Recenzia: Listopád (audiokniha) - Alena Mornštajnová

júna 17, 2021

AUTOR: Alena Mornštajnová
NÁZOV: Listopád
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 32 minút
INTERPRET: Eva Elsnerová, Veronika Khek Kubařová, Vilma Cibulková

CO KDYBY UDÁLOSTI ROKU 1989 POSTAVILY KOMUNISTICKÝ REŽIM ZNOVU NA NOHY?
„Socialismus neskončil, socialismus trvá,“ mohlo by se v Československu roku 2019 zpívat u příležitosti oslav třicetiletého výročí potlačení prodemokratické kontrarevoluce. Alternativní historii uplynulých tří dekád prožívají hrdinové nového románu Aleny Mornštajnové, jejichž svět se od dob takzvané normalizace příliš nezměnil – a jestli přece, tak jenom k horšímu. Marii účast na listopadových demonstracích vynesla patnáct let v kriminálu, která strávila dohady o dalších osudech svého manžela, syna a dcery. Magdalena vyrostla v ústavu pro děti, jichž se rodiče označení za nepřátele režimu údajně zřekli a které se mají stát novými komunistickými kádry. Přesto se ty dvě jednoho dne setkají – a ten okamžik ovlivní zbytek jejich života...
Nový román nejčtenější tuzemské autorky si pohrává s alternativní verzí moderních českých dějin, ilustrovanou tragickým příběhem obyčejné rodiny.

Alena Mornštajnová je meno, ktoré v dnešnej dobe pozná väčšina čitateľov, najmä vďaka knihe Hana, ktorou sa autorka stala veľmi známou, nielen v Česku a na Slovensku, no zároveň aj v iných krajinách sveta. Autorka má na konte už šesť kníh, z toho jednu pre deti. Mornštajnová debutovala románom Slepá mapa, ktorú nasledovala kniha Hotýlek, potom Hana, detská kniha Strašidýlko Stráša, Tiché roky a v priebehu tohto roka sa na pulty kníhkupectiev dostal román Listopád, ktorý je oproti predošlej autorkinej tvorbe tak trocha iný.
K autorkinej tvorbe som sa dostal pred niekoľkými mesiacmi, keď som si vypočul jej audioknihu Hana, ktorá si ma vtedy úplne získala. Aj preto som akosi podvedome chcel objaviť a spoznať ďalšie autorkine tituly, a preto sa ku mne ako ďalšia dostala jej novinka Listopád v audio podobe. A po vypočutí audioknihy môžem povedať, že napriek tomu, že toto dielo malo v sebe isté nedostatky, nesie však v sebe veľkú výpovednú hodnotu a mal by si ho tak prečítať, či vypočuť v audio podobe, každý.

Listopád je príbeh alternatívnej budúcnosti Československa. Budúcnosti, ktorá mohla byť úplne iná, keby udalosti z novembra 89 boli potlačené komunistami a v krajine by bola znova nastavená tvrdá diktatúra. Na pozadí tohto príbehu autorka rozoberá osudy dvoch postáv – Márie, ktorá je po novembrových udalostiach poslaná do väzenia, a Magdalény, ktorá vyrastala v ústave pre deti, ktorých rodičia, nepriatelia režimu, sa ich zriekli. Jedného dňa sa tieto dve osoby stretnú. Čo ich obe spája? A ako to ovplyvní ich životy?

Kniha Listopád je veľmi zaujímavým dielom v bibliografií Aleny Mornštajnovej. Je to román, ktorý sa do veľkej miery zaoberá historickými udalosťami, zároveň tuná však autorka pracuje s konceptom čo by bolo keby. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo ma toto dielo veľmi zaujalo a do ktorého som sa po vypočutí Hany pustil ako ďalšieho. Je naozaj veľmi zaujímavé sledovať, ako sa autorka uchytila tejto témy a akú víziu budúcnosti čitateľovi v diele ponúka. Hoci miestami môže autorkina predstava budúcnosti znieť šialene, keď sa nad tým čitateľ či poslucháč následne zamyslí, nie je to tak ďaleko od pravdy. Pretože množstvo scenárov toho, ako by vyzerala budúcnosť, keby nežná revolúcia dopadla neúspešne, je naozaj veľmi veľa a každá z nich by mohla byť reálna. Dokonca aj tá autorkina.

Samotný príbeh knihy začína v celku pozvoľne. Autorka čitateľa vovádza do deja a prostredníctvom rôznych opisov mu vykresľuje prostredie a momentálnu situáciu v krajine. Situáciu, ktorá sa už blíži do neúnosnej miery, až nakoniec vyústi do revolúcie, ktorá je však potlačená. Na pozadí tohto konfliktu autorka stavia príbeh Magdalény, ktorá nemala jednoduché detstvo a vyrastala v ústave, a Márie, ktorá svojou účasťou na demonštrácii sa dostala do kriminálu. Dve dejové línie, ktoré sa v istom momente prepoja a ponúkajú tak jeden kvalitne spracovaný príbeh.

Čo mi na tomto diele trocha vadilo, boli scény či udalosti, ktoré do istej miery spomaľovali príbeh a ktorých absencia by príbehu neuškodila, ba dokonca pomohla k tomu, aby sa dej stal o čosi viac dynamickým a mal rýchlejší spád. Celé to súvisí najmä s tým, že autorka venuje veľkú pozornosť opisom Československa v alternatívnej budúcnosti a k tomu aj osudom jednotlivých postáv, a teda tieto scény už môžu miestami čitateľovi prekážať. Samozrejme, závisí to aj od preferencií každého čitateľa a čo od príbehu vlastne očakáva.

V diele Listopád sa Alena Mornštajnová venuje aj viacerým témam, ktoré príbeh oživujú a prostredníctvom ktorých autorka dostáva skvelú príležitosť ešte viac znásobiť emócie a pocity, ktoré prežívali jednotlivé postavy, aby tak vytvorila príbeh, na ktorý tak rýchlo čitateľ nezabudne. A to sa jej aj podarilo. Témy ako útlak, strach, smútok či nespravodlivosť sú len zlomok z tém, ktoré autorka v diele rozoberá a ktoré sa jej podarilo spracovať naozaj veľmi kvalitne.

Štýl, akým Alena Mornštajnová píše svoje diela, je naozaj veľmi zaujímavý a jedinečný. Jej rukopisy sú veľmi špecifické, a práve to je jeden z dôvodov, prečo sú jej knihy tak veľmi obľúbené. Ani Listopád v tomto prípade nie je výnimkou a znova ide o dielo, ktoré je napísané veľmi pútavým štýlom jazyka, ktorý miestami znie dokonca až poeticky. V prípade Listopádu sa do popredia dostávajú opisy, či už prostredia, postáv alebo pocitov, ktorými autorka vdychuje príbehu život.

Čo sa týka postáv, tie boli znova vykreslené výborne. Samotné postavy pôsobia počas celého deja reálne a dôveryhodne, či už svojimi myšlienkami alebo správaním. V prípade tohto diela ma zaujali obe hlavné postavy, a teda Mária a Magdaléna, z ktorých každá bola v čomsi iná, zároveň však v istých ohľadoch toho mali obe postavy dosť spoločného.

Aj v prípade tohto príbehu sa o audio spracovanie postaralo vydavateľstvo OneHotBook. O nahovorenie diela sa postarala Eva Elsnerová, Veronika Khek Kubařová a Vilma Cibulková. Tri interpretky, pričom každá dala do diela maximum, čo sa odzrkadlilo aj na finálnej podobe audioknihy. Hlasy všetkých interpretiek do diela skvelo zapadli a ponúkli tak poslucháčom skvelý zážitok.

Listopád je dielo, ktoré by malo byť povinným čítaním pre každého, bez ohľadu na to, či ide o študenta či dospelého človeka. Autorka v ňom ponúka veľmi zaujímavú predstavu o tom, ako by mohol vyzerať svet, keby sa novembrové udalosti zvrtli inak. Čo mne osobne na diele trocha vadilo, boli vedľajšie scény a udalosti, ktoré tam vôbec nemuseli byť a ktoré do istej miery brzdili príbeh. Veľmi príjemné je však audio spracovanie, ktoré príbehu dodalo inú atmosféru a ponúklo tak veľmi zaujímavý zážitok. Audioknihu Listopád hodnotím 4/5.
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU

Viac článkov s Alenou Mornštajnovou nájdete TU