kde našiel taký životný štýl, po akom vždy túžil – prenikne do skupiny bohatých a svetáckych študentov, ktorých si charizmatický profesor klasických jazykov vybral do svojho seminára. Richard, očarený novými priateľmi, vo svojej zaslepenosti netuší, že spáchali zločin, hoci sa mu to stalo takmer pred očami.

Donna Tartt je americká spisovateľka, ktorá sa do povedomia širokej verejnosti dostala vďaka svojmu tretiemu románu Stehlík. Autorka debutovala v priebehu 90-tych rokoch, keď jej vyšla kniha Tajný príbeh, a odvtedy sa jej tvorba rozšírila o dva ďalšie romány a niekoľko poviedok. S príchodom Stehlíka sa autorkina tvorba dostala viac od popredia, vďaka čomu sa čitatelia postupne začali vracať aj k predošlej autorkinej tvorbe. Aj preto sa následne z knihy Tajný príbeh stal ďalší úspešný bestseller, ktorý bol preložený do niekoľkých desiatok svetových jazykov.
Ak sa čo i len trocha pohybujete na sociálnych sieťach, najmä na Instagrame, a sledujete zahraničnú knižnú scénu, nejde si nevšimnúť, že autorkine knihy sa nachádzajú skoro na každej druhej fotke. Sú veľmi obľúbené medzi čitateľmi, blogermi, bookstagramermi, ale aj influencermi. A presne to bol dôvod, vďaka ktorému som na autorkinu tvorbu narazil a prečo som si knihu chcel následne prečítať. A po jej prečítaní môžem povedať, že hoci si ma kniha nezískala až tak, ako väčšinu čitateľov, napriek tomu plne rozumiem tomu, prečo je tak obľúbená.

Tajný príbeh sleduje Richarda Papena. Muža, ktorý sa vracia do minulosti a spomína na svoje študentské časy. Počas svojho štúdia Richard spoznáva ďalších študentov z vyššej spoločenskej vrstvy, až sa nakoniec dostáva do exkluzívneho krúžku, v ktorom sa študenti venujú klasickej gréčtine. Izolovaní od bežného sveta sa pod tlakom nečakaných okolností rozhodnú, že jedného študenta z krúžku musia spoločne zavraždiť. Lenže čo ak na to príde polícia? Aké to bude mať následky?

Tajný príbeh od Donny Tartt je veľmi netypické dielo v súčasnej literatúre. Medzi inými knihami výrazne vyniká, a to nielen svojou obálkou, no taktiež aj príbehom. V tomto diele sa autorka rozhodla pre retrospektívny rozprávačský postup a čitateľa tak vo svojom diele, prostredníctvom Richarda, berie do minulosti do čias, keď bol študentom na univerzite. Už tam samotná autorka nešetrí opismi a práve prostredníctvom nich si čitateľ vie omnoho lepšie predstaviť nielen prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva, no zároveň aj samotné postavy či situácie, ktoré sa udiali.

Samotná kniha je rozdelená na dve časti. Tá prvá je omnoho viac opisná a filozofická. Autorka sa prostredníctvom študentov venuje rôznym myšlienkam a názorom, ktoré súvisia s pôvodnou gréčtinou, o ktorú sa študenti na krúžku zaujímajú. Zároveň však využíva túto situáciu na to, aby medzi jednotlivými postavami budovala vzťahy, ktoré v neskorších častiach knihy ďalej rozvíja. Aj preto je táto časť knihy o čosi pomalšia a brzdí dej v rýchlejšom plynutí, čo môže niektorým čitateľom vadiť.
V druhej časti knihy je to už tak trocha inak. Samotný dej sa stáva viac akčný, dynamický a napínavý, a preto plynie o čosi rýchlejšie. Autorka sa však aj naďalej vracia k filozofickým otázkam, ktoré vsádza do príbehu, no v tomto prípade by ich absencia príbehu neuškodila. Druhá časť knihy je diametrálne odlišná od tej prvej, čo je vidieť aj na postavách, ktoré autorka vhadzuje do hraničných situácií, a preto tak dostáva väčšiu príležitosť na rozvíjanie vzťahov. A v tomto prípade to zvládla naozaj veľmi dobre.

V tejto knihe sa autorka zároveň venuje aj množstvu tém, ktoré príbeh veľmi pekne dopĺňajú a robia ho o to viac zaujímavejším. Témy ako priateľstvo, strach, vražda či alkoholizmus robia príbeh o to reálnejším a dôveryhodnejším. Autorka sa im snaží venovať viac do hĺbky, čo je v diele naozaj vidieť a čitateľ to popri čítaní knihy veľmi ocení.

Samotná kniha je napísaná jednoduchším, no o to viac pútavejším štýlom jazyka, ktorý miestami dokonca vyznieva až poeticky. Autorka v texte využíva aj viacero citácií z rôznych diel a výroky známych osobností, čo dodáva príbehu príjemnú atmosféru. Autorka sa nebojí používať opisy a tých je v knihe pomerne dosť. Napriek tomu to však nie sú zložité opisy, no ich veľké množstvo môže spôsobiť to, že kniha nesadne každému. Nie nadarmo má toto dielo viac než 500 strán.

Čo sa týka postáv, tak tie boli vykreslené veľmi dobre. Popri čítaní pôsobia na čitateľa reálne a dôveryhodne, a preto si medzi nimi dokáže nájsť každý svojho obľúbenca. Do veľkej miery to spôsobuje aj to, že postavy majú nielen kladné, no zároveň aj negatívne vlastnosti. Mňa osobne najviac zaujala hlavná postava, a teda Richard, no taktiež aj Henry či Bunny.

Tajný príbeh je kniha, ktorá sa oproti iným románom výrazne líši, či už svojou témou alebo spracovaním. Je filozofická, miestami náboženská, akčná, no taktiež sa venuje aj historickým témam. Čo môže čitateľa od knihy odradiť, je práve hrúbka knihy, pretože autorka v príbehu nešetrí opismi. Práve samotné opisy mi trocha pokazili celkový dojem z knihy, no jej čítanie som si napriek tomu užil. Knihu hodnotím 4/5.
PreSkoly