Recenzia: Pekárna v Brooklynu - Julie Caplin

NÁZOV: Pekárna v Brooklynu (The Little Brooklyn Bakery)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis/Grada (HarperCollins)
ROK VYDANIA: 2019 (2018)
POČET STRÁN: 368
PREKLAD: Karolina Medková

Romantický a vtipný příběh o cestě do Brooklynu, lahodných dortících, lásce i přátelství. Vydejte se na výlet do města, které nikdy nespí, a nechte se okouzlit!
Sophie doufá, že ji její přítel James už brzy požádá o ruku. Jenomže všechno dopadne jinak a Sophie se rozhodne přijmout stáž v americkém časopise. Odjezd do New Yorku je pro ni spíš útěk než životní příležitost. Naplno se vrhne do práce a nemyslí na nic jiného. A už vůbec ne na lásku.
Ubytuje se nad maličkou pekárnou sympatické Belly, která peče ty nejúžasnější dortíky v celém Brooklynu. Spřátelí se a Sophie začne volný čas trávit v její pekárně a pomáhá jí s pečením sladkostí i svatebních dortů. Jenže Bella má bratrance Todda, obletovaného, šarmantního a naprosto neodolatelného. Má jen jednu chybu – odmítá jakýkoliv vážný vztah. Jenže ten nehledá ani Sophie, takže jejich přátelství zdánlivě nestojí nic v cestě…
Další romantický příběh od Julie Caplinové, autorky oblíbené Kavárny v Kodani, vás tentokrát vezme na výlet do životem kypícího New Yorku a přesvědčí vás, že z útěku se může vyklubat dobrodružství a že lásku někdy najdeme, až když ji hledat přestaneme.

Julie Caplin, známa aj pod menom Jules Wake, je britská spisovateľka, ktorá sa vo svojej tvorbe venuje romantickým cestopisom. Už nejakú dobu autorka publikuje knihy, ktoré vychádzajú v sérii s názvom Romantické úteky. Do dnešného dňa v nej vyšlo už niekoľko titulov, a to Kavárna v Kodani, Pekárna v Brooklynu, Cukrárna v Paříži, Pláž v Chorvatsku, Hotýlek na Islandu a Čajovna v Tokiu. Šesť kníh, pričom tá siedma uzrie v českom preklade svetlo sveta už čoskoro.

S tvorbou tejto autorky som sa dostal do kontaktu pred niekoľkými mesiacmi, keď sa mi do rúk dostala jej kniha Čajovna v Tokiu. Samotné dielo ma zaujalo najmä vďaka spôsobu, akým sa autorke podarilo vykresliť prostredie, v ktorom sa dej odohrával, až som sa nakoniec rozhodol túto sériu začať čítať pekne od začiatku. Do rúk sa mi tak následne dostala Kavárna v Kodani, ktorá je prvým dielom tejto série a ktorá ma zaujala rovnako, ako tomu bolo v prípade Čajovny. Krátko nato som sa pustil aj do Pekárny v Brooklynu, v ktorej Julie Caplin znova ukázala to, ako reálne dokáže vykresliť atmosféru a prostredie akejkoľvek krajiny.

Príbeh Pekárny v Brooklynu sa zameriava na hlavnú postavu Sophie, ktorá sa spamätáva z ťažkého rozchodu. Aj to ju nakoniec dotlačí k tomu, aby prijala stáž v americkom časopise. Preto vycestuje do New Yorku a ubytuje sa v Brooklyne nad pekárňou, ktorú vlastní príjemná a milá Belly. Vďaka nej sa tak Sophie spoznáva s Toddom, ktorý je jej bratranec a pre ktorého je typické to, že odmieta dlhodobý vzťah. Podobného názoru je po novom aj Sophie, a preto teda ich priateľstvu nemôže stáť nič v ceste. Ibaže by tomu bolo inak?

Pekárna v Brooklynu je kniha, ktorá si získa čitateľovu pozornosť už od úplne prvých strán. Autorka postavila hlavnú hrdinku do veľmi zaujímavej situácie, čo núti čitateľa pokračovať v čítaní príbehu, aby sa dozvedel, ako sa vysporiada so situáciou, ktorá rapídne zmenila jej život. Ako strany postupne plynú, čitateľ zisťuje, že Sophie sa rozhodla pre veľkú zmenu – opúšťa svojich blízkych a odchádza do New Yorku na stáž. Samotná autorka tak už od úplného začiatku príbehu sa snaží doň vkladať rôzne témy, ktoré následne ďalej spracováva, vďaka čomu je príbeh o to viac pútavejší.
S príchodom do nového prostredia sa kniha začína čoraz viac ponášať na iné autorkine knihy. Do popredia sa dostávajú opisy prostredia, prostredníctvom ktorých autorka skvelo zachytáva atmosféru daného prostredia a popri tomu ďalej rozvíja príbeh Sophie. Spoznáva nových ľudí, s ktorými si postupne upevňuje vzťahy a do toho postupom času musí znova čeliť nepríjemným udalostiam zo svojej minulosti.

Podobne ako iné knihy z tejto série, aj v tomto prípade autorka vytvorila jednoduchý romantický príbeh, ktorý je však v tomto prípade menej presladený, než tomu bolo pri knihe Kavárna v Kodani. Autorka si dáva počas príbehu záležať aj na dejovosti a dynamickosti, a preto sa samotná kniha veľmi dobre a rýchlo číta. Táto kniha je typickým predstaviteľom oddychovej literatúry, ktorá je vhodná práve ako letné čítanie. Je to príjemná kniha s nenáročným príbehom, pri ktorej si čitateľ výborne oddýchne a zrelaxuje.

Čo sa mne osobne páčilo na tejto knihe najviac, a celkovo to na tejto sérii milujem, sú práve samotné opisy prostredia. Každá kniha z tejto série sa odohráva v inom kúte sveta, o to viac je však zarážajúce, ako reálne a dôveryhodne dokáže autorka toto prostredie zhmotniť, a preto máte popri čítaní knihy pocit, ako keby ste sa spolu s hlavnou postavou nachádzali presne na tom mieste. Podobne je tomu aj v prípade Pekárny v Brooklynu, kde autorka jednak vykresľuje prostredie, zároveň však v diele naráža aj na iné veci, ktoré sú s New Yorkom úzko späté. Príkladom toho je aj Central Park či seriál Priatelia.

Podobne ako aj v iných autorkiných dielach, aj v prípade Pekárny v Brooklynu možno hovoriť o románe, ktorý je napísaný jednoduchým, no zároveň veľmi pútavým rozprávačským štýlom, ktorý si čitateľa veľmi rýchlo získa. Samotná kniha sa tak veľmi dobre a rýchlo číta, k čomu dopomáha aj to, že autorka v diele do veľkej miery vsádza aj na dialógy, vďaka ktorým má príbeh rýchly spád. Samotné opisy v diele nie sú veľmi zložité, a teda nezaťažujú samotný dej. Sú jednoduchšie a najmä do deja zasahujú len okrajovo.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia počas deja reálne, zároveň však v sebe nesú rôznorodé vlastnosti, čo len podporuje to, že sú ľudskejšie. Čitateľ si medzi nimi tak vie nájsť svojich favoritov, či už to je Sophie, Todd, Belly alebo Margery. Autorka sa taktiež snaží pracovať s vtipnými dialógmi, ktoré v tomto prípade fungujú, a preto sa čitateľ popri čítaní knihy častokrát aj zasmeje.

Pekárna v Brooklynu je výborné oddychové čítanie, v ktorom autorka prostredníctvom svojich opisov skvelo vykresľuje prostredie Brooklynu. Nie nadarmo je práve toto jeden z dôvodov, prečo sa autorkine knihy stali svetovo známe a boli preložené do rôznych svetových jazykov. Knihu hodnotím 5/5.