Recenzia: Mafiánska poprava? (audiokniha) - Peter Šloser

AUTOR: Peter Šloser
NÁZOV: Mafiánska poprava?
VYDAVATEĽSTVO: Publixing
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 14 hodín 7 minút
INTERPRET: Michal Ďuriš

Prvotina bývalého policajta Petra Šlosera nás zavedie do fiktívnej pohraničnej dediny Híd, kde sa odohráva príbeh, ktorý vychádza z reálnych udalostí.
Oveľa významnejšie veci s dosahom aj na vyšetrovanie vraždy sa však odohrávajú v hlavnom meste, kde biele goliere rozhodujú o tom, či do správnych kresiel zasadnú správni šéfovia, ktorí pôjdu vrahom po krku, zatiaľ čo iní sa stretávajú s mafiánmi na pumpách a berú od nich hotovosť.
Autor neopisuje len reálne zákulisie zločinu a (ne)schopnosť štátnych zložiek bojujúcich proti nemu, ale aj prepojenie úplatných politikov na krivých policajtov a mafiu. Všetko, čo pri vyšetrovaní mafiánskych vrážd a iných zločinov vnímal svojimi zmyslami, podáva formou, ktorá je nespojiteľná s realitou.

Krimi žáner sa na Slovensku radí medzi najobľúbenejšie knižné žánre. Každý rok sa na pultoch kníhkupectiev objavujú stovky nových titulov práve z tohto žánru. Napriek tomu, že v súčasnosti je pretlak v danom žánri, stále sa však nachádzajú noví autori, ktorým sa darí v tomto žánri preraziť. Podobne tomu bolo aj v prípade bývalého policajta Petra Šlosera, ktorý debutoval v roku 2019 krimi románom Mafiánska poprava?, ktorý sa tesne po vydaní stal medzi čitateľmi veľmi obľúbeným a na ktorý následne nadviazal druhou knihou Polícia v rukách mafie.
Samotný ošiaľ okolo autorovej tvorby som zaznamenal hneď po vydaní jeho debutu. Kniha obletela sociálne siete, našla si cestu k množstvu čitateľov a práve ich pozitívne ohlasy na toto dielo vzbudili vo mne záujem siahnuť po jeho tvorbe, s cieľom zistiť, aké tieto diela vlastne sú. Pred istým časom sa autorov debut dočkal audio podoby, o ktorú sa postaralo vydavateľstvo Publixing, a preto teda som siahol práve po audioknihe. A po vypočutí audioknihy môžem povedať, že je to príjemný debut, ktorý má však isté nedostatky.

V malej obci Híd na južnom Slovensku dôjde k úmrtiu známeho podnikateľa Imricha Takácsa, ktorý zomrie po výbuchu bomby v jeho osobnom aute. Len pár dní pred jeho smrťou ho postihne nešťastná udalosť, keď mu niekto podpáli viacero kamiónov, s ktorými obchoduje. Celá obec tuší, kto môže stáť za podpálením kamiónov. Sú to bratia Diňovci - dvaja výpalníci, ktorým sa vyhýba polovica dediny. Dosah na vyšetrovanie vraždy majú policajné špičky z hlavného mesta. Kto má na svedomí smrť podnikateľa? Naozaj išlo o mafiánsku popravu?

Šloserovo dielo možno rozdeliť na pomyselné dve časti. Tá prvá, ktorá je do veľkej miery popisná a venuje sa posledným dňom Imricha Takácsa a začiatku vyšetrovania jeho vraždy, a na tú druhú, v ktorej sa už autor omnoho viac zameriava na samotnú akciu.
Práve prvá časť príbehu je pomerne veľkým kameňom úrazu. Samotný autor sa v nej snaží o to, aby čitateľovi čo najviac priblížil policajné prostredie, problémom je tuná však to, že autor opisuje doslova všetko, aj keď to nie je potrebné. Od rôznych policajných výrazov, vyšetrovacích metód, až po vzťahy na pracovisku. Prvá polovica príbehu tak vzbudzuje dojem, ako keby autor viac písal knihu pre čitateľa, ktorý v živote nedržal žiadnu detektívku v ruke, než pre danú cieľovku. Ak však má čitateľ aspoň ako-taký prehľad v tomto žánri, samotné opisy mu po istom čase prídu nudné a príbeh zaťažujúce.
Opakom je však druhá polovica príbehu, ktorá je oproti tej prvej presným opakom. Dej sa stáva čoraz viac napínavým, akčnejším a pútavejším a ak by si autor zachoval podobné tempo aj v prvej polovici príbehu, bola by to výborná detektívka, ktorá by bola po dejovej stránke prakticky bezchybná.

Mafiánska poprava? je zároveň aj dielo, v ktorom sa autor snaží venovať viacerým témam. Riešia sa tu mafiánske vzťahy, ktoré sú akousi primárnou témou diela, no tie autor obohacuje aj o ďalšie témy, ako napríklad rivalita, zrada, zlé rodičovské vzťahy a iné. Samotné témy sa autorovi podarilo spracovať veľmi dobre, čo dopomohlo aj k tomu, že dej pôsobí dôveryhodne. Jednak je to zapríčinené aj tým, že autor do diela vložil skutočné udalosti, ktoré sa mu podarilo počas svojej policajnej kariéry zažiť a príbeh je tak viac autentický.

Je tu však vec, ktorú nemožno poprieť. Peter Šloser vie naozaj veľmi dobre písať a už samotný debut je toho dôkazom. Príbeh sa tak veľmi dobre číta/počúva, a preto možno toto dielo zaradiť aj k oddychovejšej literatúre. Od druhej polovice príbehu si autor dáva viac záležať na dejovosti, a preto má príbeh rýchly spád.

Postavy v tomto diele sú vykreslené pomerne dobre. Na čitateľa vedia pôsobiť v určitých situáciách reálne, čo autor zaopatril tým, že ich pravidelne vhadzuje do rôznych hraničných situácií. Postavy tak v sebe nesú rôznorodé vlastnosti a čitateľ/poslucháč sa počas deja častokrát zarazí nad tým, čoho všetkého sú vlastne schopné. Či už ide o postavy, ktoré sú na prvý pohľad záporné, alebo tie, ktoré sa spočiatku javia byť dobré, no realita je iná.

Z hľadiska audio spracovania možno hovoriť o kvalitne odvedenej práci. Interpretácia Michala Ďuriša je naozaj veľmi zaujímavá a interpret sa hlasovo k tomuto žánru, a konkrétne k tejto knihe, skvelo hodil. Veľmi pôsobivé je aj to, ako sa autor vyhral s hlasom. Zvýrazňoval rôzne emócie postáv, no taktiež aj dialekty, ktorými postavy rozprávali. Inými slovami, audio spracovanie príbehu je naozaj veľmi vydarené a poskytuje tak poslucháčovi príjemný zážitok.

Mafiánska poprava? je zaujímavý debut z pera slovenského autora Petra Šlosera, vďaka ktorému sa stal medzi čitateľmi veľmi obľúbený. Napriek tomu, že samotné dielo má isté nedostatky, ak obľubujete krimi, prídete si aj v prípade tejto knihy na svoje. Veľmi kvalitné je aj audio spracovanie, ktoré príbehu dodáva úplne inú atmosféru. Audioknihu Mafiánska poprava? hodnotím 3/5.