Recenzia: Na úteku - Michala Ries

júna 04, 2021

AUTOR: Michala Ries
NÁZOV: Na úteku
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
POČET STRÁN: 296

Príbeh o láske, vyrovnávaní sa so stratou a o tom, že najťažšie zápasy sú tie, čo sa odohrávajú v našom vnútri.
On. Motorkár telom aj dušou, verný svojmu klubu a svojim zásadám. Má presnú predstavu o tom, ako má jeho život vyzerať, a je presvedčený, že svoju budúcnosť drží pevne v rukách. O pár mesiacov sa žení.
Ona. V deň, keď jej otec tragicky zahynie, stratí nielen jeho, ale aj samu seba. Ani po dvoch rokoch nevie, kto vlastne je, no jedným si je istá: vie rozoznať, čo je správne a čo nie. Nie je pre ňu ťažké určiť, do ktorej kategórie patrí snúbenec jej novej kamarátky.
Keby záležalo na nich, ani jeden by toho druhého netúžil stretnúť. Ibaže sa stalo. Ako sa Júlia vyrovná so skutočnosťou, že svet nie je čierno-biely a medzi dobrým a zlým jestvuje tisíc odtieňov? Je nevera neverou, až keď je fyzická, alebo sa začína už v mysli? A bude vôbec Adam ochotný vzdať sa všetkého, čo si vybudoval, a vykročiť do neznáma?

Slovenská literatúra sa v priebehu posledných rokov stáva medzi čitateľmi čoraz viac obľúbenou. Každým rokom pribúdajú nové mená autorov a ani v prípade minulého roka tomu nebolo inak. Michala Ries je slovenská autorka, ktorá debutovala v jeseni románom Na úteku. Knihou, ktorá je svojou témou tak trocha iná oproti ďalším knihám v tomto žánri, a aj preto sa medzi blogermi a čitateľmi stala veľmi obľúbenou.
Táto kniha sa pred istou dobou dostala do rúk aj mne a bol som teda naozaj zvedavý na to, aká to bude kniha. Na sociálnych sieťach som sa stretával s veľmi pozitívnymi ohlasmi na toto dielo, a teda následne narastal aj môj záujem o to si knihu prečítať. A po jej prečítaní môžem povedať, že je to vcelku príjemný debut, ktorý je vhodný ako letné čítanie.

Na úteku je kniha sledujúca hlavnú postavu Júliu, ktorá sa vyrovnáva s ťažkým osudom. Pred dvoma rokmi prišla o svojho otca a s jeho stratou sa stále nevyrovnala. Jediná vec, ktorá jej po ňom zostala, je vášeň pre motorky. Na druhej strane tu máme Adama, vášnivého motorkára, ktorý je verný len klubu a jeho pravidlám. Čo sa stane, keď sa ich cesty skrížia? A aký to môže mať dopad na ich vzťahy s ostatnými ľuďmi?

Na úteku je kniha, ktorá začína jednoduchšie. Na prvých stranách autorka čitateľa vovádza do deja, oboznamuje ho s hlavnou postavou, jej minulosťou a taktiež aj prostredím, v ktorom sa dej bude následne odohrávať. Už od prvých strán sa čitateľ o Júlii dozvedá množstvo informácií, a teda vie, že si prešla neľahkou minulosťou. Už od počiatku príbehu autorka vykresľuje komplikovaný vzťah hlavnej postavy s matkou, čo čitateľa len podnecuje k tomu, aby pokračoval v čítaní knihy, s cieľom dozvedieť sa viac. S pribúdajúcimi stranami príbeh následne naberá na dynamike a má rýchly spád.

Michala Ries prišla na knižný trh s príbehom z prostredia, ktoré sa v súčasnej slovenskej tvorbe nevyskytuje. Príbeh z motorkárskych klubov je veľmi zaujímavým oživením tohto žánru a aj to je jeden z dôvodov, prečo sa kniha medzi čitateľmi uchytila. Keď som sa však pustil do čítania knihy, očakával som, že autorka o čosi viac prenikne do tohto prostredia a čitateľovi ho bližšie priblíži. No v prípade tejto knihy som sa toho nedočkal. Pre väčšinu čitateľov je motorkárske prostredie jedna veľká neznáma, a podobne je tomu aj v mojom prípade, a preto som akosi prirodzene očakával, že sa autorka viac povenuje vzťahom medzi motorkárskymi gangmi, či dokonca medzi členmi jedného gangu, alebo aj pravidlami, ktoré v nich platia. Inými slovami, rozoberie toto prostredie viac do detailov, aby tak čitateľ vedel o to viac preniknúť do príbehu prežiť ho. Autorka sa tomuto však veľmi nevenuje, čo je naozaj škoda, pretože vďaka tomu by dokázala v príbehu vytvoriť ešte niekoľko zaujímavých zápletiek, ktoré by ho ozvláštnili.

Ako to už pri románoch býva, aj v tejto knihe autorka do príbehu zakomponovala trocha erotiky, trocha psychológie, či dokonca aj klasický milostný trojuholník. Čo sa týka erotických scén, tie boli napísané dobre, no k pohľadu devätnásťročného dievčaťa, ktoré s týmto nemá skoro žiadne skúsenosti, veľmi nesedia. Hlavná postava tak pôsobí omnoho staršie, než reálne je, a v samotných opisoch chýba akási naivita a neskúsenosť, ktoré s prvým sexom častokrát súvisia.

V knihe sa autorka venuje taktiež aj viacerým témam, ako sú napríklad priateľstvo, nevera, smrť, láska či pochopenie. V čom vidím nedostatok knihy, je to, že sa autorka týmto témam nevenovala viac do hĺbky. Väčšina z týchto tém je rozobraná len veľmi okrajovo a ak by im autorka venovala väčšiu pozornosť, dopomohlo by to k tomu, aby príbeh pôsobil dôveryhodnejšie a reálnejšie, čo by zároveň mohla autorka zužitkovať aj v neskorších častiach knihy.

Samotná kniha je napísaná jednoduchým štýlom jazyka. Autorka v diele nevyužíva nadbytok opisov, ktoré by príbeh zaťažovali, no zároveň je ich dostatok na to, aby si čitateľ vedel predstaviť jednotlivé situácie. Autorka sa zároveň snaží o vytvorenie rôznych humorných situácií či hlášok, ktoré majú čitateľa pobaviť, no či to funguje, to už závisí od čitateľa k čitateľovi. Autorkin štýl humoru je naozaj veľmi špecifický, a preto nesadne každému, no kto má takýto humor rád, v tomto prípade príde na svoje, pretože autorka ním v knihe nešetrí.

Keď sa pozrieme na postavy, väčšina z nich mi prišla nedostatočne vykreslená. V príbehu sa mihlo množstvo postáv, bola tam však len jedna, ktorá na mňa pôsobila natoľko dôveryhodne, že som si ju dokonca aj obľúbil. A ňou je Betka. Nenápadné dievča, ktoré doslova prekypuje pozitívnou energiou a má rado každého, no ktoré sa na konci knihy vplyvom určitých udalostí zmení v presný opak. A práve to, že autorka túto postavu vhodila do hraničnej situácie, jej pomohlo k tomu, že ju veľmi dobre vykreslila.

Kniha Na úteku sa medzi čitateľmi stala veľmi obľúbenou a ja rozumiem prečo. Autorka prišla na trh s príbehom odohrávajúcim sa v prostredí, ktoré sa v súčasnej literatúre veľmi nevyskytuje. Z môjho pohľadu je kniha príjemným debutom, ktorý sa skvelo hodí ako jednoduché letné čítanie. Knihu hodnotím 3/5.